دادستان تهران با بیان این‌که در حال حاضر ده نفر در رابطه با معوقات و تسهیلات کلان بانک سرمایه در بازداشت به‌سر می‌برند، گفت: تاکنون هزار میلیارد تومان از 8000 میلیارد تومان معوقات بانک سرمایه وصول شده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۲۶

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت‌آبادی در جلسه شورای معاونان دادسرای تهران در توضیح پیرامون آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان، تعداد متهمانی که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند را 80 نفر و تعداد افراد بازداشتی را 42 نفر اعلام کرد که تعدادی از آنها با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

وی در رد برخی ادعا‌ها مبنی بر کم‌کاری قوه قضاییه در بحث معوقات بانکی، با اشاره به پرونده بانک سرمایه اظهار کرد: در این پرونده که نماد فساد اقتصادی است، پیگیری‌های زیادی انجام شده است. بانک سرمایه در آبان 1395 فهرست 31 نفره از بدهکاران خود را به دادستانی تهران اعلام کرد که در حال حاضر ده نفر از افراد مرتبط با بدهکاران این بانک در بازداشت به سر می‌برند که مجموع بدهی 31 نفر، 8000 میلیارد تومان است. برخی از این افراد که به لحاظ منع قانونی از ارائه مشخصات آنها معذوریم، طبق تصمیم دادگاه آزاد شدند که با اعتراض دادستانی و پذیرش آن در محکمه، دوباره بازداشت شدند، بنابراین این ادعا که دستگاه قضایی اقدامی نکرده، دور از انصاف است.

جعفری دولت‌آبادی در بی‌مبنا خواندن اظهارات عده‌ای پیرامون پرونده بانک سرمایه و فهرست 20 نفره متهمان این پرونده افزود: اولا فهرست مذکور مشتمل بر اسامی 31نفر است؛ ثانیا ده نفر از این افراد و متهمان مرتبط با پرونده بانک سرمایه در بازداشت به سر می‌برند؛ و ثالثا طی چند سال اخیر چندین بار مدیران بانک سرمایه عوض شده‌اند و مدیران این بانک هنوز هم همکاری لازم را در این زمینه با دادستانی ندارند و تاکنون دو بار با بدهکاران بانک سرمایه جلسه تشکیل و تاکید شد در صورت عدم پرداخت بدهی‌ها، بانک مکلف به اقدام از طریق مجاری ذی‌ربط خواهد بود.

دادستان تهران با اعلام این‌که یکی از بدهکاران بانکی که نام وی در فهرست بانک سرمایه درج شده، خود مدیرعامل یک بانک خصوصی است، گفت: با توجه به این سمت، ادعای وی دائر بر عدم علم و آگاهی قابل پذیرش نیست و البته این فرد مدعی است به بانک سرمایه بدهکار نیست.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام این‌که بانک‌ها در مطالبه و وصول معوقات باید نقش جدی‌تر ایفا کرده و از طریق فروش وثیقه‌ها و تقدیم دادخواست به محاکم حقوقی اقدام کنند؛ افزود: متاسفانه راهکار‌های اساسی رها شده و صرفا به قوه قضاییه هجمه آورده‌اند که در مورد بدهکاران کلان بانکی و مجازات آنها چه کرده است. در حالی که باید پرسید بانک‌ها در مقابله با بدهکاران بانکی و افزایش معوقات بانکی چه کرده‌اند؟ چرا هر سال شمار بدهکاران و میزان معوقات افزایش می‌یابد؟ چرا اقدامی در جهت وصول بدهی‌ها از طریق فروش وثایق یا تقدیم دادخواست به محاکم حقوقی به عمل نمی‌آید؟

دادستان تهران با قدردانی از همکاری‌‌های بانک مرکزی در اصلاح فهرست بدهکاران بانکی بویژه از سال 92 به بعد، گفت: بتازگی یک فهرست 50 نفری توسط بانک مرکزی به دادسرای تهران ارسال شده و این دادستانی موضوع را به دادسرای پولی ـ بانکی ارجاع کرده است.

سرپرست دادسرای فرودگاه در موضوع تاخیر پرواز‌ها ورود کند

دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود از سرپرستان نواحی دادسرای تهران خواست از حوزه قضایی تحت تصدی خود، کلانتری‌ها، بازداشتگاه‌ها و مراکز مهم تولیدی و خدماتی که به نحوی با سلامت و امنیت عمومی مردم مرتبط است، بازدید کنند و خطاب به سرپرست ناحیه 9 دادسرای تهران ویژه رسیدگی به جرایم فرودگاه اظهار کرد: سرپرست این دادسرا در موضوع تاخیر پرواز‌ها ورود کند، گرچه برخی توجیهات مانند نبودن قطعه‌های هواپیما پذیرفته است، اما رعایت حرمت مسافران نیز ضروری است و باید تا جای ممکن از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها جلوگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها