ریاض در چارچوب نقش‌ها، منافع و هویتی که برای خود تعریف کرده در حال نقش‌آفرینی در چارچوب سیاست خارجی قدرت‌های بزرگ است و در اصل این دو منافع، یعنی منافع قدرت‌های بزرگ و منافع منطقه‌ای عربستان سعودی، با یکدیگر همپوشانی دارند ولی بحث این است که چرا در شرایطی که برخی از سوءتفاهمات از طریق مذاکره قابل حل است اقدامات نظامی از سوی عربستان سعودی در حال انجام است و هنوز به سیاست‌های بی‌نتیجه خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۵۵

فراموش نکنیم مدت‌هاست رقابت بین ایران و عربستان سعودی و رقابت آمریکا و نایب آن عربستان سعودی با ایران وجود دارد و ما شاهد این رقابت در افغانستان، لبنان، سوریه و عراق هستیم که هم‌اکنون این رقابت به یمن هم کشیده شده و این تجربه در یمن تکرار می‌شود.

سیاست‌های عربستان در منطقه تجربیات منفی را به‌دنبال داشته ولی اکنون نیزهمین تجربیات را که جز ضرر عملا برای منطقه چیزی به همراه نداشته ادامه می‌دهد، شاهدیم زمانی قطر از متحدان عربستان بود، اما هم‌اکنون در محاصره سعودی‌ها قرار گرفته است که همین امر نشانه شکستی دیگر برای این کشور است.

سعودی علیه ایران صف‌‌آرایی می‌کند و فقط در یک قرارداد 400 میلیارد دلار با آمریکایی‌ها وارد معامله تسلیحاتی شد، و قطعا این رقم خرید تسلیحات توسط عربستان می‌توانست صرف بهبود شرایط اقتصادی منطقه شود.

عربستان نزدیک به دو سال است که در یمن بمباران هوایی انجام می‌دهد و دراین مدت هرچه زرادخانه تسلیحات موشکی و بمب عربستان سعودی بوده در یمن مصرف شده که نتیجه این شده که جمع کثیری از انسان‌های بیگناه کشته شدند و در نهایت عربستان سعودی تحت‌فشار افکار عمومی بین‌المللی و نه دولت‌های بین‌المللی و نه کشورهایی که عضو نظام بین‌الملل هستند مجبور خواهد شد که از ادامه این سیاست دست بردارد ولی چیزی که نتیجه خواهد شد قتل‌عام تعداد وسیعی از انسان‌هایی است که مانند سوریه و عراق کشته شدند.

هزینه‌های هنگفت عربستان سعودی می‌توانست صرف سازندگی یمن و صرف سازندگی سوریه و عراق بشود. و قطعا کشورها با قدرت نرم خود و با تاثیرگذاری بر ذهن مردم می‌توانند موفق شوند. امروز جنگ‌ها بیهوده است چون در زمانی که می‌توانید فکر‌ها را تغییر بدهید، یا در زمانی که می‌توانید از طریق سرمایه‌گذاری منافع قابل‌توجهی به دست بیاورید حمله به یک کشور کار عاقلانه‌ای نیست چون ناسیونالیسم و ملی‌گرایی در هر کشوری مانع از این است که کشور مهاجم بتواند به سیاست‌های تجاوزکارانه خود ادامه بدهد.

عربستان سعودی چاره‌ای جز خروج از یمن ندارد همان‌طور که چاره‌ای جز خروج از عراق و سوریه و دیگر کشور‌ها نداشت.

دکتر نوذر شفیعی/ استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها