با احسان امانی، بازیگر سینما و تلویزیون

جوان‌ها برای کار بهتر انگیزه دارند

احسان امانی در سال‌های اخیر حضورهای متفاوتی در سریال و فیلم‌هایی سینمایی داشته است.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۶۷

در «بادیگارد» با کارگردان بزرگی مثل حاتمی‌کیا در نقش یک رئیس دانشگاه و با مازیار میری در سریال «گاهی به پشت سر نگاه کن» در نقش یک دلال عتیقه‌ بازی کرده و قبل از آن در چند فیلم ایرج کریمی هم حضور اثر‌گذاری داشته است. او ازجنس بازیگرانی است که نظیر همایون ارشادی در میانسالی وارد عرصه بازیگری شده است. ماه و پلنگ، پله پنجم، متولد 65، چرخ و فلک، تاریکی شب،روشنایی روز، ماحی، گس، پله آخر، اقلیما، چند روز بعد، باغ‌های کندلوس، آبادان و سهیلا از جمله کارهای کارنامه بازیگری امانی محسوب می‌شوند.

کار کردن با کارگردان‌های جوان چگونه است؟

با خیلی‌ از کارگردان‌های جوان‌ مثل بهنام بهزادی و بهروز شعیبی کار کرده‌ام و در قبول پیشنهادات و ملاک اصلی نقش و داستان فیلمنامه است. جوان‌ها برای انجام کار بهتر کلی انگیزه دارند. وقتی فیلمنامه خوب باشد بخش عمده‌ای از موفقیت فیلم تضمین شده و می‌توان به کیفیت اثر امیدوار بود.

در «متولد 65» بازی قابل قبولی داشتید؟

بله آقای بهرامی که بازنشسته است بیزنس می‌کند و درگیر موقعیت پیش‌بینی نشده‌ای می‌شود. قصه متولد 65، قصه خوبی داشت و داستان در یک لوکیشن محدود رخ می‌داد و وجود نام و اعتبار محمد مهدی عسگرپور به عنوان تهیه‌کننده فیلم و نقش جذاب باعث شد در این فیلم بازی کنم.

چقدر به تنوع نقشی اعتقاد دارید؟

برای من نوع نقش مهم و کلیدی است و باید شاخص و حائز اهمیت باشد. دوست ندارم مدام یک‌جور نقش را بازی کنم‌. گو این‌که دوستان فیلمساز بیشتر برای نقش‌های منفی سراغم می‌آیند. در سریال ماه و پلنگ احمد امینی نقش متفاوتی بازی کردم و تاحدی از ایفای نقش‌های منفی فاصله گرفتم.

این شاخص بودن به میزان طول نقش در فیلمنامه هم بستگی دارد؟

تاثیرش در ایجاد درام مهم است و طول و عرض نقش برایم اولویت اصلی نیست.

اغلب مخاطبان، شما را با بازیگری در فیلم‌های ایرج کریمی می‌شناسند. آیا قبل از آن هم به بازیگری پرداخته بودید؟

من با مانی حقیقی و بازی در فیلم آبادان کار بازیگریم را شروع کردم. شغل اصلی من در حوزه تبلیغات و تیرزسازی است و گاهی دوستان کارگردان لطف می‌کنند و از من در فیلم‌هایشان استفاده می‌کنند و با کارگردان‌هایی که دوست داشته باشم کار می‌کنم.

در بادیگارد حاتمی‌کیا هم حضور موثری داشتید...

بله و همکاری خوبی با ابراهیم حاتمی‌کیا و پرویز پرستویی داشتم. فیلم اکران موفقی داشت و همین چند وقت پیش دوباره از تلویزیون پخش شد.

در پله آخر علی مصفا هم نقش یک کارگردان سینما را بازی کردید...

بله، دوست داشتم این نقش را بازی کنم.

آیا به دلیل فیزیک چهره‌تان بیشتر در قالب نقش آدم‌های روشنفکر بازی می‌کنید؟

بیشتر از نقش آدم‌های روشنفکر، نقش منفی بازی کرده‌ام. شاید به خاطر چهره‌ام باشد که کمی خشن به نظر می‌رسد‌. نقش‌های منفی هم در جای خودشان دارای جذابیت و اهمیت هستند.

بازیگری را غریزی انجام می‌دهید یا به صورت تکنیکی به آن نگاه می‌کنید؟

بیشتر غریزی بازی می‌کنم. چیز زیادی در‌باره تکنیک بازیگری نمی‌دانم‌. آن چیزی که از من روی پرده می‌بینید، بیشتر خود واقعی‌ام است.

اما به هر حال شما سال‌هاست کارگردانی می‌کنید و به بازیگری آشنا هستید...

درست است و با تیزر و فیلم تبلیغاتی ساختن به اصول کارگردانی آشنا هستم. خوشبختانه دایره دوستی‌ام در سینما گسترده است.

بیشتر با کدام یک از سینماگران رفاقت نزدیک‌تری دارید؟

با بهمن کیارستمی، سروش صحت و مانی حقیقی دوست هستم و هراز گاهی گپ و گفتی داریم.

در چه رشته‌ای تحصیل کرده‌اید؟

در آلمان مهندسی برق خوانده‌ام.

دوست دارید بیشتر چه نقش‌هایی را بازی کنید؟

دوست دارم نقش آدم‌هایی را بازی کنم که کمتر می‌خندند و آدم‌های درونی و متفکر و تا‌حدی منفی و خاکستری هستند.

در فیلم «گس» شمایل درست و قابل تحسینی از شخصیت یک پزشک خاکستری را ارائه کردید. در سریال چرخ فلک هم نقش پزشک جراح را بازی کردید. ایفای این نقش چه جذابیت‌هایی برایتان داشت؟

این جنس از نقش‌ها را که جای کار دارد دوست دارم و به لحاظ سن و سال هم به من نزدیک است و با کمال میل پیشنهاد بازی حمید‌نژاد را قبول کردم‌.

به نظر خودتان دکتر سریال چرخ فلک مثل دکتر فیلم گس شخصیت خاکستری دارد؟

دکتر سریال چرخ فلک رفتارهایی دارد مثل همه ماها، گاهی منفی می‌شود، در جاهایی هم منطقی عمل می‌کند و رویکردش مثبت است. بنابراین شخصیتش خاکستری است.

مهم‌ترین ویژگی دکتر برایتان چه بود؟

به‌واسطه تخصص و ثروتی که دارد آدم مغروری است‌. البته این نوع غرور بعضا در تعدادی از پزشکان قدیمی و با‌سابقه وجود دارد و پزشکان جوان کمترچنین خصلتی دارند. این دسته از پزشکان نوع نگاهشان از بالا به پایین است و گاهی این رفتارشان باعث تحقیر آدم‌ها می‌شود.

شاید دلیل چنین تغییر رفتاری وضعیت پایین تر درآمدی دکترهای جوان نسبت به دکترهای باتجربه باشد.

از این زاویه هم می‌شود به این قضیه نگاه کرد.

نوع رفتار نخوت بار دکتر با داماد جوانش که قرار است دامادش بشود تاثیر سوئی روی رابطه او با دخترش می‌گذارد و ازدواجشان به‌هم می‌خورد....

دکتر جوانی که قرار است داماد این خانواده بشود، آدمی است با جنس تفکرات دیگر و آدم آرمان‌خواهی که دوست دارد به دیگران کمک کند. بنابراین به لحاظ فکری با دکتر و زنش که مثل او فکر می‌کند دچار چالش می‌شود و نوع نگاه از بالا به پایین دکتر در کار و خانه و سایر مناسبات اجتماعی اش وجود دارد و برای او چالش‌های جدی به وجود می‌آورد‌.

آیا برای ایفای نقش دکتر با دوستان دکتر هم مشورت کردید؟

نه، احتیاجی نبود. زیرا در گذشته برای بازی در فیلم گس چنین کاری را انجام داده بودم و فیلمنامه خوب و راهنمایی حمید‌نژاد به من کمک کرد تا نقش این دکتر را که به پیچیدگی و چند لایه بودن دکتر فیلم گس نبود را بازی کنم.

به کدام‌یک از کارهایتان علاقه بیشتری دارید؟

به نقش‌هایم در گس و چرخ فلک علاقه بیشتری دارم.

خیلی‌ها مرا با این نقش می‌شناسند

برای اولین بار سه سال قبل درسریال گاهی به پشت سر نگاه کن مازیار میری بازی کردم که هم از جریان آثار هنری و روشنفکری دور بود و هم نقشم منفی بود. آدمی که در کار قاچاق اشیای عتیقه است. نقشی چند لایه در یک سریال جذاب و پر مخاطب تلویزیونی که به واسطه منفی بودنش برای من جای کار زیادی داشت و خیلی از مردم مرا با این نقش می‌شناسند.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها