درخصوص قتل جوان ایرانی توسط پلیس آمریکا، دو دیدگاه را می‌توان مطرح کرد: دیدگاه اول نوع رفتار پلیس با شهروندان این کشور است، به این معنی که تا فردی جرمی مرتکب نشده باشد و برای اعمال قانون در مورد آن فرد واکنشی از سوی متهم نشان داده نشود، چنین برخوردی با متهم اصولا با ابتدایی‌تری موازین حقوق بشری ناسازگار است.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۹۴

دیدگاه بعدی را می‌توان نوع رفتار پلیس در صورت ارتکاب جرم از سوی شهروندان عنوان کرد؛ به این معنی که حتی در صورتی که شهروندی مرتکب جرمی شده باشد تا زمانی که پلیس برای اعمال قانون با واکنش نا متعارفی از سوی مجرم مواجه نشده باشد، نمی‌تواند به چنین رفتارهایی علیه وی اقدام کند. لذا رفتارهایی از این دست نوعی خودسری از سوی پلیس آمریکا را نشان می‌دهد.

موضوع بعدی که باید در نظر داشت، تابعیت شهروندانی است که پلیس آمریکا علیه آنها اقدام به رفتارهای خشونت‌آمیز می‌کند، در این زمینه مشخص شده است پلیس آمریکا اغلب با شهروندانی که آمریکایی‌الاصل نیستند، برخورد تبعیض‌آمیز دارد که در مورد سیاهپوستان موارد متعددی را شاهد بوده‌ایم و به شکل‌های مختلف در مورد آسیایی‌ها هم اعمال شده است که این نوع برخورد حکایت از نوعی رفتار تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه درون ساختار‌های سیاسی و امنیت آمریکا دارد. اما صرف نظر از همه این مباحث این موضوع باید از منظر حقوق شهروندی و حقوق بشر نیز در نظر گرفته شود. جوان ایرانی که به قتل رسیده است هم شهروند آمریکا بوده و هم طبق ابتدایی‌ترین موازین حقوق بشر، حق زندگی در آمریکا را داشته و در صورتی که با مشکلی نیز مواجه بوده باشد مکانیسم‌های حقوقی، قانونی و الگوهای رفتاری مختلف وجود دارد، لذا این شکل برخورد پلیس آمریکا با یک شهروند، نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر بویژه در حوزه حق حیات است که به واسطه اقدام خشونت‌آمیز پلیس آمریکا این حق حیات از وی سلب شده است.

البته به نظر می‌آید وقوع چنین حوادثی که کم هم نیست نشان می‌دهد هر چند آمریکا ممکن است در شکل و ظاهر، کشوری دموکراتیک و طرفدار حقوق بشر باشد، اما محتوای آن ساختار، مملو از خشونت، تبعیض و نادیده گرفتن حقوق دیگران است.

آمریکا شعار رعایت حقوق بشر را برای جهانیان مطرح می‌کند، اما در عمل کاملا در تضاد با این شعار حرکت می‌کند. اقدامات این کشور در ابتدا تابعی از منافع ملی آمریکا و سپس تابعی از منافع نژاد سفید در آمریکا بخصوص افرادی است که آمریکایی‌الاصل هستند.

دکتر نوذر شفیعی

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها