وقتی صحبت از افزایش قیمت نان به هر دلیل می‌کنیم، لازم است به ابعاد اجتماعی آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم. چون تنها عوامل اقتصادی در این میان نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد و مهم‌تر از آن بحث واکنش جامعه بخصوص اقشار کم‌درآمد به افزایش قیمت نان است چون این خوراک به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی سبد خانوار دهک‌های آسیب‌پذیر جامعه است.
کد خبر: ۱۰۹۵۹۷۹

به همین سبب گرچه عوامل اقتصادی یعنی میزان واردات نهاده‌های مختلف، ضایعات یا حتی کیفیت نان دلایلی هستند که می‌تواند افزایش قیمت را منطقی جلوه دهند، اما لازم است اثرات روانی و همچنین اجتماعی آن به دقت رصد و بررسی شود، چراکه بخش ضعیف جامعه در این بین شاهد کوچک‌تر شدن سفره‌هایشان خواهند شد.

از این‌رو لازم است مسئولان به جای این‌که ساده‌ترین راهکار یعنی افزایش قیمت نان در سراسر کشور را برای رسیدن به اهداف تعیین شده انتخاب کنند، راهکارهای اصولی‌تر دیگری را هم مدنظر داشته و براساس آن تصمیم می‌گرفتند. نکته مهم این است که بعضا مطرح شده افزایش قیمت نان نسبت به قیمت دیگر کالاها بسیار ناچیز است و این میزان افزایش قیمت تاثیر چندانی در سبد غذایی خانواده نخواهد داشت، اما این نوع اظهارنظر درواقع حاشیه رفتن از اصل موضوع یعنی بعد روانی در میان اقشار ضعیف جامعه است و باید با موضوع اهمیت نان در سبد غذایی افراد کم‌درآمد برخورد منطقی داشته باشیم.

مسئولان ستاد تنظیم بازار یا دولت، بهتر بود برای تامین منافع تولیدکنندگان نان به دلیل عدم افزایش قیمت این کالای اساسی طی سه سال اخیر از هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی خود به دهک‌های ثروتمند می‌کاستند و مبالغی را به عنوان مابه‌التفاوت قیمتی به تولیدکنندگان اختصاص می‌دادند.

پس با درنظر گرفتن این مهم که هنوز دستورالعملی برای اعمال قیمت‌های جدید نان به مراکز صنفی صادر نشده و گمانه‌زنی‌های بی‌قانونی در آینده اجرای این مصوبه به دلیل ناهماهنگی ارگان‌ها در اجرای آن افزایش یافته؛ بهتر است هیات دولت با اقدامی منطقی که نه‌تنها تولیدکنندگان نان بلکه بسیاری از بخش‌های اقتصادی جامعه را تحت تاثیر مثبت خود قرار خواهد داد؛ نسبت به حذف یارانه نقدی دهک‌های پردرآمد اقدام کرده و مبالغ صرفه‌جویی شده را با افزایش یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد برای تقویت قدرت اقتصادی دهک‌های پایین جامعه به‌کار گیرد.

علی اکبری

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها