اربعین حسینی نزدیک است و عده‌ای پیاده‌روی را شروع کرده و تعدادی بزودی آغاز خواهند کرد. چون زائران در این پیاده‌روی قصد عزیمت به کشوری دیگر را دارند، علاوه بر تدابیر سفر باید اقلیم جدید و وضعیت خاصی را که در آن قرار می‌گیرند نیز در نظر بگیرند. اهمیت موضوع ما را بر آن داشت تا با دکتر سیدمهدی میرغضنفری، متخصص فیزیولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در مورد تدابیر حفظ سلامت در پیاده‌روی اربعین از دیدگاه طب سنتی گفت‌وگویی انجام دهیم.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۰۹

تدابیر پیش از سفر

پیاده‌روی یک تا چهار روزه از نجف تا کربلا ممکن است مشکلاتی برای زائران کم‌تحرک به وجود آورد. از این رو چون در این سفر به دلیل پیاده‌روی، فعالیت بدنی عملا زیاد می‌شود، افرادی که به این شرایط عادت ندارند باید از چند روز قبل از سفر، فعالیت بدنی خود را زیاد کنند و بعد از بازگشت نیز حتما به ورزش ادامه بدهند. مراجعه بیماران به پزشک برای گرفتن مجوز سفر، همراه بردن داروهای ضروری و مورد نیاز، رفع مشکلات حاد دندانی و حنا‌گذاری کف پاها تا بالای مچ مخصوصا برای کسانی که پوست حساس و نازک دارند به منظور جلوگیری از زخم و تاول پاها قبل از سفر لازم است.

توجه به شرایط اقلیمی

اقلیم عراق نسبتا گرم و خشک است و با توجه به فصل پاییز تدابیر این فصل باید رعایت شود. صبح‌ها سرد و میانه روز گرم است و باید لباس مناسبی داشته باشید و هنگام صبح زود و غروب به بعد کلاه و شال استفاده شود، اما در میانه روز لباس گرم را دربیاورید و با لباس سبک‌تر به سفر ادامه دهید. از آفتاب شدید که به سر برهنه بتابد، بپرهیزید چون می‌تواند منجر به خشکی پوست سر، مو، بی‌خوابی، عصبانیت، گرمازدگی، عطش و بی‌اشتهایی شود.

هنگام خواب و در ساعات سرد روز بهتر است کمر و پهلوها با شال یا پارچه‌ای بسته شود تا دچار قولنج ناشی از باد و سرما نشوید. خواب کافی اول شب تا سحر و سپس ادامه پیاده‌روی و چرت کوتاه میانه روزبخصوص برای گرم مزاجان مناسب است.

ساعات مناسب پیاده‌روی

بهتر است پیاده‌روی در ساعات معتدل و مناسب مزاج انجام شود. از ساعت 4 تا 5 صبح و اگر هوا خیلی سرد بود بخصوص در سردمزاجان از ساعت 7 تا 8 تا ساعت 10 تا 11 صبح و مجدد از ساعت 3 عصر تا اذان پیاده‌روی انجام شود.

گرم کردن و نرمش مختصر و کشش قبل از شروع پیاده‌روی و خنک کردن بدن قبل از اسکان از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نوشیدن آب یخ در حین پیاده‌روی توصیه نمی‌شود. بر اثر پیاده‌روی حرارت بدن بالا می‌رود و با کاهش رطوبت بدن، خشکی ایجاد می‌شود در نتیجه بسیاری از افراد دچار کاهش وزن می‌شوند.

برای این که سرما نخورید

برای پاکسازی مجاری تنفسی و میکروب کشی و جلوگیری از سرماخوردگی مقداری آب جوش در لیوان بریزید و داخلش کمی گل بابونه یا برگ آویشن یا برگ مرزنجوش یا نعنا یا پونه بریزید و دهان و بینی را با آن بخور دهید و پس از ولرم شدن با قاشق گیاهان آن را خارج و آن را با عسل یا نبات شیرین میل کنید. جهت التیام علائم سرماخوردگی و تسکین اعصاب، مقداری آب جوش روی نعنا یا گل گاوزبان بریزید و بنوشید.

برای بهبود گرفتگی و خشونت گلو، صدا، درد، سوزش و تحریکات ته حلق می‌توانید گل پنیرک یا بنفشه را در آب سرد بریزید و پس از 20 دقیقه آب آن را میل کنید. از غرغره گل پنیرک در آب خنک یا ختمی در آب گرم برای گلودرد حاد و التهابی که همراه سوزش است، استفاده کنید.

کاربرد ماسک و چفیه در حین پیاده‌روی

بهتر است در حین پیاده‌روی از ماسک‌های استاندارد برای جلوگیری از ورود هوای آلوده و میکروب‌های بیماری زا استفاده کنید. توصیه مناسب‌تر استفاده چندمنظوره از چفیه است. می‌توانید با آن جلوی بینی را بگیرید تا از ورود گرد و غبار و باد سرد به سینوس‌ها محافظت کند ضمن این که به عنوان کلاه و سربند، در هوای سرد یا در مقابل نور شدید آفتاب از سر مراقبت می‌کند. همچنین به عنوان زیرانداز و روانداز هنگام خواب استفاده می شود و برای خشک کردن عرق دست و صورت هم کاربرد دارد.

با این شرایط استـحمام کنید

وقتی به استراحتگاهی می‌رسید، بلافاصله وارد حمام نشوید. صبر کنید عرق بدن خشک شود و بعد از استحمام یکی دو ساعت در یک جای سر بسته بمانید تا دمای بدن متعادل شود. چون هوا باعث خشکی بدن می‌شود بهتر است در حمام بدن را با روغن بادام شیرین یا زیتون، روغن‌مالی کنید. دوش گرفتن با آب سرد در اقلیم‌های گرم و خشک، ریسک ابتلا به سرماخوردگی و ذات‌الریه را افزایش می‌دهد.

چگونگی محافظت از پاها

استفاده از روغن مورد یا پودر آن موجب مستحکم شدن تاندون‌ها می‌شود و مالیدن روغن بابونه و بادام شیرین برای بهبود درد مفاصل توصیه می‌شود. ماساژ پاها با آب نمک به همراه روغن بادام یا زیتون یا گرم کردن مقداری نمک و ریختن آن در پارچه و قرار دادن روی مفاصل و عضلات به رفع خستگی و گرم شدن پاها کمک می‌کند. چون پاها ورم می‌کنند ماساژ باید از نوک و لابه لای انگشتان پا شروع شود و به سمت زانو و کمی بالاتر برود و وقتی نشسته یا خوابیده‌اید زیر پا را بلند بگیرید. اگر پاها تاول زدند تاول‌ها را نترکانید و فقط آنها را چرب کنید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها