استاندار کرمانشاه بالحنی تند به دستگاه‌های اجرایی سرپل ذهاب اولتیماتوم داد

ضعف در توزیع کمک‌های مردمی به کرمانشــاه

درحالی که ارسال کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سرعت گرفته و مردم قدرشناس این خطه نیز به راه‌های گوناگون سپاسگزاری خود را اعلام داشته‌اند اما به نظر می‌رسد خدمات کمی و کیفی و سرعت برخی دستگاه‌های دولتی محلی در این باره رضایتبخش نیست.
کد خبر: ۱۰۹۴۶۷۳

به گزارش جام‌جم، اخبار پراکنده از استان‌های مختلف حاکی از آن است که سیل کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه و بخصوص کانون‌های زلزله یعنی سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی و گیلانغرب سرازیر شده است و گروه‌های مردمی به صورت خودجوش اقدام به جمع‌آوری کمک و حرکت به سوی کرمانشاه کرده‌اند.

مقدار این کمک‌ها به حدی است که در راه‌های ورودی استان کرمانشاه ترافیک شدیدی ایجاد شده و پلیس برای هدایت خودروهای حامل کمک مجبور به اجرای طرح‌های ترافیکی و بستن برخی مسیرها شده و از مردم خواسته با خودروی شخصی به کرمانشاه و کانون زلزله نیایند.

در همین حال مدیریت توزیع این کمک‌ها و رساندن متوازن آن به مناطقی که به کمک نیاز دارند به دغدغه‌ای تبدیل شده است. به گونه‌ای که معاون عمرانی استانداری کرمانشاه ضمن تقدیر از سیل کمک‌های مردمی به منطقه از مردم خواست تا کمک‌های خود را برای انبار کردن و مدیریت کردن صحیح توزیع به ستاد مدیریت بحران استان و هلال‌احمر تحویل بدهند.

مجتبی نیک‌کردار گفت: از مردم می‌خواهیم که همچنان به ما کمک کنند اما به دلیل این‌که ما اشراف گسترده‌تری نسبت به منطقه به واسطه شبکه دهیاری‌ها داریم و می‌دانیم که چه منطقه‌ای چه چیزی نیاز دارد ترجیح می‌دهیم مردم کمک‌هایشان را برای توزیع به ما بدهند و هم هلال‌احمر و هم مدیریت بحران استان انبار برای نگهداری دارند.

به گفته وی، از آنجایی که مردم ممکن است نسبت به منطقه اشراف نداشته باشند، احتمال ناعادلانه توزیع کردن امکانات و هدر شدن آنها زیاد است و خود ما ناچار می‌شویم این کمک‌ها را دوباره بازتوزیع کنیم. وی از مردم خواست غذای کنسرو‌شده و خشک مانند حبوبات کمک کنند و از دادن غذای فاسد‌شدنی اجتناب کنند.

نیک‌کردار با بیان این‌که زمستان را پیش رو داریم از مردم خواست پتو، لباس گرم و زیرانداز کمک کنند.

او بر توجه به بچه‌ها و اقلام مورد نیاز آنها بخصوص شیرخشک نیز تاکید کرد.

کم‌کاری برخی دستگاه‌ها و اولتیماتوم

در همین حال ظاهرا عملکرد برخی دستگاه‌های استانی دولتی برای رسیدگی به مشکلات زلزله‌زدگان رضایتبخش نیست به گونه‌ای که استاندار کرمانشاه را به واکنش‌های تندی واداشته است. هوشنگ بازوند از پنجشنبه هفته گذشته دست‌کم در دو نوبت اظهارات تندی در این باره داشته و از شرکت‌هایی نظیر آب و فاضلاب، برق و همراه اول در برقراری امکانات پایه‌ای در مناطق زلزله‌زده انتقاد کرده است.

وی در نخستین انتقاد خود با بیان این‌که دیگر برخی آمارها را نمی‌پذیرد، تصریح کرد که شخصا آمار خدمات ارائه شده را راستی‌آزمایی خواهدکرد. وی افزود که حل قسمت به قسمت و درصدی مشکل آب و برق قابل پذیرش نیست و باید سریع زیرساخت‌های اولیه زندگی مردم برقرار شود.

اما دومین نوبت انتقاد تند استاندار کرمانشاه پنجشنبه‌شب و در جلسه شورای مدیریت بحران استان کرمانشاه ایراد شد.

وی با بیان این‌که تمامی دستگاه‌ها و بانک‌های سرپل ذهاب باید صبح امروز شنبه باز باشند و به مردم ارائه خدمت کنند، گفت: مدیران کل نیز موظف به تامین نیازهای دستگاه‌های اجرایی و مردم هستند.

به گزارش ایرنا، هوشنگ بازوند با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی باید قادر به رفع مشکلات خود باشند، افزود: ادارات دولتی نباید مردم را برای ارائه خدمات منتظر بگذارند و آن اداره‌هایی که ساختمان خود را در اثر زلزله از دست داده‌اند نیز باید در چادر امکانات خود را راه‌اندازی کنند.

به گفته وی، طبق اعلام نهادها و سازمان‌های امدادی مستقر در شهر و روستاهای سرپل ذهاب هم‌اکنون تعدادی چادر برای اسکان موقت روستاییان و خانواده‌های بازمانده در نظر گرفته شده است. استاندار کرمانشاه ادامه داد: با توجه به شروع فصل سرما تمامی امکانات و فعالیت‌ها باید به سمت خروج از اسکان اضطراری و تامین اسکان موقت آسیب‌دیدگان معطوف شود.

هشدار درباره مشکلات بهداشتی

بازوند، وضعیت فعلی زباله‌ها در سطح شهر سرپل ذهاب را غیرقابل قبول عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود نهادهای متولی از جمله شهرداری‌های کرمانشاه، تهران و سرپل ذهاب این مشکل را مرتفع کنند.

وی ادامه داد: با توجه به تالمات روحی شهروندان، وجود زباله در خیابان‌ها و معابر در روحیه مردم تاثیر منفی داشته و همچنین مشکلات متعدد بهداشتی را به دنبال دارد.

استاندار کرمانشاه بر اتمام هرچه زودتر ارزیابی خسارت‌ها تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تسریع در اتمام ارزیابی‌ها و کمک به مردم، تمامی ساختمان‌های آسیب‌دیده را با سقف تعمیری در نظر بگیرد و ساختمان تخریب‌شده را نیز سریعا اعلام کند.

وی بر ایمن کردن و کانال‌کشی چادرهای اسکان موقت در سطح شهر سرپل ذهاب تاکید و اظهارکرد: این اقدام باید با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری انجام بپذیرد.

وی افزود: آسیب‌دیدگانی که در مدارس اسکان یافته‌اند نیز طی چند روز آینده در مناطق دیگر اسکان موقت داده می‌شوند تا بازگشایی مدارس نیز بسرعت انجام شود.

20 درصد مردم سرپل ذهاب همچنان مشکل دارند

درهمین حال عضو شورای شهر سرپل ذهاب گفت: هنوز 20 درصد مردم شهر مشکل امکانات دارند.

مجتبی جاسمی در گفت‌وگو با مهر، درخصوص وضعیت این شهر تصریح کرد: مردم این شهرستان به خاطر پیش‌بینی هواشناسی و ورود سامانه بارشی از فردا یکشنبه به چراغ‌های گرمایشی و نایلون نیاز دارند. وی گفت: تقاضای ما این است که خیرین کشور برای ساختن و ارسال کانکس برای اسکان موقت زلزله‌زد‌گان دست به کار شوند.

موکب‌های اربعین بسیج شوند

از سوی دیگر، امام‌جمعه موقت قم گفت: موکب‌های اربعین با همان امکانات برای خدمت و کمک به زلزله‌زدگان در غرب کشور بسیج شوند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید هاشم حسینی‌بوشهری در خطبه‌های نمازجمعه این هفته قم در مصلای قدس عنوان کرد: با توجه به وخامت حادثه، موکب‌های اربعین با همان امکانات برای خدمت و کمک به زلزله‌زدگان در غرب کشور بسیج شوند.

وی تصریح کرد: اما از سوی دیگر مردم در این حادثه، زیبا عمل کردند و هرچه در توان‌شان بود در طبق اخلاص نهادند. متاسفانه آسیب‌دیدگان خسارات زیادی متحمل شدند و با وجود مشارکت‌های مردمی در کمک‌های مالی، باید توجه ویژه‌ای به تامین امکانات برای این عزیزان صورت پذیرد.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری افزود: همه با همت دینی خود به یاری بشتابید، بویژه موکب‌های اربعین با همان امکانات برای خدمت به زلزله‌زدگان بسیج شوند و نیازها را در این سرما و بارندگی تامین کنند.

بشتابید که بارندگی در راه است

باتوجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارندگی و افزایش سرما در مناطق زلزله زده کرمانشاه، به نظر می‌رسد باید در امدادرسانی و رساندن وسایل گرمایشی به زلزله‌زدگان تسریع شود.

دراطلاعیه پنجشنبه گذشته سازمان هواشناسی آمده است: به اطلاع هموطنان در مناطق زلزله‌زده می‌رساند که درمناطق غربی کشور تا امروز شنبه جو پایدار بوده و نوسان دمایی قابل توجهی پیش‌بینی نمی‌شود ولی از فردا یکشنبه در این مناطق افزایش ابر و از بعدازظهر این روز و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری بارندگی، گاهی رعد و برق و وزش باد نسبتا شدید رخ خواهد داد که در مناطق کوهستانی و سردسیر احتمال بارش به صورت برف وجود دارد.

طبق اعلام سازمان هواشناسی، در برخی شهر‌های کانون زلزله چون سرپل ذهاب و گیلان‌غرب حتی ممکن است دما هوا به منفی 2درجه نیز می‌رسد.

با فرارسیدن سرما، اجاق‌های مسافرتی یا پیکنیکی، چیزی است که در روستا و شهر سراغش را می‌گیرند. لباس‌های گرم، شال و کلاه بچگانه تا سن ده سال نیاز مهمی است. همچنین هیچ چیز مانند تشک برای کف چادرهایی که سرد هستند مناسب نیست، تعداد پتوها اگر هم کافی باشد برای روانداز شب‌های سرد است.

از روزهای آینده، نیاز چادر تبدیل به کانکس می‌شود. با آغاز بارندگی چادر به کار نمی‌آید، کانکس‌های دستشویی و حمام سیار از سوی نهادها و البته هموطنانی که امکانش را دارند نیاز قطعی روزهای آینده است. داروهایی مانند فشارخون و قندخون برای مسن‌تر‌ها نیز موردنیاز است، پیرزن‌ها و پیرمردهایی هستند که می‌گفتند فشارخون دارند و چند روز است قرص فشارخون نخورده‌اند. شیرخواره‌ها را نیز نباید فراموش کرد، پوشک، شیرخشک و شیشه شیر‌های پلاستیکی، داروهای خاص بچه‌ها، پماد کالاندولا و مخصوصا شربت سرماخوردگی، مادران را بسیار خوشحال می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها