جام‌جم مواضع هماهنگ مقامات کشور درباره تحولات منطقه را بررسی می کند

ایران؛ پشتیبان صریح و قاطع مقاومت

مبارزه محور مقاومت علیه تروریست‌ها در سال‌های اخیر، عملا طومار آنها را در سوریه و عراق در هم پیچیده و در این میان هیچ کس نمی‌تواند منکر نقش جمهوری اسلامی ایران در این پیروزی‌ها شود.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۸۳

در چنین شرایطی در سال‌های گذشته همواره عده‌ای تلاش کرده‌اند نوعی دوگانگی را در جمهوری اسلامی ایران در قبال مقاومت، القا کنند و مدعی تفاوت دیدگاه در سطوح عالی‌رتبه نظام در مورد مقاومت شوند.

با این‌حال، مواضع اخیر رئیس‌جمهور در روز یکشنبه در مجلس، خط بطلانی بود بر این ادعاها.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور یکشنبه 19 آذر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هنگام ارائه لایحه بودجه سال 97 کل کشور با اشاره به پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در سخنی صریح تاکید کرد: دست رزمندگان اسلام و مقاومت را می‌بوسیم که استکبار جهانی و صهیونیسم را مایوس کردند، عراق، ‌سوریه و لبنان را امن کردند و ان‌شاءالله در آینده یمن امن خواهد شد؛ تمام تلاش برای این است که منطقه امن شود. نمی‌خواهم بگویم همه مشکلات امنیتی حل شده اما پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فروریخته است.

این سخنان در شرایطی مطرح می‌‌شود که شرایط منطقه دستخوش تحولات بسیاری شده است. جبهه مقاومت با همراهی ایران، عراق، سوریه و حزب‌الله لبنان با تحمل مرارت و مشقات فراوان سرانجام در فتحی سنگر به سنگر فتنه داعش را خوابانده و این در حالی است که بسیاری از مخالفان محور مقاومت در دایره پیوند نامبارک میان وهابی و صهیونیسم گرد آمده‌اند و از هر شیوه‌ای برای تحمیل شکست به جریان مقاومت استفاده می‌کنند.

حمایت همه‌جانبه ایران از مقاومت

از زمان شکل‌گیری مقاومت علیه فتنه‌انگیزی‌ها در منطقه غرب آسیا، همواره جمهوری اسلامی ایران در همه سطوح اجتماعی خود اعم از مردم و مسئولان، همدلانه با جریان مقاومت همراهی کرده‌ و از هیچ کوششی برای مساعدت کوتاهی نکرده است. واقعیت آن است که حجم فتنه و آشوب در منطقه از چنان وسعتی برخوردار بود که سکوت و بی‌اعتنایی در قبال آن امنیت و آرامش ایران را نیز به مخاطره می‌انداخت. از این‌رو از همان زمان که آوار داعشیان بر سر مردم منطقه فروریخت، مقامات ایرانی مسئولانه وارد عرصه شدند و با تمام توان برای رفع فتنه کوشیدند و نیروهای مستشاری ایران در عراق و سوریه که با دعوت نظام سیاسی مستقر در این دو کشور صورت گرفت، حضور یافتند. با توجه به اسناد و شواهد موجود تردیدی نیست که برخی از کشورهای عربی با سردمداری حاکمان عربستان سعودی که هیچ‌گاه حضور قدرتمند ایران در منطقه را نمی‌پذیرند با راه انداختن یک بازی سیاسی به جای حمایت از مردم مظلوم عراق و سوریه همه تلاش خود را برای تضعیف جریان مقاومت با بهانه نمود چشمگیر ایران در این محور به‌کار بردند و حتی آشکار و پنهان به تحکیم روابط خود با رژیم صهیونیست اسرائیل پرداختند. حمایت از محور مقاومت و کمک به جریان متحد علیه جریان سلطه و حمایت از مردم ستمدیده همواره به عنوان یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی مطرح بوده و در شرایط فعلی با توجه به هجوم همه‌جانبه جریان سلطه به جریان مقاومت نمود بیشتری پیدا کرده است. جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها به صورت علنی و در بیان مقامات سیاسی و مسئول نظام بر ادامه و استمرار این سیاست تاکید کرده است. از این‌رو کارشناسان بیان صریح رئیس‌جمهور در حمایت از رزمندگان و جبهه مقاومت را ادامه سیاست قبلی نظام جمهوری اسلامی ایران دانستند.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار در این باره به خبرنگار جام‌جم گفت: بیان این مواضع از سوی رئیس‌جمهور اتفاق عجیبی نیست و قرار هم نبوده که ایشان مطلبی غیر از این بیان کنند. حتی فراتر از این اتخاذ چنین مواضعی از وظایف رئیس‌جمهور است و سیاست نظام جمهوری اسلامی هم بر همین مبنا قرار گرفته است. حمایت از جبهه و محور مقاومت وظیفه همگانی است. طبعا کشورهایی مثل عراق و سوریه جزو جهان اسلام محسوب می‌شوند و مورد تهاجم از سوی جریان فتنه‌انگیز و آشوب‌طلب منطقه واقع شدند و حتی سیاست این بوده که این کشورهای اسلامی تجزیه شوند تا حکومت‌های ملی و مردمی این سرزمین‌ها سقوط کند و حکومت‌هایی وابسته روی کار بیایند.

وی با اشاره به ناکامی جریان سلطه برای اجرایی کردن این طرح تصریح کرد: برای مقابله با چنین اهدافی هم مردم کشورهای عراق و سوریه کوشیدند و از سویی دیگر ایران نیز براساس آرمان‌های انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از مردم ستمدیده از این کشورها پشتیبانی کرد.

تاکید قانون اساسی بر حمایت از مظلومان

دکتر رضا سیمبر، استاد دانشگاه هم با اشاره به این‌که درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک نگاه تقنینی به بحث مقاومت و حمایت دستگاه دیپلماسی از جنبش مقاومت وجود دارد تاکید کرد که البته نقدهایی به دستگاه دیپلماسی و شخص رئیس جمهور وجود دارد که هیچ معاونتی را در وزارت خارجه برای این امر ایجاد نکردند.

وی با قدردانی از موضع اخیر سیاست خارجی رئیس‌جمهور یادآور شد: جای تشکر دارد که هم‌اکنون رئیس‌جمهور به‌صورت لسانی، خیلی صریح و روشن، از محور مقاومت حمایت کردند چون، رئیس جمهور اولین فرد اجرایی کشور و نماد دستگاه دیپلماسی در خارج کشور محسوب می‌شود که سخنانش در مجامع بین‌المللی بسیار تاثیرگذار بوده و می‌تواند منعکس‌کننده سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در میان سران کشور‌ها باشد.

سیمبر با بیان این‌که آنچه که رئیس‌جمهور در حمایت از جنبش مقاومت مطرح کردند، صحه گذاشتن بر گفتمان انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: آقای روحانی برخلاف موضع برخی افراد پیرامونی خود که نظر مساعدی نسبت به موضوع، در جریان انتخابات نداشتند و صحبت‌های دیگری را مطرح می‌کردند، نشان داد که از بحث مقاومت حمایت می‌کند و نگاهش این است که مطابق قانون اساسی کشور حمایت از محور مقاومت ارتقا پیدا کند.

ایران همیشه در کنار فلسطین خواهد ماند

رئیس‌جمهور کشورمان حرکت اهانت‌آمیز رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس شریف را طرحی شوم علیه فلسطین و جهان اسلام دانست و از همه مسلمانان و جهان اسلام خواست متحد و یکصدا علیه این طرح شوم بایستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی عصر دیروز در تماس تلفنی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با وی، تصریح کرد: ملت مظلوم فلسطین و امت اسلامی بی تردید با وحدت، مقاومت و ایستادگی خود، این طرح آمریکایی ـ صهیونیستی را با شکست مواجه خواهند کرد. روحانی، مقاومت و ایستادگی در برابر این تصمیم اهانت‌آمیز آمریکا را یکی از آزمون‌های بسیار مهم برای ملت فلسطین و همه مسلمانان برشمرد و گفت: در این شرایط و در گام نخست، همه جریان‌های فلسطینی باید با وحدت خود پاسخی قاطع به رژیم صهیونیستی و آمریکا بدهند و در گام دوم نیز دنیای اسلام باید با صدای واحد و متحد، در برابر این طرح شوم بایستد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت‌های اسلامی در جلسه روز چهارشنبه سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، بی تردید با صدای رسا اعتراض خود را به گوش جهانیان خواهند رساند. روحانی با بیان این‌که ایران اسلامی همانند گذشته در کنار ملت فلسطین می‌ماند، به گزارش رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از انتفاضه جدید علیه رژیم صهیونیستی و شهادت چهار فلسطینی و مجروح شدن بیش از 1500 نفر اشاره کرد و گفت: ما به ملت بزرگ فلسطین به خاطر مقاومت، جهاد، ایستادگی و ایثارشان در برابر دشمن صهیونیستی افتخار می‌کنیم و مطمئنیم انتفاضه جدید مسیر صحیح خود را برای احقاق حقوق ملت فلسطین ادامه می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها