درام جنایتکارانه «محرمانه لس‌آنجلس» در تلویزیون مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۰۹۸۳۵۴

به دنبال موفقیت بالای مالی و انتقادی نسخه سینمایی محرمانه لس‌آنجلس، حالا قاب کوچک سراغ تولید نسخه تلویزیونی آن می‌رود. اما منتقدان هنری می‌گویند رسانه تلویزیون کمی دیر اقدام به ساخت این نسخه کرده و باید زودتر از اینها وارد عمل می‌شد! انتقاد آنها چندان هم بی‌جا نیست.

فیلم سینمایی محرمانه لس آنجلس سال 1997 روی پرده سینماها رفت و در همان زمان، اعلام شد قرار است داستان آن به شکل متفاوتی در یک مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شود. حالا 19 سال بعد از نمایش عمومی موفقیت‌آمیز نسخه سینمایی، شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در تدارک تولید یک مجموعه 13 قسمتی برای تماشاگران است. هنوز معلوم نیست این مجموعه داستانش را فقط در یک فصل تعریف می‌کند یا فصل‌های دیگری هم خواهد داشت. سازندگان مجموعه هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند. از آنجا که فیلمنامه مجموعه باید براساس داستان نوول جیمز الروی نوشته شود، اهل فن بعید می‌دانند این مجموعه بیشتر از یک فصل باشد.

استقبال جماعت کتابخوان

الروی، نوول خود را سال 1990 وارد بازار کتاب کرد و بلافاصله با استقبال بالای جماعت کتابخوان روبه‌رو شد. منتقدان ادبی هم لحن روایتی او در تعریف یک ماجرای پلیسی جنایتکارانه را ستودند. با آن که داستان‌های الروی همیشه در بین تهیه‌کنندگان و کمپانی‌های فیلمسازی طرفداران زیادی داشته، اما تنها هفت سال بعد فیلمی سینمایی از روی داستان او ساخته شد و به نمایش عمومی درآمد. داستان نوول الروی، سومین بخش از یک تریلوژی ادبی بود. خط اصلی داستان این سه‌گانه در ارتباط با فعالیت‌های پلیس لس‌آنجلس در رشته جرم و جنایت و احتمال همکاری تعدادی از نیروهای آن با عوامل جنایتکار بود. زمان داستان به دهه 1950 میلادی برمی‌گردد، دورانی که محبوب فیلمسازان سینما و تلویزیون است. آن زمان اوج ساخت فیلم سیاه بود و داستان
نوول‌الروی هم با چنین حال و هوایی تعریف شده و به جلو می‌رود. سه افسر تحقیق پلیس، یک روزنامه‌نگار و یک بازیگر زن میانسال، شخصیت‌های اصلی داستان هستند. این جمع ناجور و متناقض در دل شهر لس‌آنجلس درگیر ماجراهایی می‌شوند که سرنوشت‌شان را به هم گره می‌زند.

نسخه سینمایی، نسخه تلویزیونی

نسخه سینمایی نامزد دریافت 9 جایزه اسکار شد و دو جایزه آن را (بهترین بازیگر زن نقش مکمل برای کیم بسینگر و بهترین فیلمنامه اقتباسی برای کرتیس هانسن و برایان هلگلند) دریافت کرد.

کرتیس هانسن کارگردان نسخه سینمایی برای عوامل تولید نسخه تلویزیونی آرزوی موفقیت کرده است. معنی این خبر این است که او با نسخه‌ای که قاب کوچک تهیه می‌کند، هیچ همکاری نخواهد داشت.

مدیران سی‌بی‌اس از جردن هارپر دعوت کرده‌اند تا امر تولید نسخه تلویزیونی را به عهده بگیرد. او یکی از چهره‌های سرشناس رسانه تلویزیون است و مجموعه پربیننده «گوتام» از جمله کارهای موفقش به حساب می‌آید. هارپر اعلام کرده در فیلمنامه‌ای که می‌نویسد کاملا به داستان و فضای نوول الروی وفادار خواهد ماند و اضافه می‌کند: «نباید انتظار داشت مجموعه ما چیزی شبیه نسخه سینمایی کرتیس هانسن باشد. البته فیلمی که در دهه 90 میلادی ساخته شد، اثری تحسین برانگیز است و حالا لقب یک کار کلاسیک را گرفته است. اما ما نمی‌خواهیم آن فیلم را تکرار کنیم. نگاه مجموعه ما نگاه تازه‌ای به داستان الروی خواهد داشت و از زاویه دیگری به ماجراها نگاه می‌اندازد. این تفاوت باید وجود داشته باشد، وگرنه دلیلی برای ساخت یک نسخه تازه تلویزیونی نیست.» در داستان فیلمنامه‌ای که هارپر می‌نویسد، سه مامور پلیس و یک خبرنگار زن و یک بازیگر زن میانسال، در موقعیتی مشابه موقعیت کاراکترهای داستان نسخه سینمایی قرار می‌گیرند.

کلید فیلمبرداری این مجموعه تا دو ماه دیگر زده می‌شود. سی بی‌اس اواسط فصل تابستان سال جدید میلادی را به عنوان زمان پخش آن تعیین کرده است. با وجود اعلام زمان شروع کار فیلمبرداری، بازیگران آن هنوز انتخاب نشده‌اند. نام کارگردان اپیزودهای این درام سیاه جنایتکارانه هم بزودی اعلام خواهد شد. این مجموعه تلویزیونی تازه‌ترین اثر قاب کوچک در ارتباط با گرایش این رسانه به سمت تلویزیونی سازی فیلم‌های پرسروصدای صنعت سینماست.

محرمانه کیفر ساترلند!

کمتر کسی می‌داند رسانه تلویزیون قرار بود سال‌ها قبل، مجموعه‌ای تلویزیونی براساس داستان نوول جیمز الروی بسازد. شاید اگر نسخه بلوری فیلم سینمایی محرمانه لس آنجلس پخش نمی‌شد، هیچ‌کس متوجه این موضوع نمی‌شد.

کمپانی فوکس قرن بیستم شهریور گذشته، نسخه بلوری فیلم را به مناسبت بیستمین سال تولید آن وارد بازار کرد. در این نسخه اضافاتی وجود دارد، که معمولا در نسخه‌های بلوری فیلم‌های سینمایی هست، اما در کنار اضافاتی مثل پشت صحنه و گفت‌وگو با عوامل اصلی تولید، یک فیلم تلویزیونی هم وجود دارد که تا قبل از این در هیچ جا پخش نشده بود.

این فیلم سینمایی تلویزیونی، اپیزود اول و آزمایشی محرمانه لس‌آنجلس رسانه تلویزیون است. این اپیزود مدتی بعد از نمایش عمومی نسخه سینمایی، فیلمبرداری و تولید شد. کیفر ساترلند و اریک رابرتز هم بازیگران اصلی آن بودند، اما این اپیزود هیچ‌وقت روی آنتن نرفت. دلیل این کار برای کسی مشخص نیست. با بایگانی شدن این اپیزود در آرشیو فیلم تهیه‌کنندگانش، تولید خود مجموعه هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

نکته جالب این که حتی کیفر ساترلند، بازیگر اصلی این مجموعه هم درباره آن در جایی صحبت نکرده است. منتقدان پس از تماشای این اپیزود در بلوری فیلم، گفته‌اند با اثری تماشایی و جذاب روبه‌رو شده‌اند. برای همین، آنها تعجب و شگفتی‌شان از تولید نشدن مجموعه فوق را ابراز کرده‌اند. شبکه سی‌بی‌اس و جردن هارپر هم نسبت به تولید چنین مجموعه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده و می‌گویند آنها هم تازه متوجه وجود چنین چیزی شده‌اند. در عین حال آنها اعلام کرده‌اند در مجموعه‌ای که تولید می‌کنند از صحنه‌های نسخه کیفر ساترلند استفاده نخواهند کرد.

کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها