در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در همین ایام، معاون ساخت راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز پیشبینی کرد پروژه راهآهن قزوین ـ رشت تا پایان فصل پاییز به اتمام رسیده و در سهماهه چهارم سال به بهرهبرداری برسد.
خط ریلی آستارا ـ آستارا اولین فاز تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا و اتصال دالان شمال به جنوب است و از شهر آستارا در خاک آذربایجان تا پایانه باری آستارا در ایران به طول 2/2 کیلومتر ساخته شده و دارای امکانات بارگیری همچون سکوها جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها خواهد بود.
خبر بهرهبرداری از راه آهن قزوین ـ رشت تا پایان سال 1396 خبر خوبی است و نهتنها عملی شدن مهمترین وعده دولت به مردم استان گیلان است، بلکه یک گام مفید برای تکمیل پروژه راهآهن رشت ـ آستارا تلقی میشود.
تکمیل این پروژه و اتصال ریلی دالان شمال به جنوب، مهمترین محور مذاکره ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاس سهجانبه تهران بود و میتواند تقویت همکاریهای سهجانبه را با هدف مقاومسازی اقتصاد در پی داشته باشد.
در واقع هر سه کشور به دنبال مقاومسازی اقتصاد و ایجاد تنوع در حوزههای درآمدزا هستند و اتصال راهآهنهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای سه کشور دارای مزیت است. این اقدام امکان اتصال جمهوری آذربایجان را به خلیج فارس فراهم کرده و روسها هم میتوانند از این مسیر برای انتقال کالاهای خود استفاده کنند. در عین حال تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا موجب تبدیل کشورمان به مرکز گذر دالانهای حملونقل منطقهای و به تبع آن، کانون تحولات اقتصادی منطقه خواهد بود.
بر اساس گفته مسئولان، با احداث خط ریلی آستارا ـ آستارا، فعالیت اولیه انتقال کالا به صورت حمل و نقل ترکیبی آغاز شده و بتدریج امکان افزایش ظرفیت تردد بار در یک دوره چند ساله وجود دارد. حمل و نقل ترکیبی به این معناست که بخشی از محمولههای هند به روسیه و اروپای شمالی، با راهآهن از طریق بندرعباس به قزوین و از آنجا با تریلی به آستارا و سپس به راهآهن سراسری آذربایجان و روسیه منتقل خواهد شد. ظرفیت حمل و نقل ترکیبی تا پنج میلیون تن برآورد شده که اگر آستارا به خطآهن قزوین ـ رشت متصل شود، این ظرفیت تا ده میلیون تن هم قابل ارتقا خواهد بود.
در شرایط فعلی، تسریع در تامین و تزریق منابع مالی برای آغاز مراحل اجرایی خطآهن رشت ـ آستارا بسیار مهم است. این اقدام به منزله تکمیل آخرین حلقه اتصال کریدور شمال ـ جنوب بوده و با بهرهبرداری از آن، تحولات شگرفی در جابهجایی کالا و مسافر رخ خواهد داد.
قرار است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هر یک 50 درصد از بودجه حدود یک میلیارد دلاری این پروژه را تامین کنند و رفع موانع اجرایی دراینخصوص،اهمیت فراوانی داشته و باید مورد اهتمام مسئولان دو کشور قرار گیرد.
با توجه به اراده مستحکم تهران و باکو برای تسریع در اجرای توافقات و بخصوص اجرای طرح ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تسریع در نهایی شدن آن، امید است تکمیل این پروژه با تاخیر دیگری مواجه نشود.
مردم ایران و منطقه انتظار دارند در سال جاری نه تنها، بهره برداری از خط آهن آستارا ـ آستارا و همچنین قزوین ـ رشت محقق گردد، بلکه مراحل اجرایی ساخت راهآهن رشت ـ آستارا نیز آغاز شود.
محسن پاک آئین
سفیر سابق ایران در باکو
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم