«روس گیت» جدی‌ترین چالش 40 سال اخیر آمریکا

حلقه اتهامات علیه ترامپ تنگ‌تر می‌شود

زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید راه یافت یک چالش نیز به همراه او به اتاق بیضی شکل یعنی محل تصمیمات مهم رئیس جمهور آمریکا راه یافت. این چالش چیزی نبود جز اتهام ارتباط تیم ترامپ با روس‌ها در جریان مبارزات انتخاباتی وی برای ریاست‌جمهوری. هرچند قریب به یک‌سال از ورود ترامپ به کاخ سفید می‌گذرد، اما از این چالش نه تنها کاسته نشده بلکه هر روز و هر ماه بر ابعاد آن افزوده می‌شود.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۲۴

یک روز مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ متهم و از کابینه اخراج می‌شود و روزی دیگر مدیر کمپین انتخاباتی او احضار می‌شود و در زمانی دیگر از داماد و دختر او بازجویی می‌شود و هنوز هم تنور این تنش‌ها داغ است و ترامپ هر لحظه انتظار خبری چالش برانگیز را می‌کشد؛ موضوعی که می‌تواند به موضوع اصلی امنیتی برای آمریکا تبدیل شود. رابرت مولر، بازرس ویژه مسئول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکاست. پیش از مولر، جیمز کومی رئیس سابق اف بی آی مسئولیت پرونده تحقیق از تیم ترامپ را بر عهده داشت، اما پس از اخراج کومی از سوی ترامپ مولر جانشین او شده است.

اعتراف فلین و پذیرش اتهام

در آخرین تحولات در این ارتباط، مایکل فلین مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا اعلام می‌کند که «برقراری ارتباط با روس‌ها دستور شخص دونالد ترامپ بوده است.» فلین پس از اقرار به دروغگویی به اف بی آی، تصریح کرد نه به اقرار مجبور شده و نه وعده تخفیف مجازات خاصی به او داده شده است.

مایکل فلین فقط سه هفته بعد از آغاز به کار در کاخ‌ سفید ناچار شد از سمت خود استعفا کند. وی در پی افشای این که پیش از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ، در مورد آینده تحریم‌های آمریکا علیه روسیه با « سرگئی کیسلیاک» سفیر این کشور در واشنگتن گفت‌وگوهای بی‌مجوز داشته و در این باره به مایک پنس، معاون آقای ترامپ واقعیت را نگفته است، برکنار شد. اعتراف اخیر فلین شاید مهم‌ترین و چالش برانگیزترین جمله‌ای باشد که ترامپ از زمان روی کار آمدن شنیده باشد. زیرا این امر در صورت اثبات می‌تواند چالشی بزرگ برای رئیس جمهور آمریکا باشد و او را در ادامه کار با مشکلات فراوانی روبه‌رو سازد.

به گزارش سی .ان .بی .سی، مشاور برکنار شده رئیس‌جمهور آمریکا که روز جمعه اعتراف کرده بود به اف بی آی در تحقیقاتش درخصوص این پرونده دروغ گفته در عین حال گفت که «علیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره پرونده ارتباط با روسیه در دادگاه شهادت خواهد داد.»

دستور مستقیم ترامپ برای ارتباط با روس‌ها

با وجودی که فلین اعتراف می‌کند برقراری ارتباط با روس‌ها به دستور مستقیم خود ترامپ بوده اما رسانه‌های آمریکا پای داماد ترامپ را هم بار دیگر به این پرونده باز کردند و نوشتند فلین در اسنادی که به دادگاه داده، «یک عضو بلندپایه» تیم انتقالی ترامپ را متهم کرده که به او گفته بود با دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کند.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی «فردی که به مایکل فلین دستور تماس با دولت‌های خارجی را داده بود کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ بوده است.»با این حال کاخ سفید گفته است پذیرش دروغگویی و اتهام وارده از سوی فلین، فرد دیگری را درگیر نمی‌کند و به خود او مربوط است.

ترامپ، مبهوت پس از 5 بار حمایت

در حالی فلین اعلام می‌کند که به اف‌بی‌آی دروغ گفته و حاضر است علیه ترامپ نیز شهادت بدهد که رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر پنج‌بار از مشاور امنیت ملی خود دفاع کرده بود. ترامپ و کاخ سفید تاکنون درباره اعتراف فلین در روز جمعه نظر نداده‌اند؛ اما اظهارات پیشین ترامپ که برای دفاع از فلین گفته است به شرح زیر است:

15 فوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی: «مایکل فلین، ژنرال فلین، مرد فوق‌العاده‌ای است. رسانه‌ها با او خیلی بد رفتار کردند. همان رسانه‌هایی که من آنها را جعلی می‌دانم. غم‌انگیز است که با او تا این حد بدرفتاری شده است. علاوه بر این به نظر می‌رسد اخبار و مدارک اطلاعاتی به شکل غیرقانونی لو رفته‌اند و این عادلانه نیست.»

31 مارس در شبکه اجتماعی توییتر: «مایک فلین باید درخواست کند امنیتش حفظ شود چون این کاری که دموکرات‌ها و رسانه‌ها می‌کنند، شکار ساحره است!»

31 مارس در شبکه اجتماعی توییتر: «ژنرال فلین از دولت اوباما بالاترین مجوز دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده و مناطق ممنوعه را دریافت کرده بود؛ اما رسانه‌های جعلی تمایلی ندارند به آن اشاره کنند.» 28 آوریل در مصاحبه با فاکس‌نیوز: «خیلی خوب ـ اجازه بدهید به شما بگویم. من احساس بدی درباره او ندارم. او به این کشور خدمت کرد. او یک ژنرال بود. فراموش نکنید او کاملا مورد تائید دولت اوباما بود. وقتی او وارد دولت ما شد هنوز هم مورد تائید دولت اوباما بود.»

16 می‌ در بیانیه کاخ سفید: «با این‌که رئیس‌جمهور بارها اعلام کرده که ژنرال فلین مرد نجیبی است که به کشور خدمت و از آن دفاع کرده است، او هرگز از کومی یا هیچ کس دیگری نخواست تحقیقات درباره فلین را متوقف کند. رئیس‌جمهور برای نهادهای قانونی کشور احترام زیادی قائل است.»

«روس گیت» جدی‌ترین چالش 40 سال اخیر آمریکا

اعتراف فلین، جدی‌ترین تهدید سیاسی است که در 40 سال اخیر دولت حاکم بر آمریکا با آن مواجه شده و در نهایت می‌تواند ریاست‌جمهوری شخص ترامپ را به مخاطره اندازد. به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در این‌باره نوشت: اقرار مشاور امنیت ملی اخراج شده کاخ سفید در کمیته ویژه، هرگونه ادعای کاخ سفید درباره تبرئه رئیس‌جمهور از ارتباط با مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت‌الشعاع خود قرار داد؛ به این معنی که هیچ راهی برای ترامپ باقی نمانده تا ادعا کند تحقیقات روسیه یک فریب، خبر کذب و داستانی ساختگی است.

سی‌ان‌ان گزارش داد: تحقیقاتی که توسط کمیته ویژه به ریاست مولر در جریان است به حلقه داخلی رئیس‌جمهور آمریکا هرچه بیشتر وارد می‌شود و مقامات ارشد و اعضای خانواده رئیس‌جمهور آمریکا را با تهدید مواجه می‌کند و دیگر برای رئیس‌جمهور غیرممکن خواهد بود که بگوید در زمینه (تماس با روسیه) بازیگرانی خُرد و حاشیه‌ای وجود داشته‌اند.

بازپرس ویژه کمیته تحقیق، مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا با اشاره به اعتراف فلین، به سی‌ان‌ان گفت: تا چند ماه پیش رئیس‌جمهور آمریکا مایل بود این تحقیقات را اخباری کذب و ساختگی بنامد و تقصیر را بر گردن دیگری اندازد اما از امروز به بعد؛ تحقیقات دروغین و اخبار کذبی وجود ندارد. مولر در ادامه اظهار کرد: فلین، یک عضو ارشد دولت ترامپ که پیشتر مسئولیت امینت ملی با وی بود، اکنون پا پیش نهاده و پذیرفت که اتهامات وارد بر او در واقع حقیقت دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها