دوباره هوا سرد شد و آلودگی به کلانشهرها آمد.
کد خبر: ۱۱۰۵۰۶۰

هر سال در این موقع از سال شاهد برگزاری جلسات گوناگون برای رفع آلودگی هوا هستیم و کارشناسان مختلف نظراتی را مطرح می کنند که در نهایت با نسخه های درمانی موقت معضل را رفع می کنیم، اما کار ریشه ای در این زمینه صورت نمی گیرد.

یکی از مواردی که می تواند روی آلودگی هوا تأثیرگذار باشد، بنزین است. افزایش مصرف روزانه بنزین در کلانشهرها و همچنین نداشتن استانداردهای یورو 4 باعث شده آلودگی هوا تشدید شود.

بدیهی است بنزین غیراستاندارد، آلودگی هوا را تشدید می کند. بنزین غیراستاندارد، سیستم احتراق خودرو را تضعیف و درجه آرام سوزی را تغییر می دهد که همه اینها ناشی از پایین بودن اکتان است.

از سوی دیگر اگر میزان سرب، بنزن و سولفور در بنزین از حد مجاز بیشتر باشد بر آلودگی تأثیر می گذارد.

از بحث بنزین که بگذریم خودروها نیز نقش موثری در آلودگی هوا دارند. خودروهای موجود در ایران، مصرف بالایی دارند و متاسفانه کاتالیس تهای خودروهای ترددکننده در کشور تعویض نمی شود.

در همین حال آمار خودروهای فرسوده کشور بسیار وحشتناک است و براساس آخرین آمار، دو میلیون دستگاه برآورد شده است.

دلیل بالا بودن تعداد خودروهای فرسوده این است که تا چند سال پیش قرار بود به ازای واردات خودروهای نو، خودروهای فرسوده داخلی اسقاط شود، اما این قانون اجرا نشد.

خودروهایی که اکنون در داخل تولید می شوند نیز استاندارد لازم را ندارند و از سوی دیگر شهرداری کلانشهرها بخصوص تهران در بحث معاینه فنی به طور صوری عمل می کنند و نظارت کافی را به کار نمی گیرد.

وسایل دودزا در شهرهای بزرگ اعم از مینی بوس ها و موتورسیکلت ها که آلایندگی بالایی دارند نقش تاثیرگذاری در آلودگی هوا دارند. اکنون موتورسیکلت های برقی در شهرهای بزرگ بین چهار تا 10 میلیون تومان قیمت دارد و با این روش نمی توان با آلودگی هوا مقابله کرد.

برای رفع این معضل باید به منظور خرید موتورسیکلت برقی یارانه اعطا کرد تا با قیمت پایینی به دست مردم برسد.

این یارانه می تواند از عوارض محیط زیست یا سهم وزارت نفت پرداخت شود تا رغبت مردم نسبت به خرید خودروها و موتورسیکلت های برقی بیشتر شود.

اگر این یارانه را برای این بخش هزینه نکنیم باید در بخش درمان و سلامت بپردازیم که به مراتب هزینه بسیار بالاتری خواهد داشت.

اسدالله قره خانی - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها