همه ساله با نزدیک شدن به فصل تعطیلات سال نو میلادی، رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند داغ‌تر می‌شود. با وجود اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از تولید کنندگان مطرح گوشی‌های هوشمند، محصولات پرچمدارشان را راهی بازار کرده‌اند، اما هنوز تعداد اندکی از گوشی‌های مورد انتظار باقی مانده که کاربران زیادی برای عرضه آن‌ها لحظه شماری می‌کنند. پرچمدار جدید وان پلاس یکی از این گوشی‌ها است.
کد خبر: ۱۰۹۵۳۳۱
نگاهی نزدیک به «وان پلاس 5 تی»؛ پرچمداری که جیب شما را خالی نمی‌کند! + عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجی رو، «وان پلاس 5 تی» (OnePlus 5T) بالاخره پس از تبلیغات و هیاهوی فراوان، هفته گذشته رسماً رونمایی شد و قرار است تا چند روز دیگر راهی بازار شود. با توجه به مشخصات سخت افزاری ذکر شده برای این محصول، انتظار یک گوشی قدرتمند و در عین حال با قیمت مناسب را داریم. البته امسال گوشی‌های بسیار خوبی عرضه شده‌اند و «وان پلاس 5 تی» برای موفق شدن راه سختی پیش رو دارد. به هر حال در مطلب پیش رو قصد داریم تا نگاهی نزدیک به این گوشی هوشمند جدید داشته باشیم و شما را هر چه بیشتر با زوایای مختلف آن آشنا کنیم. پس در ادامه حتماً با ما همراه باشید.

طراحی

با وجود اینکه در طراحی «وان پلاس 5 تی» تغییرات ظریفی نسبت به پرچمدار قبلی وان پلاس، یعنی «وان پلاس 5» مشاهده می‌شود، اما در کل این گوشی جدید نیز از همان سبک بدنه تمام فلزی استفاده می‌کند. خوشبختانه وان پلاس در محصول جدید خود از طراحی فلز و شیشه که این روزها بسیار باب شده، تبعیت نکرده و همین مسئله یکی از نقاط قوت «وان پلاس 5 تی» به شمار می‌رود. بدنه‌ی این گوشی تماماً از جنس آلومینیوم بوده و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد به طوری که با در دست گرفتن آن کاملاً متوجه این موضوع خواهید شد. با توجه به عدم استفاده از شیشه در طراحی «وان پلاس 5 تی»، این گوشی نسبت به اکثر رقبای خود از دوام بیشتری هم برخوردار است.

یکی از تغییرات قابل توجه در طراحی «وان پلاس 5 تی»، به سنسور اثر انگشت و محل قرارگیری آن مربوط می‌شود. وان پلاس در پرچمدار جدید خود، اسکنر اثر انگشت را به پشت بدنه و درست بالای آرم وان پلاس، انتقال داده است و با توجه به فاصله‌ای که این سنسور با لنز دوربین دارد با مشکل لکه افتادن بر روی لنز نیز مواجه نخواهید شد. علاوه بر اینکه تغییر محل سنسور اثر انگشت جا را برای بزرگ‌تر شدن صفحه نمایش باز کرده است، عملکرد سنسور نیز کاملاً بهبود یافته و در کمتر از 0.2 ثانیه قادر به باز کردن قفل گوشی خواهد بود.

همان طور که اشاره کردیم، هیچ تغییر بزرگی در طراحی «وان پلاس 5 تی» صورت نگرفته و این گوشی همچنان از همان تم مدل پیشین استفاده می‌کند. با اینکه این سبک طراحی هنوز هم بسیار زیبا و خوش دست می‌باشد اما استفاده از بدنه تمام فلزی باعث شده تا خبری از مقاومت در برابر نفوذ آب نباشد؛ قابلیتی که این روزها در اکثر پرچمدارها مشاهده می‌شود. البته چشم پوشی از این ویژگی مزیتی هم داشته و آن هم حفظ جک 3.5 میلی متری هدفون است!

صفحه نمایش

به دنبال سبک طراحی خاصی که در ماه‌های اخیر شایع شده و سازندگان بیش از هر چیز به دنبال کاهش حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش هستند، وان پلاس هم از این روند پیروی کرده و در محصول جدید خود از یک صفحه نمایش 6.01 اینچی با وضوح تصویری 2160 در 1080 پیکسل و از نوع امولد استفاده کرده که توسط فناوری گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. با وجود اینکه حرکت به سمت استفاده از نمایشگری با نسبت تصویری 18:9 اقدام خوبی بوده و توانسته نسبت نمایشگر به بدنه را به 80.5 درصد ارتقاء دهد، اما رزولوشنی که برای «وان پلاس 5 تی» انتخاب شده چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌رسد و حتی از وضوح QHD هم پایین‌تر است.

البته با تمام این تفاسیر، هنوز هم صفحه نمایش «وان پلاس 5 تی» بسیار باکیفیت بوده و به خوبی می‌تواند کاربران را راضی کند. جزئیات در تصاویر به خوبی نمایش داده می‌شود، رنگ‌ها بسیار واقعی به نظر می‌رسند و در یک زاویه دید وسیع می‌توان از کار کردن با «وان پلاس 5 تی» لذت برد. در واقع، صفحه نمایش امولد پرچمدار وان پلاس هیچ مشکل خاصی نداشته و از این بابت نمره قبولی می‌گیرد. همان طور که اشاره کردیم تنها نکته منفی در مورد این نمایشگر، رزولوشن نسبتاً پایین آن است، زیرا تقریباً همه پرچمدارهای امروزی حداقل از وضوح تصویری QHD بهره‌مند می‌باشند.

رابط کاربری

آخرین نسخه از رابط کاربری OxygenOS، که در کمال تعجب بر روی اندروید 7.1.1 نوقا اعمال شده، نسبت به قبل دارای تغییراتی بوده و برخی ویژگی‌های پیشنهادی در نسخه بتا به آن اضافه شده است. در کنار طرح مینیمالیستی رابط کاربری «وان پلاس 5 تی»، برخی تنظیمات خاص به آن اضافه شده که از آن جمله آن‌ها می‌توان به مواردی مانند “برنامه‌های موازی” اشاره کرد. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا با چند حساب کاربری مختلف از یک برنامه یکسان استفاده کنند. به عنوان مثال می‌توانید برنامه‌ای مانند اسکایپ را همزمان با دو حساب شخصی و کاری خود اجرا کنید. با وجود اینکه این ویژگی در دنیای اندروید تازگی نداشته و پیشتر در برخی پوسته‌های دیگر نیز آن را دیده بودیم، اما اضافه شدن چنین قابلیتی به OxygenOS بسیار خوشحال کننده است.

علاوه بر این، در «وان پلاس 5 تی» یک سیستم باز شدن قفل گوشی با چهره نیز وجود دارد که با نام ساده Face Unlock شناخته می‌شود. همان طور که از نام این ویژگی پیداست، تنها کافیست تا به گوشی خود نگاه کنید تا قفل آن به صورت خودکار باز شود. با اینکه هنوز به فناوری به کار گرفته شده در این ویژگی جدید اشاره‌ای نشده، اما می‌توان حدس زد که چیزی بیش از یک تشخیص چهره معمولی نیست. از دیگر ویژگی‌های بارز نسخه جدید OxygenOS می‌توان به حالت مطالعه، تهیه اسکرین شات گسترده، حالت بازی بدون مزاحم و حالت خودکار شب، اشاره کرد.

با وجود اینکه تجربه استفاده از سیستم عامل اندروید در «وان پلاس 5 تی» روان و لذت بخش است، اما استفاده از نسخه قدیمی 7.1.1 نوقا و عدم عرضه پیش فرض اندروید اوریو برای این گوشی چیزی است که می‌تواند آن را در مقایسه با رقبا کمی ضعیف‌تر نشان دهد.

پردازنده

با توجه به اینکه «وان پلاس 5 تی» از همان تراشه اسنپدراگون 835 که در مدل اصلی هم استفاده شده بود، بهره می‌برد، انتظار نمی‌رود تفاوت چندانی از لحاظ قدرت پردازشی بین این دو گوشی وجود داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در پرچمدارهای جدید خود به سراغ این پردازنده ساخت کوالکام رفته‌اند و باید دید محصول وان پلاس در مقایسه با آن‌ها چه عملکردی خواهد داشت. البته از آنجا که رابط کاربری OxygenOS تعادل خوبی بین جلوه‌های بصری و سرعت سیستم عامل ایجاد کرده، همه چیز در «وان پلاس 5 تی» به شکلی روان اجرا می‌شود. وجود 6 گیگابایت حافظه رم نیز بر قدرت این گوشی افزوده و هنگام اجرای همزمان چند برنامه، دیگر نگران کند شدن گوشی و یا از دست دادن محتوای برنامه‌های موجود در پس زمینه، نخواهید بود. البته این تمام ماجرا نیست و وان پلاس یک مدل دیگر با 8 گیگابایت حافظه رم هم برای شما در نظر گرفته است!

دوربین

به عنوان یکی از پیشگامان به‌کارگیری دوربین دوگانه در گوشی‌های هوشمند، جای تعجبی نیست که «وان پلاس 5 تی» هم با چنین دوربینی روانه بازار شده باشد. البته این بار وان پلاس از یک دوربین اصلی با زوایه دید بالا استفاده کرده، در حالی که دوربین ثانویه دارای میدان دید 27 میلیمتری است. به علاوه، رزولوشن 20 مگاپیکسلی و توانایی ترکیب 4 پیکسل در یک پیکسل، برای کاهش نویز در تصاویر با نور کم، از دیگر ویژگی‌های دوربین ثانویه «وان پلاس 5 تی» است. هر دو لنز این دوربین جدید دارای گشودگی دیافراگم f / 1.7 هستند و بنا به ادعای وان پلاس، این گوشی قادر است تا در موقعیت‌های کم نور به صورت خودکار لنز دوم را انتخاب کرده و به این ترتیب تصاویر واضح‌تری را ثبت نماید.

حتماً می‌دانید که مهم‌ترین ویژگی و کارایی دوربین‌های دوگانه، خلق حالتی با نام پرتره است که در آن سوژه عکاسی کاملاً واضح بوده و پس زمینه تصویر به صورت تار در می‌آید که به اصطلاح به آن “افکت بوکه” هم می‌گویند. «وان پلاس 5 تی» توانایی ثبت چنین تصاویری را نیز دارد که البته برای قضاوت بهتر در مورد کیفیت آن باید منتظر عرضه گوشی و انجام مقایسه‌ تصویری با دیگر پرچمدارهای بازار بمانیم.

باتری

«وان پلاس 5 تی» با وجود بدنه بسیار نازک با ضخامت 7.3 میلیمتر، از یک باتری نسبتاً بزرگ با ظرفیت 3،300 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد که البته قابل جداسازی نیست. درست است که این ظرفیت رکوردی محسوب نمی‌شود و در حال حاضر گوشی‌هایی مانند «هواوی میت 10 پرو» با باتری‌های 4000 میلی آمپر ساعتی راهی بازار شده‌اند، اما همین مقدار نیز مناسب بوده وبرای استفاده یک روزه کافی به نظر می‌رسد.

با توجه به فلزی بودن بدنه «وان پلاس 5 تی»، خبری از قابلیت شارژ بی‌سیم نیست اما با این حال، با استفاده از تکنولوژی Dash Charging، می‌توانید گوشی خود را با سرعت نسبتاً خوبی شارژ کنید.

جمع‌بندی

به جرأت می‌توان گفت مهم‌ترین نقطه قوت «وان پلاس 5 تی» قیمت آن است، به طوری که مدل پایه 64 گیگابایتی آن با قیمت باور نکردنی 500 دلاری در اختیار خریداران قرار گرفته است! وقتی این عدد را با قیمت پرچمدارهای کنونی بازار که همگی بین 800 تا 1100 دلار قیمت گذاری شده‌اند مقایسه کنید، بیش از پیش به اهمیت کار وان پلاس پی خواهید برد. ممکن است «وان پلاس 5 تی» در ارائه ویژگی‌های مدرن و آینده نگرانه نتواند در برابر رقبایی مانند آیفون ایکس و یا گلکسی نوت 8 حرفی برای گفتن داشته باشد، اما قدرت سخت افزاری بالا در کنار قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه، چیزی است که می‌تواند هر حریف سرسختی را از میدان به در کند. در مجموع همان طور که مدیر عامل وان پلاس هم اشاره کرده بود، «وان پلاس 5 تی» پرچمداری است که جیب شما را خالی نمی‌کند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها