در ادامه اعتراضات نسبت به بیانیه روز چهارشنبه (15 آذر) دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل خشم و نفرت در سراسر جهان از جمله کرانه باختری و نوار غزه علیه این تصمیم همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۹

روز دوشنبه بیروت نیز شاهد تظاهرات گسترده مردم لبنان بنا به دعوت حزب‌الله علیه تصمیم ترامپ در رابطه با قبله نخست مسلمانان بود. در داخل اراضی فلسطینی نیز فلسطینی‌ها روز جمعه را در اعتراض به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس «روز خشم» نامیده بودند. دیروز نیز وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که طی دو روز درگیری میان نیروهای رژیم صهیونیستی و شهروندان فلسطینی دو نفر شهید و بیش از هزار نفر زخمی شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: طی دو روز تجاوز نظامیان صهیونیست به شهروندان فلسطینی دو نفر شهید و 1114 نفر نیز زخمی شدند. 954 نفر در محل درگیری‌ها معالجه و 160 نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، تعداد زخمی‌شدگان در کرانه باختری و قدس به 935 نفر و تعداد زخمی‌شدگان در غزه به 179 نفر رسیده است که حال پنج نفر از آنها وخیم است.

درگیری‌ها در غزه در مناطق تماس در مرزهای شرقی غزه بوده و نیروهای اشغالگر به سمت جوانان فلسطینی که در مرزها جمع شده بودند، گلوله واقعی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

جنبش حماس‌خواهان انتفاضه جدیدی علیه رژیم صهیونیستی شده است. در قدس اشغالی هم تظاهراتی از مسجدالاقصی به سمت باب العامود برگزار شد اما نیروهای امنیتی آن را سرکوب کرده و اجازه ندادند هیچ جوانی در آنجا تجمع کند. در عین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک شهروند فلسطینی در اعتراض به تصمیم اخیر واشنگتن در شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به یک نظامی صهیونیست حمله و او را زخمی کرد.

تنش‌ها در فلسطین اشغالی پس از تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس بشدت افزایش یافته است. تصمیم روز چهارشنبه ترامپ اقدامی است که سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای دنیا آن را در تضاد با قطعنامه‌های بین‌المللی دانستند، شهر قدس را به عنوان پایتخت جدید رژیم صهیونیستی معرفی کرد و دستور داد سفارت کشورش به این شهر منتقل شود.

رژیم صهیونیستی در سال 1967، قدس شرقی را اشغال کرد و در سال 1980 در اقدامی که جامعه جهانی و از جمله آمریکا آن را به رسمیت نشناخت، قدس را پایتخت ابدی و یکپارچه خود اعلام کرد. سال‌ها به همین منوال سپری شد تا این‌که کنگره آمریکا در سال 1995 میلادی قانونی مبنی بر «وجوب اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی»، تصویب کرد. در این قانون آمده است که «از سال 1950 میلادی، شهر قدس پایتخت اسرائیل بوده است» و رژیم صهیونیستی خواستار انتقال سفارت آمریکا به این شهر است.

با وجود این‌که این قانون الزام‌آور است اما بندی دارد که به رئیسان جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد که «برای حمایت از منافع امنیت ملی»، انتقال سفارت را شش ماه به تاخیر بیندازند. از همان سال تاکنون، بیل کلینتون، جورج بوش، باراک اوباما رئیسان جمهور پیشین آمریکا به‌طور منظم، انتقال سفارتخانه این کشور به شهر قدس را دو بار در سال به تعویق انداختند.

اما این بار ترامپ، برخلاف رئیسان جمهور پیشین آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت. اقدامی که خشم جهان اسلام و غرب را برانگیخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها