کد خبر: ۱۰۹۰۹۳۵

سید حسن نصرالله دیروز در سخنانی به موضوع استعفای سعد الحریری پرداخت. وی در این سخنرانی گفت: عربستان می گوید از ثبات و امنیت در لبنان حمایت می کند و گفته که می خواهد به ارتش لبنان کمک کند اما یکباره استعفا صورت می گیرد. این نشانه های قطعی است که این استعفا تصمیم سعودی بوده و دیکته شده و او مجبور شده و استعفا اراده حریری نبوده است. معتقدم همه لبنانی‌ها با این نتیجه گیری موافقند.

وی افزود: حتی در شکل و چگونگی اعلام استعفا و این‌که چرا اجازه آمدن حریری به لبنان ندادند، علامت سوال است. لبنانی ها ادبیات حریری را می‌شناسند؛ کلماتی که در این متن بود مشخص است که یک متن لبنانی نبوده بلکه ادبیات سعودی ها بوده و نخست وزیر آن را قرائت کرده است. همه غافلگیر شدند.

نصرالله ادامه داد: برخی می گویند که این موضوع را پیش بینی می کردیم اما نه این‌گونه و در این زمان. بدون شک این استعفا باعث نگرانی در لبنان شده است بخصوص همراه ان تفاسیر، دروغ ها و تهدیداتی مطرح شده است که همه گروه‌های سیاسی لبنان بر اساس موازین خودشان درک و فهم دارند. ما نیز مواضع خود را می گوییم. ما نمی خواستیم استعفا رخ دهد. صادقانه می گویم
می خواستیم امور به شیوه ای معقول با حضور تمامی گروه‌ها در هیات وزیران کمیته وزارتی پیش برود و بحث و بررسی شود. ممکن است برخی مشکلاتی وجود داشته باشد و باید از زوایای مختلف بررسی
می شد. اولا از زمانی که این دولت تشکیل شده بود، موفقیت های زیادی کسب کرده بود. دولت می توانست ادامه دهد و موفقیت های جدید هم کسب کند . حتی اجرای انتخابات نمایندگان را برگزار کند؛شرایط به طور کلی معقول بود. ثانیا این شکل استعفا اینجا به کرامت لبنان و نخست وزیر آن مربوط می شود. حتی اگر می خواست استعفا هم دهد باید به لبنان می آمد و پیش رئیس جمهور می رفت و استعفا می داد.

وی تاکید کرد: نحوه استعفا نشان از دخالت های عربستان در امور داخلی لبنان است. عربستان جنگ هایی علیه دیگران راه می اندازد و دیگران را متهم به دخالت در امور اعراب می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود، تصریح کرد: در باره مضمون و متنی که نخست وزیر اعلام کرد در باره محتوای سیاسی آن صحبت می‌کنم که اتهامات خطرناکی را مطرح کرد. ما معتقدیم متنی سعودی و بیانیه ریاض بود. کسی که این متن را نوشته سعدحریری نیست. آنچه که مکتوب شده در این متن با مواضع و ادبیات سعدحریری و نوشتار و شیوه و سبک حریری متفاوت است.

دبیر کل حزب الله لبنان یادآور شد: ما همگی باید تامل کنیم و بیاندیشیم و نباید در تحلیل اوضاع عجله کنیم. نباید تدابیری اتخاذ شود که علیه امنیت لبنان است باید این استعفا را علت یابی کنیم. آنچه که از اوضاع فهمیدیم این است که هیچ کس علت واقعی استعفا را نمی داند و همه غافلگیر شدند. دانستن علت حقیقی و پیگیری این حادثه را در آینده انجام خواهیم داد. قطعا علت این استعفا به داخل لبنان مربوط نمی شود. ایشان در داخل آزادانه عمل می کردند. در نتیجه علت داخلی ندارد. برخی از لبنانی ها برای تسویه حساب های کوچک و تنگ نظری ها می گویند که او از برخی مدیران و طرف ها ناراحت بوده است.

وی افزود: باید علت این استعفا را در عربستان سعودی جست‌و‌جو کنیم.آیا علت آن
درگیری های داخلی بین شاهزاده هاست. آیا علت آن مسائل مالی بوده است مثلا دارایی های فلان شخص را توقیف کنند؟ یا این‌که این ارتباط دارد با نارضایتی عربستان از عملکرد حریری و می خواسته خواسته هایش را به نخست وزیر دیگری بدهد. یا این‌که عربستان طرحی برای حمله به لبنان برای مقابله با نفوذ ایران دارد؟ آیا این کار در چارچوب یک جنگ بزرگ است؟ باید منتظر باشیم تا ببینیم. سرنوشت سعد حریری هم هنوز محل سوال و نگرانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها