نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است داروهای گیاهی حاوی اسید آریستولوچیک (AA) با بروز سرطان کبد در ارتباطند. این ترکیب سرطان‌زا در گیاهان تیره‌ زراوند (نام علمی: آریستولوچیا) که در طب سنتی به‌منظور تسهیل زایمان و بهبود فرآیند بازیابی سلامت کاربرد دارند، یافت می‌شود. بررسی نمونه‌های سرطان کبد در تایوان نشان داده در 78 درصد موارد ردپای نوعی جهش خاص که در نتیجه قرارگیری در معرض اسید‌های آریستولوچیک ایجاد می‌شود، در میان است.
کد خبر: ۱۰۸۸۶۶۰

در این پژوهش، 98 نمونه‌ از موارد کارسینوم هپاتوسلولار که شایع‌ترین نوع سرطان کبد و نیز شایع‌ترین علت مرگ در مبتلایان به سیروز کبدی (التهاب شدید کبد) است، بررسی شدند. پژوهشگران همچنین ‌ردپای اسید آریستولوچیک را در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از سایر نقاط دنیا بررسی کردند. نتایج از این قرار است که 47 درصد نمونه‌های کارسینوم هپاتوسلولار در چین نشان از اسید آریستولوچیک جهش‌زا داشتند. این رقم در کره 13 درصد، در آمریکای شمالی 8/4 درصد، در ژاپن 7/2 درصد و در اروپا 7/1 درصد گزارش شد. پژوهشگران بر این باورند مردم جهان، بویژه ساکنان کشورهای آسیایی، با مصرف عصاره‌های گیاهی حاوی ترکیبات اسید آریستولوچیک در حال مسموم کردن خودشان هستند.

چند دهه است پژوهشگران دریافته‌اند اسیدهای آریستولوچیک برای انسان مضرند و بسیاری از دولت‌ها درمورد مصرف این ترکیبات خطرناک هشدار داده‌اند. مطالعات جدید تأیید می‌کند مصرف اسید آریستولوچیک با از کارافتادگی سریع کبد و نیز سرطان مجاری ادراری در ارتباط است. هردوی این بیماری‌ها بشدت در تایوان شیوع دارند، چراکه در این کشور فقط برخی محصولات ساخته‌شده از گیاهان تیره‌ زراوند غیرمجاز است و متأسفانه هنوز قوانین خاصی پیرامون ممنوعیت تمامی محصولات حاوی اسیدهای آریستولوچیک وجود ندارد. طبق بررسی‌های انجام‌شده، حتی پس از اعلام ممنوعیت برخی محصولات حاوی اسیدهای آریستولوچیک در تایوان هیچ تغییر مشهودی در تعداد سرطان‌های ناشی از این ترکیبات سمی رخ نداده است. البته این احتمال نیز وجود دارد شاید کاهش شمار قربانیان در پی ممنوعیت‌های اعمال‌شده به گذشت زمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد، اما شکی نیست که این مسأله تنها با منع تمامی محصولات حاوی اسیدهای آریستولوچیک ریشه‌کن خواهد شد. نتایج اخیر یادآوری می‌کند هر محصولی صرفا به دلیل این که گیاهی است، به این معنی نیست که پس هیچ ضرری ندارد. بالاخره شوکران نیز گیاه است، اما گیاهی بسیار سمی و کشنده!

منبع: IFLScience

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها