رژیم صهیونیستی اشغالگری خود را گسترش داد

طرح ساخت 14 هزار واحد مسکونی در قدس اشغالی

همزمان با جمعه، خشم علیه تصمیم ترامپ مبنی بر شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی از طرح این رژیم برای ساخت 14هزار واحد مسکونی دیگر در قدس پرده برداشت . به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری آناتولی، یووال گالانت، وزیر مسکن اسرائیل روز جمعه در سخنانی گفت: در واکنش به تصمیم تاریخی رئیس جمهور ترامپ، من تصمیم گرفتم واحدهای جدید در بیت‌المقدس ساخته شود. این در حالی است که همچنان تظاهرات اعتراضی مسلمانان در سراسر جهان علیه تصمیم گستاخانه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر اسرائیل ادامه دارد .
کد خبر: ۱۱۰۰۸۹۲

طرح‌های جدید اشغالگران

براساس اعلام وزیر مسکن اسرائیل، حدود نیمی از این 14هزار واحد مسکونی قرار است در شرق قدس احداث شود. هم‌اکنون حدود 500 هزار صهیونیست در کرانه باختری و 220 هزار نفر دیگر در شرق قدس زندگی می‌کنند. این مناطق در جنگ 1967 میلادی توسط اسرائیل اشغال شده است. رژیم اشغالگر قدس قصد دارد تعداد شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری را به یک میلیون نفر افزایش دهد. همچنین دریک خبر دیگر اعلام شد نتانیاهو درخواست کرده است اسامی عربی خیابان‌های بیت‌المقدس را تغییر دهند .

شورای امنیت سازمان ملل شهرک‌سازی در مناطق اشغالی فلسطین را بشدت محکوم کرده و از کشورهای عضو این سازمان خواسته است سفارتخانه‌های خود را مطابق با قطعنامه 478 این شورا در سال 1980 میلادی از بیت المقدس خارج کنند. این قطعنامه به صراحت شرق قدس را یک منطقه اشغال شده اعلام کرده است. تاکنون کشورهایی که با اسرائیل رابطه سیاسی دارند، سفارتخانه‌های خود را در شهر تل آویو حفظ کرده‌اند.

اقدام کم سابقه 5 کشور اروپایی

روز جمعه، پنج کشور اروپایی با اقدامی کم‌سابقه بیانیه‌ای رسمی علیه تصمیم آمریکا در مورد وضعیت شهر قدس صادر کردند. نمایندگان فرانسه، آلمان، سوئد، انگلستان و ایتالیا (اعضای دائم و غیردائم اروپایی شورای امنیت به علاوه آلمان) پس از نشست شورای امنیت در مورد وضعیت فلسطین، در بیانیه‌ای مشترک تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی را «خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت» و «غیرمفید برای صلح در منطقه» توصیف کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «وضعیت اورشلیم (قدس) باید از طریق مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای توافقی نهایی، روشن شود. این موضع ثابت اتحادیه اروپا بوده است که اورشلیم (قدس) باید نهایتا پایتخت هر دو طرف باشد. تا آن زمان، ما هیچ حاکمیتی بر اورشلیم (قدس) را به رسمیت نخواهیم شناخت.» در نشست شورای امنیت هم که به درخواست نیمی از اعضا تشکیل شده بود، آمریکا در انزوی کامل بود و به جز نماینده رژیم صهیونیستی، بدون استثنا تمام کشورها علیه تصمیم دولت آمریکا موضع گرفتند.

ادامه اعتراضات

بیش از صد و بیست استاد یهودی دانشگاه‌های آمریکا با امضای شکایتی، خشم خود را از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و همچنین صدور مجوز برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی اعلام کردند. شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی گزارش داد امضاکنندگان این شکایت، که از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا هستند، خواستار بازپس‌گیری سخنان دونالد ترامپ شدند. از سوی دیگر صدها مسلمان در آمریکا در اعتراض به دستور جنجالی ترامپ نماز جمعه را مقابل کاخ سفید برگزار کردند. گروهی از مسلمانان پرچم فلسطین را به دور گردن خود پیچیده بودند و گروهی هم پلاکاردهایی با مضمون محکومیت به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل و تداوم شهرک سازی در شرق قدس در دست داشتند.

همچنین محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد واشنگتن دیگر شایستگی نظارت بر مذاکرات سازش را ندارد. عباس گفت: بر موضع خود در رد تصمیم آمریکا علیه قدس تأکید می‌کنیم؛ آمریکا با این موضع دیگر شایستگی نظارت بر مذاکرات صلح را ندارد. وی همچنین از کشورهایی که درجلسه شورای امنیت از فلسطین دفاع و با تصمیم ترامپ مخالفت کردند، تشکر کرد.

معامله قرن

بعضی منابع غربی از موضوعی به نام «معامله قرن» صحبت کرده و این طور وانمود می‌کنند که دولت ترامپ قصد دارد با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل طرفین را به پذیرش توافق دیگری تحت عنوان صلح وادار کند. به گزارش لبنان فایلز شبکه آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی از این معامله قرن پرده برداشت و نوشت این طرح چند بند مهم به شرح زیر دارد:

1- بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل است.

2ـ 5000 فلسطینی که در این شهر ساکن هستند به همان حال باقی خواهند ماند و اسرائیل 14هزار واحد مسکونی جدید خواهد ساخت تا 400هزار اسرائیلی را به آنجا انتقال دهد .

3- شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری با جمعیتی معادل 350 هزار نفر باقی خواهد ماند.

4- اسرائیل 60 هزار کیلومتر به کرانه باختری و 2000 کیلومتر به غزه خواهد داد تا فلسطینی‌ها بتوانند از کرانه باختری به غزه و منطقه رفح رفت و آمد کنند .

5- عربستان، آمریکا و اسرائیل وعده داده‌اند 2000کیلومتر از مساحت صحرای سینا را در اختیار غزه خواهند گذاشت تا در عوض شهرک‌سازی‌های کرانه باختری همان طور که هست باقی بماند.

6- د رنهایت یک دولت مستقل فلسطینی به پایتختی ابودیس در نزدیکی بیت‌المقدس اعلام می‌شود و عربستان سعودی مبلغ 400 میلیارد دلار در اختیار دولت خودگردان خواهد گذاشت تا این معامله را بپذیرد .

این طرح نشان می‌دهد سخنان ترامپ درباره قدس از روی ناآگاهی نبوده و کاملا حساب شده برای دست یافتن به چنین طرحی و حل و فصل نهایی مساله فلسطین بیان شده است.

حمله هوایی صهیونیست‌ها به غزه

منابع عربی روز گذشته از شهادت دو فلسطینی در حمله جنگنده‌های اسرائیلی به نوارغزه خبر دادند. صبح دیروز جنگنده‌های صهیونیستی به نوارغزه حمله کردند. در پی اقدام جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل اعتراضات شدیدی در اراضی فلسطینی بوقوع پیوست که روز جمعه این درگیری‌ها به خشونت گرایید و در پی آن بیش از 770 فلسطینی مجروح شدند. همچنین وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد دو جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شرق خان یونس در نوار غزه به شهادت رسیدند.

صهیونیست‌ها در پی تغییر هویت اسلامی قدس هستند

اقدام نابخردانه و تجاوزکارانه رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام «قدس شریف» به‌عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی، مقامات این رژیم را جسورتر کرده است، به‌طوری‌که وزیر مسکن اسرائیل اعلام کرد که این رژیم قصد دارد 14 هزار واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس احداث کند. در همین ارتباط با مجید صفاتاج، کارشناس ارشد مسائل فلسطین گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

ساخت واحدهای مسکونی جدید در «قدس شریف» توسط رژیم صهیونیستی با دستیابی به چه اهدافی انجام می‌گیرد؟

برنامه احداث شهرک‌های مسکونی صهیونیست‌نشین در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان سیاستی است که این رژیم در جهت حفظ امنیت خود دنبال می‌کند به طوری‌که این شهرک‌ها به مثابه دیواری است که بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها حائل ایجاد کرده است و تا زمانی‌ که ساخت این شهرک‌ها ادامه یابد، مهاجرت یهودیان از سراسر دنیا به سرزمین فلسطین هم تداوم پیدا می‌کند. این موضوع به تعبیر خود صهیونیست‌ها به مانند خونی است که در رگ‌های اسرائیل تزریق و درحال جریان است. انگیزه دیگر از ساخت این واحدهای مسکونی یهودی‌نشین بویژه در برخی مناطق خاص مانند قدس شریف به این دلیل انجام می‌گیرد که «هویت اسلامی و عربی» این منطقه را از بین ببرند. اسرائیل به منظور برپایی پایتخت رژیم جعلی خود در شهر قدس که مورد تائید و اعلام رئیس‌جمهور آمریکا هم قرار گرفت، نیاز دارد که این شهر از هویت اسلامی و ساکنان اصلی عرب خود خالی و به جای آنان، یهودیان ساکن شوند. در همین زمینه اماکن مقدس اسلامی هم توسط رژیم صهیونیستی به مرور زمان کمرنگ و محو می‌شوند.

احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین مخالف قطعنامه‌های سازمان ملل و از جمله شورای امنیت است، این نقض آشکار با پشتوانه چه امری انجام می‌گیرد؟

نقض‌های قطعنامه‌های سازمان ملل توسط اسرائیل تجربه‌ای برای این رژیم محسوب می‌شود. با نگاه گذرا به قطعنامه‌های صادر شده توسط سازمان ملل درخصوص مسائل جهانی، متوجه می‌شویم که نیمی از این قطعنامه‌ها مربوط به موضوع فلسطین و اسرائیل است، اما هیچ یک از این قطعنامه‌ها را رژیم صهیونیستی اجرا نکرده است. دلیل روشن آن هم این است که آمریکا و اروپا و بویژه انگلیس همواره و در تمام موضوعات حامی اسرائیل بوده‌اند. سازمان ملل متحد سرزمین‌های اشغال شده در سال 1967 توسط رژیم صهیونیستی را جزو سرزمین‌های فلسطینی محسوب می‌کند که احداث واحد مسکونی، مخالف قطعنامه‌های صادر شده توسط این نهاد بین‌المللی است، اما اسرائیل همواره با سوءاستفاده از برخی تحولات و مناقشات حاد منطقه از جمله سوریه، لبنان، یمن و... که موجب توجه و تمرکز افکار عمومی شده است، به سیاست توسعه‌طلبانه و یهودی‌سازی خود در قدس به منظور ایجاد پایتخت رژیم جعلی اقدام کرده است که ان‌شاءالله این مورد هیچ‌گاه محقق نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها