کارآفرینی در همه زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف می‌تواند نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و حتی روانی یک جامعه ایفا کند و اسباب اشتغالزایی جوانان زیادی را در استان و شهرستانی همچون مریوان فراهم آورد.
کد خبر: ۱۰۹۸۴۳۹

بر این اساس، استان کردستان و شهرستان مرزی مریوان به داشتن ایده و افکار نو در کنار حمایت دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مرتبط از کارآفرینان جوان، نخبگان و بانوان فعال در عرصه‌های مختلف نیاز دارد.

خانم رباب عطاری‌فر، پیرزن 63 ساله ساکن مریوان در طول چند سال گذشته با پشتکار و تلاش وصف‌ناپذیر خود در عمل به یک کارآفرین برتر و فعال تبدیل شده است.

شیرزن توانمند و گشاده‌رو، ما را وارد کارگاه مجهز و به روز خود می‌کند؛ کارگاهی در قلب مریوان با نظم و چیدمانی زیبا که نامی بزرگ در بین بانوان بی‌سرپرست، کم‌درآمد و خانوارهای بی‌بضاعت است، چراکه با فعالیت و تلاش کم‌نظیر این بانوی سالخورده به الگویی در زمینه کارآفرینی و ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده تبدیل شده است.

خانم عطاری‌فر از کارآفرینان برتر ایران، استان کردستان و مریوان در زمینه طراحی پوشاک حجاب و پوشاک بافت، با آموزش کارآفرینی و توانمندسازی بانوان باسواد، کم‌سواد و بی‌سواد در مریوان در طول پنج سال گذشته بیش از صد بانو را آموزش داده و زمینه اشتغال مستقیم 150 نفر و بیش از صدها نفر دیگر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

وقتی از موفقیت‌های حاصله در طول چند سال فعالیت وی می‌پرسم، با لهجه شیرین ترکی نام خدا را به زبان می‌آورد و می‌گوید زیاد اهل سخنرانی، مصاحبه و به قول خود سخنوری نیست و به همین دلیل من نیز ناچار برخلاف میل و قاعده مصاحبه که به نوعی باید سوال و جواب باشد، صرف نظر می‌کنم.

آرزوهای بزرگ

این بانوی کارآفرین در وهله اول موفقیت خود را در توکل به خدا، پشتکار و حمایت خانواده می‌داند و از نقش سازنده همسر و دختر خود خانم نگارخانم حسین‌زاده می‌گوید.

این خانواده توانسته‌اند بر موفقیت در حوزه کاری خود افزوده وشعبات دیگری در تهران، قم، سنندج و سروآباد داشته باشند.

این بانوی کارآفرین علاوه بر شعبات متعدد در شهرها، اکنون با پشتکار مثال زدنی خود فراتر از مرزها، در کشور عراق و شهر حلبچه و سلیمانیه نیز به تاسیس کارگاه اقدام کرده و در این شهرها هم با آموزش بافندگی و به نوعی هنر ایرانی را آموزش می‌دهد.

پیرزن کارآفرین و خوش‌صحبت با اطمینان و اعتماد به نفس خاص خود، تاکید می‌کند در نظر دارد به ایجاد کارخانه بزرگ در آینده نزدیک اقدام کند.

خانم عطاری‌فر در صحبت‌هایش براین مهم تاکید می‌کند که در شرایط امروز و در جامعه‌ای که اشتغال سخت و بیشتر جوانان به دنبال حرفه و کار مناسبی می‌گردند، باید به توانمندی‌های خود ایمان راسخ داشته باشند.

وی از جوانان جویای کار و بانوان خانه‌دار و بی‌سر پرست می‌خواهد با توکل بر خدا هیچ‌گاه یأس و ناامیدی را در زندگی خود راه ندهند و با یادگیری رشته‌های مختلف بافندگی و کارهای خانگی، فعالیت دامنه‌داری داشته باشند.

پیرزن با علاقه وصف‌ناشدنی از هنر خود و بافندگی سخن می‌گوید و وقتی از او می‌پرسم در طول 50 سال کار بافندگی اگر بخواهید حاصل کار و عمر خودتان را در جمله‌ای خلاصه کنید، آن جمله چیست؟ با شور و هیجان پاسخ می‌دهد: بیشتر از 50 سال عمرم را با تار و پود نخ‌های بافتنی زندگی کرده‌ام و اگر خداوند عمر دوباره‌ای به من بدهد، باز هم با تمام وجود 50 سال دیگر را در راه هنر بافندگی سپری و کارآفرینی می‌کنم.

بهرام غلامی

جام‌جم کردستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها