در سایه سکوت مسئولان سازمان دامپزشکی، شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان صنعت مرغداری را از پا انداخته و گفته می‌شود اقدامات انجام شده به هیچ عنوان رضایت بخش نیست.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۱۷

به گزارش خبرنگار مهر، در میان سکوت مسئولان سازمان دامپزشکی، جولان آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، صنعت مرغداری از پا انداخته است. طی 10 روز گذشته حدود 6 واحد تولیدی در استان قم نیز درگیر این بیماری شده اند تا تعداد استانهای آلوده به 6 مورد برسد؛ درحال حاضر استانهای آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، مازندران و قم آلوده به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند.

به گفته فعالان بخش خصوصی، طی حدود 3 ماه گذشته نزدیک به 11 میلیون قطعه مرغ بر اثر این بیماری در کشور معدوم شده اند که رقم مذکور، نگران کننده است. از طرفی طی هفته‌های گذشته قیمت تخم مرغ در بازار افزایش زیادی داشته و نرخ هر شانه تخم مرغ به حدود 15 تا 16 هزارتومان و قیمت هر عدد تخم مرغ تا حدود 600 تومان رسیده است که گفته می‌شود یکی از دلایل این گرانی، معدوم شدن جمعیت زیادی از مرغ‌های تخم گذار است.

در همین زمینه ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، با بیان اینکه علت اصلی گرانی تخم مرغ در بازار این مساله است، گفت: معدوم شدن 11 میلیون قطعه مرغ، مساوی با 600 تن تخم مرغ در روز است که رقم کمی نیست، متاسفانه دولت کمکی به تولیدکنندگان نمی‌کند.

کارشناسان معتقدند اقدامات انجام شده در زمینه کنترل و جلوگیری از گسترش این بیماری در کشور رضایت بخش نیست و نگران شیوع آن در دیگر قطب‌های تولید هستند، که در این صورت، چالش‌های زیادی را برای صنعت مرغداری و تولیدکنندگان ایجاد خواهد کرد.

بیماری گسترش یافت، چون اقدامی نکردند

در همین زمینه سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: باتوجه به اینکه بیماری از سال گذشته در کشور وجود داشت و علائم آن در پرندگان بومی و محلی در تابستان پیدا شده بود، باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت می‌گرفت که متاسفانه این کار انجام نشد؛ در زمینه آموزش روستاییان و مرغداران، پایش بیماری در مرغ‌های محلی و کانون‌یابی در شمال کشور باید اقداماتی انجام می‌شد ضمن اینکه به منظور جلوگیری از انتقال بیماری از شمال به مرکز کشور باید سد دفاعی بسیار قوی پیش بینی می‌شد که هیچ کدام از این اقدامات صورت نگرفت.

وی با بیان اینکه مسئول انجام این کارها سازمان دامپزشکی بوده است، افزود: سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند این اقدامات را انجام دهد، دستگاه‌ها و نهادهایی چون محیط زیست، قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید در این زمینه دامپزشکی را یاری کنند؛ ضمن اینکه مهم ترین مساله اعتبار نقدی است، وقتی سازمان دامپزشکی 8 ماهه اول سال یک ریال برای آنفلوانزا بودجه نداشته است، چه اقدامی می‌توانسته انجام دهد؟

به گفته دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، اعتباری هم که الان، جهت هزینه‌های معدوم سازی و ... در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داده شده، پول نقد نیست و به صورت اوراق است، آیا این سازمان می‌تواند به کارگری که کار معدوم سازی را انجام می‌دهد اوراق بورس بدهد!؟

طلاکش در پاسخ به این سوال که چرا سازمان دامپزشکی هنوز شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را رسما اعلام نکرده است؟، اضافه کرد: مسئولان این سازمان اعلام کرده اند هرگونه اطلاع رسانی درباره این بیماری باید با مجوز ستاد ملی آنفلوانزا باشد؛ آنها حتما عضو ستاد و مجبور هستند که اصولی را رعایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها