رنکینگ جهانی 100 متر در زمان‌های مختلف نشان می‌دهد سریع‌ترین مردان جهان اغلب مشکل دوپینگ داشتند. از شش دونده سریع جهان تنها یوسین بولت (سریع‌ترین مرد جهان با رکورد 9.58 ثانیه) از هر اتهامی در رابطه با دوپینگ به دور بوده است. دونده جامائیکایی در 10 سال اخیر در بهترین سطح قرار داشت و توانست هشت مدال طلای المپیک کسب کند. اگر تست دوپینگ نستا کارتر مثبت اعلام نمی‌شد، او می‌توانست مدال طلای 4 در 100 متر المپیک را هم داشته باشد. کارتر ششمین مرد سریع جهان ( با رکورد 78/9 ثانیه) در سال 2016 متهم به دوپینگ شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۹۴۷

تایسون گای ( با رکورد96/9) پس از این که آزمایشش مثبت اعلام شد به این موضوع اعتراف کرد و دو سال از حضور در میادین محروم شد. در این سال آسافا پاول ( با رکورد 72/9 ثانیه) به مصرف مواد غیر مجاز متهم شد و برای 18 ماه نتوانست در مسابقات شرکت کند. پاول هیچ گاه قبول نکرد مواد غیر مجاز مصرف کرده است. سپس نوبت به پنجمین مرد سریع جهان یعنی جاستین گاتلین رسید. او دو محرومیت داشت و در سال‌های 2001 و 2006 مواد غیر مجاز مصرف کرد که ابتدا او را هشت سال محروم کردند، اما سپس آن را به چهار سال کاهش دادند. یوهان بلیک، هم‌تیمی بولت در تمرینات نیز با این مساله روبه‌رو شد و تنها سه ماه از حضور در میادین محروم شد. ‌استیومولینگ (با رکورد 98/9) نیز به خاطر دوپینگ ممکن بود برای همیشه از حضور در مسابقات محروم شود.

بجز بولت در میان 10 دونده برتر جهان مائوریس گرین ( با رکورد 79/9 ثانیه)، ریچارد تامپسون ( با رکورد 82/9 ثانیه) و کریستین کلمن ( با رکورد 82/9 ثانیه) به دوپینگ متهم نشدند. کلمن دونده 21 ساله آینده‌داری است که در سال 2017 نامش در میان 10 دونده سریع جهان قرار گرفت. او توانست در مسابقات جهانی لندن جلوتر از بولت و پشت سر گاتلین مدال نقره را به دست آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها