آتش‌زدن کاه و کلش موجب آلودگی هوا در سطح وسیعی از منطقه لوشان شده است.
کد خبر: ۱۰۹۰۷۴۸

‌به گزارش ایسنا-‌ بهروز آژ، گفت: یگان حفاظت محیط زیست شهرستان رودبار حین گشت و کنترل به یک مورد آتش سوزی کاه و کلش در منطقه لوشان برخوردند که باعث ایجاد آلودگی هوا در سطح وسیعی از این مناطق شده است.

وی افزود: مامورین یگان و رئیس اداره با حاضر شدن در محل، بعد ازمهار آتش سوزی، بلافاصله اقدام به شناسایی عامل این آتش‌سوزی کرده و جهت اعمال قانون، به جرم تهدید علیه بهداشت عمومی، تحویل کلانتری لوشان شد.

بهروز آژ، ادامه داد: متاسفانه برخی از کشاورزان منطقه براساس بعضی از باورهای غلط از قبیل اینکه این امر باعث تقویت زمین‌های کشاورزی آنان خواهد شد یا باعث ازبین رفتن آفات می‌شود.

وی افزود: همچنین ارزان و سریع‌بودن این روش برای پاکسازی مزرعه اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول یکی دیگر از دلایل کشاورزان برای آتش زدن کاه و کلش عنوان می‌شود، که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل منو اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و ازت و همچنین اسید کلریدریک، تاثیر بسیار بد بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه گذاشته و همچنین با از بین بردن جانوران، حشرات و ارگانیسم‌های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می‌شود.

آژ ادامه داد: برخلاف باور غلط برخی از کشاورزان که تصور می‌کنند، آتش زدن کاه و کلش باعث تقویت خاک مزرعه می‌شود، این امر به دلیل خارج‌کردن عناصر غذایی گوگرد، کربن و ازت از خاک مزرعه به شکل گاز و همچنین از بین بردن میکرو ارگانیسم‌های مفید و کرم خاکی و همچنین فرسایش خاک، باعث فقر و از بین رفتن حاصلخیزی مزرعه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها