رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان معتقد است که حضور آمریکا در افغانستان به بهانه مقابله با تروریسم نه‌تنها به از بین رفتن این پدیده منجر نشده، بلکه سبب تقویت تروریسم هم شده است.
کد خبر: ۱۰۹۲۵۹۹

حامد کرزای که مدت 14 سال رئیس‌جمهور افغانستان بود، در گفت‌وگویی تفصیلی با مهر از کشورهای منطقه نیز خواست که متوجه عملکرد آمریکا باشند و برای این‌که کشورهای بیگانه از طریق افغانستان در منطقه نفوذ نکنند، برای رفع مشکلات افغانستان تمام تلاش خود را به کار گیرند و نگذارند که داعش در افغانستان رشد کند.

کرزای گفت: زمانی که آمریکا و متحدانش بعد از حملات 11 سپتامبر با پشتیبانی جامعه جهانی و مأموریتی که از جانب سازمان ملل داشتند و با تائید و همکاری این سازمان به افغانستان آمدند، مردم افغانستان نیز از آنها استقبال کردند، اما متأسفانه بعد از گذشت زمان دیدیم که افغانستان بعد از یک دوره کوتاه آرامی کم کم به سمت بی‌ثباتی و جنگ می‌رفت و ما در این رابطه با آمریکا گفت‌وگو کردیم و دلایل را پرسیدم اما دیدیم که بعدها آمریکا به‌گونه‌ای سعی دارد حاکمیت خود را بر ما تحمیل کند.

آمریکا در خاک ما زندان ایجاد کرد؛ قانون افغانستان را زیر پا گذاشت؛ آزادی، مردم‌سالاری و در انتخابات آزاد ما مداخله کرد و نگذاشت که ما به عنوان یک ملت آزاد تقویت شویم، خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم؛ در آنجا من مجبور شدم، چراکه چیزی که ما تصور داشتیم آن‌گونه نشد، آن چیزی که ما در خاک خود توقع داشتیم دیدیم که روزبه‌روز از آن جلوگیری می‌شود. پس آن دوستی که ما از آمریکا انتظار و به آن توقع داشتیم آهسته‌آهسته به شک و تردید مبدل شد و ما اطمینان حاصل کردیم آن چیزی که ما می‌خواهیم خواسته آمریکا نیست و پس اختلاف نظر پیدا شد.

کرزای در باره علت اعلام استراتژی جدید آمریکا درخصوص افغانستان که در آن تمایل به جنگ نشان داده شده نیز گفت: خوب واضح است که اهداف آمریکا در جنگ است؛ یعنی جنگ را وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف خود در خاک ما قرار داده، بدبختی در خاک ما وسیله‌ای شده برای رسیدن آمریکا به اهدافش، و طبیعی است که ما مخالف هستیم، ما به مقامات آمریکا گفته‌ایم شما هر هدفی که دارید آن را نباید در جنگ و ناامنی در خاک ما یا در منطقه و کشورهای همسایه جستجو کنید، بلکه برای رسیدن به اهداف خود راه‌های دیگری را پیدا کنید، از طریق همکاری با منطقه به اهداف خود برسید نه از طریق تشنج و خشونت.

کرزای در ادامه از سیاست‌های پاکستان نیز انتقاد کرد و گفت: پاکستان با تروریسم درست مبارزه نمی‌کند؛ آمریکا این مساله را از سال‌ها قبل می‌دانست؛ آمریکا می‌خواهد از راه ایجاد اختلاف در منطقه، خود را به اهدافش برساند.

کرزای در باره سیاست آمریکا در قبال داعش در افغانستان نیز گفت: داعش به هیچ عنوان یک پدیده داخلی کشور ما نیست. داعش به افغانستان وارد شده با ایجاد بیرونی برای اهداف بیرونی، برای مقاصد بیرونی که در آن مردم ما و خاک ما فقط و فقط قربانی هستند و درد و رنج عظیمی را نسبت به این موضوع دیده‌اند. پس ما به‌ گونه روشن و بدون هیچ تردیدی داعش را یک پدیده خارجی با ایجاد خارجی برای اهداف خارجی می‌دانیم که افغانستان را زیر پا می‌گذارد تا به اهدافش برسد و به همین دلیل نباید افغانستان و همسایه‌های ما و کشورهای منطقه به هیچ عنوان بگذارند که داعش در افغانستان رشد کند و از سویی اعتراض ما به آمریکایی‌ها این است که داعش در زمانی ظهور کرده که آمریکا به نام مبارزه با تروریسم 16 سال است در افغانستان حضور دارد و هر سال مردم افغانستان از این ناحیه رنج می‌برند. حضور آمریکا یا با ناکامی مواجه شده یا غرض و مقصد است و هر کدامش که باشد به خیر افغانستان و منطقه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها