سخنگوی دولت: در دیدارها با عنان بر مواضعمان تاکید کردیم

نشست هفتگی خبرنگاران با سخنگوی دولت صبح روز دوشنبه به منوال هر دوشنبه در ساختمان معاونت اجرایی ریاستجمهوری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد، بخشی از این جلسه تحت تاثیر اظهارات فاطمه رجبی (همسر الهام) درباره سیدمحمد خاتمی قرار داشت، به نحوی که به درگیری لفظی بین برخی از خبرنگاران منجر شد.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۸

در مورد کسانی که به خاتمی
افترا زدهاند از مقامات قضایی بپرسید

به گزارش ایسنا ، خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید: شما چندی پیش وقتی در مورد اظهارات خانم رجبی درباره آقایان خاتمی ، هاشمی و کروبی سوالی پرسیده شد، بحث آزادی بیان را مطرح کردید. این در حالی است که چندی بعد از آن، نامهای در ارتباط با مطبوعات نوشتید. هماکنون با توجه به اظهارات این خانم آیا شما به آزادی بیان فقط برای ستایشگران دولت قائل هستید یا برای همه؛ الهام در جواب گفت: چرا این سوال را از من میپرسید.
همین خبرنگار گفت: من این سوال را با توجه به نامه شما (به دادستان تهران مبنی بر پیگرد منابع انتشار اکاذیب علیه دولت) میپرسم که الهام در جواب گفت: من در این مورد توضیح دادهام.
سخنگوی دولت گفت: شما باید در مورد شان پرسیدن این سوال در این جلسه من را توجیه کنید و کمی در این مورد برای من توضیح دهید.
خبرنگار گفت: آیا سخنان خانم فاطمه رجبی در مورد آقای خاتمی افترا نیست؛ الهام در جواب گفت: این سوال را باید از مقامات قضایی بپرسید.
در این زمان خبرنگار روزنامه اعتماد ملی نیز وارد گفتوگوی این خبرنگار با سخنگوی دولت شد و پرسید: نظر دولت در مورد اظهارات یادشده مبنی بر خلع لباس خاتمی چیست؛ که الهام جواب داد: این چه ربطی به دولت دارد، این مسائل ربطی به دولت ندارد.
این خبرنگار به الهام گفت: شما به حقوق شهروندی قائل نیستید؛ که الهام نیز در جواب گفت: یکی از موارد حقوق شهروندی این است که هرکس به نوبت سوال خود را بپرسد.
در این لحظه خبرنگار کیهان نیز وارد بحث شد و گفت: بدون نوبت سوال پرسیدن نقض حقوق شهروندی است.
سخنگوی دولت در این راستا به توضیح پرداخت و گفت: ببینید اینجا تریبون رسمی دولت است و من بارها عرض کردم که در اینجا نباید در مورد اظهارنظرهای شخصی صحبت شود.
وی گفت: اظهارنظرهای شخصی افراد باید خارج از این تریبون پرسیده شود. از این تریبون باید موارد رسمی مربوط به دولت پرسیده شود، این از موارد حقوق شهروندی است.

برخی سوالات فقط ابراز عقیده سیاسی است

در بخش دیگری از مصاحبه سخنگوی دولت با خبرنگاران وقتی که خبرنگار روزنامه کیهان میخواست سوالش را بپرسد، گفت: من در اینجا لازم میدانم توضیحی را ارائه دهم. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان تاکید کردند که نباید وحدتشکنی در دستور کار هیچکسی قرار گیرد. مطمئنا مطبوعات نیز در این ارتباط نقش مهمی دارند، ولی برخی مسائل در این جلسه و جلسات دیگر مطرح میشود که به نظر عمدی است، آقای دکتر ما سوالاتی داریم ولی این سوالات را به خاطر حفظ وحدت نمیپرسیم و سکوت کردهایم، در مورد حادثهی قم، در مورد عفو ملوکانهای که در این ارتباط صورت گرفت. چرا به آقای خاتمی اجازه داده میشود وارد نیویورک شود ولی به مقامات رسمی دولت چنین اجازهای داده نمیشود.
دولت آمریکا اعلام کرده هر ایرانی که وارد آمریکا میشود باید انگشتنگاری شود، آیا آقای خاتمی نیز انگشتنگاری شده است؛ در ضمن مجمع تشخیص مصلحت نظام افرادی معلومالحال و صهیونیستزاده مانند یوشکا فیشر را به تهران دعوت میکنند، چرا در این ارتباط موضعی گرفته نمیشود؛
الهام در پاسخ گفت: ببینید من سوالات شما را گوش دادم که البته برخی سوال نبود، بلکه گفتوگو و ابراز عقیده سیاسی بود. من فقط به سوالات گوش دادم، در این مورد باید خودتان تصمیم بگیرید که اینگونه مسائل را اینجا مطرح نکنید، من فقط به سوالات گوش میدهم.

گفتوگوی تلفنی مناظره نیست

در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت، خبرنگاری با اشاره به پیشنهاد یکی از نشریات آمریکایی مبنی بر گفتوگوی تلفنی بوش و احمدینژاد در پی اعلام آمادگی رییسجمهور کشورمان برای منظره با وی، نظرالهام را خواستار شد که وی خاطرنشان کرد: معنای مناظره این نیست که دو طرف تلفنی صحبت کنند و این معنای مناظره را نمیدهد.
سخنگوی دولت ادامه داد: ما اعلام کردیم که علاقمندیم در یک فضای بدون سانسور افکار و عقاید خود را در مورد مسائل مختلف در معرض افکار عمومی و رسانههای گروهی قرار داده و دغدغههای بینالمللی خود و راههای برونرفت از آن را بیان کنیم و افراد نیز با توجه به این سخنان دیدگاه حق را بپذیرند. این پیشنهاد یک روزنامه است و یک مناظره نیست.

سفر خاتمی به نیویورک غیر دولتی است

همین خبرنگار در مورد دولتی بودن یا نبودن سفر اخیر خاتمی به نیویورک پرسید که الهام در جواب گفت: سفر آقای خاتمی یک سفر غیردولتی و خصوصی است و آقای خاتمی دفعات قبل نیز سفرهایی را داشتند. سفرهای خاتمی سفرهای رسمی، دولتی یا حکومتی نیست، سفرها غیردولتی است.

دولت گسترش حمل و نقل عمومی و گازسوز کردن خودروها را دنبال میکند

خبرنگاری پرسید که چرا زمینهای فراهم نمیشود که بنزین به قیمت واقعیاش توزیع شود که سخنگوی دولت به تشریح مفصل دیدگاههای دولت در ارتباط با مسالهی سوخت و اجرایی کردن تبصرهی 13 در قانون بودجه در این ارتباط پرداخت و اظهار داشت: دولت در بحث کاهش مصرف بنزین تاکید و سعی دارد که در این راستا تبصرهی 13 که در راستای گسترش حمل و نقل عمومی و گازسوز کردن خودروهاست را دنبال کند.
وی با بیان این که " در آینده ما شاهد نتیجهبخش بودن اجرای سیاستهای دولت در ارتباط با کاهش مصرف بنزین و سوخت خواهیم بود" ادامه داد: مجلس برخی از پیشنهادات دولت را در قانون بودجه در ارتباط با سوخت و انرژی و اجرایی شدن تبصره 18 نپرسید و آن را رد کرد. برای اجرایی شدن تبصره 13 قانون بودجه کارگروه ویژهای با اختیارات و توانمندیهایی تشکیل شده که معتقدم باید دبیر این کارگروه در جلسهای در این ارتباط اطلاعرسانی کند.
سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت درصدد بود که افزایش قیمت بنزین بر روی زندگی مردم فشار نیاورد، چراکه تاثیر افزایش قیمت سوخت و بنزین بر قیمت دیگر کالاها ممکن است منجر به فشارهای اقتصادی برای مردم شود.
وی خبرداد که دولت لایحهی واردات بنزین را تنظیم کرده و این لایحه جهت ارائه به مجلس آماده است.
الهام همچنین تاکید کرد: ما کاهش مصرف سوخت را در دستور کار داریم و به دنبال تحقق آن هستیم.

طرح زمینهسازی برای اخراج بازرسان نهایی نشده است

خبرنگار دیگری گفت: به تازگی گویی طرحی در مجلس مورد نظر است مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت بخواهد اصل 1694 در مورد ایران را فعال کند زمینه برای اخراج بازرسان از تهران با توجه به این طرح آماده شده و دیگر بازرسان اجازه بازدید از تاسیسات هستهیی را نخواهند داشت.
سخنگوی دولت نیز گفت: این طرح مربوط به مجلس است و دولت در این زمینه اقدامی نکرده است؛ چراکه اگر دولت بخواهد چیزی را به مجلس بدهد آن را در قالب لایحه میدهد. نمایندگان مجلس این طرح را با توجه به اختیارات خود تدوین کردهاند و اجرایی شدن آن نیز منوط به نظر مجلس است و ما فعلا گزارشهایی داریم که این طرح نهایی نشده است. بنابراین نمیتوان در مورد جزئیات آن اظهارنظر کرد. این تصمیم نمایندگان در حال حاضر روند قانونی خود را طی میکند و باید دید به چه مرحلهای میرسد و آیا تبدیل به قانون میشود یا نه؛ این مربوط به دولت نیست. مربوط به مجلس است و سیاست دولت در ارتباط با آژانس و بازرسی از تاسیسات صلحآمیز هستهیی ما مشخص و روشن است و ما آن را بارها اعلام کردهایم و باید ببینیم تصمیم مجلس در این زمینه به کجا میرسد.

مطالبی که در مورد بررسی عملکرد
وزرا در جامعه مطرح میشود ، شایعه است

همین خبرنگار از الهام در مورد نتیجه بررسی عملکرد وزراء از سوی رییسجمهور پرسید که الهام گفت: هر وزیری در حال حاضر در جایگاه مدیریتی خود دارای مسوولیت است و باید با قوت، استحکام و احساس مسوولیت بیشتر وظیفهی خود را دنبال کند.
هیچ تزلزلی نباید در حوزهی مدیریتیاش ایجاد کند و نگاه وزراء نیز این است که تا هر زمانی وظیفه خدمت را بر عهده دارند باید آن را به نحو احسن انجام دهند.
آنچه موجب تزلزل اداری است نباید به صورت مکرر در جامعه دامن زده شود. مطالبی که در مجامع مطرح میشود همه شایعه است. رییسجمهور با وزرای خود میثاقی بسته و اکنون نیز دارد بر اساس میثاق عمل میکند.
وی خاطرنشان کرد: عملکرد بیشتر دستگاهها مورد بررسی قرار گرفته و فقط چند دستگاه باقی مانده تا نتایج بررسیهای رییس جمهور تکمیل شود. البته جمعبندیهای نهایی در اختیار رییسجمهور است و به جز ایشان هیچکس از تصمیمگیریها مطلع نیست. مطالبی که مطرح میشود گمانهزنی است و وقتی که تصمیم نهایی اتخاذ شد، خود رییسجمهور با توجه به اهمیتی که برای افکار عمومی قائل هستند، آن را به صورت شفاف و روشن برای مردم مطرح میکنند. تا این لحظه بررسیها ادامه دارد و ما نمیدانیم که ارزیابی نهایی رییسجمهور چگونه است.

مهمان زوری به مهمانی نمیرود

در ادامه جلسه هفتگی سخنگوی دولت، خبرنگاری در مورد عدم حضور رییس جمهور در اجلاسیهی خبرگان پرسید و گفت روال این بود که در اجلاسیهی خبرگان از رییسجمهور به عنوان میهمان دعوت میشد، اما از زمان روی کار آمدن دولت نهم تاکنون سه دورهی مجلس خبرگان برگزار شده است، ولی آقای احمدینژاد، فقط در یک اجلاسیه شرکت کردهاند، دلیل آن چیست؛ آیا این عدم شرکت به فضای زمان انتخابات ریاستجمهوری برمیگردد یا اینکه آقای احمدینژاد دعوت خبرگان را قبول نکرده است؛
سخنگوی دولت در پاسخ گفت: میهمان را دعوت میکنند، میهمان که زوری حضور پیدا نمیکند.
وی افزود: این امر یعنی دعوت از مهمانان در اختیار وظایف مجلس خبرگان است و در سال گذشته یعنی مهر ماه رییسجمهور در اجلاسیهی خبرگان شرکت کردند و نشست خیلی خوبی و صمیمانهای هم بود، اگر در حال حاضر این اتفاق نیفتاده به برنامهریزیها و حجم کاری دو طرف برمیگردد و من تحلیل شما را قبول ندارم.
الهام گفت: رییسجمهور بر تعامل خوب و مناسب در مجلس خبرگان تاکید دارد و هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نشده است. ما آمادگی هر گونه همکاری با مجلس خبرگان را داریم و چنین تحلیلهایی را قبول نداریم.
در ادامه خبرنگار مهر از سخنگوی دولت در مورد استفساریهی اخیر برخی نمایندگان مجلس در ارتباط با وظایف شورای عالی اداری پرسید و گفت آیا نظر نمایندگان به معنای محدود کردن اختیارات قوهی مجریه نیست؛ سخنگوی دولت گفت: معتقدیم چنین امری باعث محدود کردن اختیارات اداری قوهی مجریه و انحلال شورای عالی اداری میشود.
شان نزول این طرح نمایندگان مربوط به اشکالاتی بوده که درباره صندوق مهررضا (ع) مطرح میکنند. البته در اینجا لازم است یک نکته را مطرح کنم؛ وقتی صندوق مهررضا (ع) با دستور رییسجمهور با ادغام چند صندوق به وجود آمد اساسنامهی آن به مجلس رفت و کارگروه تطبیق قوانین مجلس این اساسنامه را بررسی و آن را تطبیق کرد.
در آن زمان اشکالاتی مطرح شد، برخی از نمایندگان خواسته بودند که در این مورد بررسیهایی صورت بگیرد که این اشکالات در همان کمیسیون مورد رسیدگی و کار کارشناسی قرار گرفت و در نهایت این کارگروه بر قانونی بودن اساسنامه تاکید و اعلام کرد مغایرتی با قوانین مجلس ندارد.
بعد از آن نمایندگان استفساریهای را در این ارتباط مطرح کردند که به نظر من این استفساریه تقریبا باعث انحلال شورای عالی اداری و کاهش اختیارات اداری دولت میشود، منتظریم ببینیم شورای نگهبان در این ارتباط چه تصمیمی میگیرد. این امر از این بابت که باعث محدود شدن اختیارات دولت میشود، قابل تامل است.

دولت به دنبال این است که نوع سوخت را عوض کند

خبرنگار دیگری به الهام گفت شما اعلام کردید که به دنبال اجرایی کردن تبصره 13 در ارتباط با سوخت در قانون بودجه هستید ولی معاونان وزارت نفت در کمیسیون انرژی گزارشی ارایه دادند مبنی بر اینکه اجرایی شدن تبصره 13 باعث کاهش مصرف دو میلیون لیتر بنزین میشود ، در حالی که در کشور هفتاد میلیون لیتر بنزین مصرف میشود که الهام در جواب گفت: ببینید به هر حال دو میلیون نیز بیانگر کاهش مصرف است و این کاهش مصرف با گذشت زمان ادامه پیدا میکند. سخنگوی دولت افزود: دولت به دنبال این است که نوع سوخت را عوض و وسایل حمل و نقل عمومی را گازسوز کند، همچنین معتقد است با اجرایی کردن تبصرهی 13 به تدریج شاهد کاهش سوخت خواهیم بود. البته در مورد آماری که شما ارایه دادید نیز نمیتوان تحلیلی داد و شاید آماری که در کمیسیون مجلس ارایه دادهاند مقطعی و مربوط به یک زمان خاص بوده است. ما امیدواریم در این زمینه روند موثری را طی کنیم.

کوفی عنان راغب است که مساله
هستهیی ایران از طریق مذاکره و گفتوگو حل شود

خبرنگار دیگری از الهام در مورد سفر اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد به تهران پرسید که الهام در جواب گفت: ایشان با توجه به وظایف دبیر کلیشان این سفر را انجام دادهاند و در این سفر مسائل منطقه و مورد علاقهی دو طرف مورد بحث و گفتوگو قرار گرفت. بحثهای خوبی از جمله در ارتباط با موضوع هستهیی در این سفر مطرح شد.
در ارتباط با بحث هستهیی فضای خوبی بر جلسه حاکم بود و آقای کوفی عنان راغب بودند فعالیتهای خود را در این زمینه دنبال کنند، ایشان نیز معتقد بودند باید مسالهی هستهیی ایران از طریق مذاکره و گفتوگو پیش برود. ما نیز در این گفتوگو بر مواضع قبلی خود تاکید کرده و گفتیم که اهل صلح و گفتوگو هستیم و سعی داریم مسائل را با عقلانیت و استدلال پیش ببریم و به قوانین پایبندیم. در مجموع این دیدار مثبت بود.

قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن کم میشود

خبرنگار دیگری از الهام در مورد قیمت مسکن پرسید که الهام به طرح جامع مسکن از سوی دولت اشاره کرد و گفت: این طرح در حال اجرایی شدن است و ما درصددیم قیمت زمین را از قیمت تمام شدهی مسکن کم کنیم، معتقدیم این امر زمینهای را برای کاهش قیمت مسکن فراهم میکند.
دولت همچنین خدماتی را به قشرهای ضعیف جامعه از طریق وام به منظور دادن بخشی از اجاره مسکن داده است. امیدواریم بازار مسکن تعدیل شود و قیمت مسکن با توجه به سیاستهایی که دولت در این ارتباط اتخاذ کرده، کاهش یابد و تنظیم شود. خبرنگار ایرنا نیز از سخنگوی دولت در مورد طرح تحقیق و تفحص در ارتباط با هزینههای انتخاباتی کاندیداهای انتخابات نهم ریاستجمهوری پرسید. الهام گفت: طرح تحقیق و تفحص با دولت نیست، بلکه با مجلس و جزء اختیارات مجلس است و نیازی به اظهارنظر دولت در این زمینه نیست، ولی دولت به طور کلی با همین شفافیت در امور، بهویژه امور مالی معتقد است و از آن حمایت میکند.
دولت نیز معتقد است باید در ارتباط با هزینههای انتخاباتی اقدامی صورت گیرد. البته مجلس فقط میتواند در مورد هزینههای انتخاباتی بخش دولتی بررسی کند که البته این قسمتی از هزینههای انتخاباتی را شفاف میکند و ما معتقدیم بحث هزینههای انتخاباتی فراتر از این بخش است. وظیفهی دولت مبارزه با فساد، هر نوع سودجویی، ویژهخواری و استفاده از امکانات عمومی دولت است و دولت به این شعار اعتقاد دارد و ملتزم است.
سخنگوی دولت گفت: اگر طرح جامعتری نسبت به منابع مالی انتخابات تدوین شود ما آن را شایسته میدانیم و معتقدیم که باید اقدامات شفاف و قانونمند باشد، ما از هرگونه تحقیق و بازرسی در این زمینه استقبال میکنیم.معتقدیم که تحقیق و تفحص باعث تضعیف دولت و یا جلوگیری از ادامهی امور نمیشود.

وزارت کشور مسوول برگزاری انتخابات سالم و قانونمند است

همین خبرنگار به سخنگوی دولت گفت: نزدیک به سه ماه دیگر شاهد برگزاری سه انتخابات خواهیم بود، در حال حاضر هنوز از سوی وزیر کشور رییس ستاد انتخابات مشخص نشده و در ضمن گفته میشود که آقای جنتی معاون سیاسی وزیر کشور قصد دارد از این وزارتخانه برود و هنوز نیز جانشینی برای ایشان مشخص نشده است که الهام در جواب گفت: وزارت کشور مسوول برگزاری انتخابات سالم و قانونمند است و مطمئنا به وظایف خود در این زمینه به نحو احسن عمل خواهد کرد.
وی گفت: بحث ستاد انتخابات و رییس ستاد انتخابات طریقیت است و موضوعیت ندارد. وزارت کشور مسوول است که انتخابات را برگزار کند به نحوی که یک انتخابات آزاد و بدون نگرانی داشته باشیم، معتقدم بحث ساختاری و اجرایی هیچ تاثیری در وظایف دولت و وزارت کشور در برگزاری انتخابات ندارد.

رایزنان فرهنگی در حوزه وزارت ارشاد هستند

در ادامه نشست خبری سخنگوی دولت، خبرنگار میراث فرهنگی به سخنگوی دولت گفت که اجازه دهید این بار ما برای پرسیدن سوال نفر آخر نباشیم و حداقل یکی مانده به آخر باشیم. نمایندگان مجلس بارها از رایزنان فرهنگی انتقاد کرده و گفتهاند که رایزنان فرهنگی در خارج از کشور به نحو احسن به وظیفهی خود عمل نمیکنند و دارای ضعفهایی هستند. من بارها این سوال را پرسیده ولی جوابهای یکنواختی دریافت کردهام.خواهش میکنم که جواب جدیدی به من بدهید.
الهام در جواب گفت: در مورد رایزنان باید از وزارت ارشاد و شورایی که در این ارتباط تشکیل شده سوال بپرسید. مجلس نیز اگر در این ارتباط اظهارنظری دارد باید آن را در اختیار وزیر ارشاد قرار داده و به وظیفهی خود در این ارتباط عمل کند. من لزومی نمیبینم که در این ارتباط صحبت کنم؛ چراکه این حوزهی کاری وزارت ارشاد است.

دولت به صنعت گردشگری توجه دارد

همین خبرنگار گفت: از اول انقلاب دولتهایی که بر روی کار آمدهاند بارها بر گسترش صنعت گردشگری تاکید کرده و وعده اقدامات موثری در این ارتباط دادهاند ولی ما اقدام تاثیرگذاری مشاهده نکردهایم.
سخنگوی دولت نیز گفت: موفقیت دولت نهم در زمینهی گردشگری را باید با توجه به همهی عوامل و فاکتورهایی که وجود دارد مورد ارزیابی قرار داد و در حال حاضر به نظر من زود است که بخواهیم در مورد عملکرد دولت در امر گردشگری قضاوت کنیم.
توجه دولت به امر گردشگری قابل قبول بوده و در این ارتباط باید تحقیق جامعی صورت گیرد. با توجه به مصوبات دولت متوجه میشوید که دولت در امر گردشگری و حفظ میراث فرهنگی و افزایش سرمایهگذاری مصوبات خوبی ارایه داده است. ایجاد مناطق ویژه و اینکه دولت به چه میزان به بخش خصوصی اجازهی سرمایهگذاری داده است نیز در این زمینه اهمیت دارد. به طور کلی رویکرد دولت را به این مساله مثبت ارزیابی میکنم.

کوفی عنان در راستای وظایفش به ایران سفر کرد

با نزدیک شدن به پایان جلسه و در حالی که خبرنگاران زیادی دستشان را برای پرسیدن سوال بلند کرده بودند، الهام گفت: اجازه بدهید که یک نفر از باشگاه جوانان بپرسد. یک نفر نیز از باشگاه پیران. در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اجازه داد که سوالش را بپرسد.
این خبرنگار گفت: خبرگزاریها و رسانههای غربی اعلام کردهاند که کوفی عنان در سفر خود به تهران با شکست مواجه شده است.
الهام نیز اظهار داشت: جواب این سوال را باید از خود آنها پرسید که از سفر کوفی عنان به تهران به دنبال چه چیزی بودند و چه مواردی را در این سفر دنبال میکردند. آقای کوفی عنان در راستای وظایفی که به عنوان دبیرکل سازمان ملل دارند، این سفر را انجام داده بودند و همانطور که گفتم جلسهی خوبی بود. آقای کوفی عنان ارتباط خوبی با ما دارند و چندین بار به صورت تلفنی با آقای رییسجمهور صحبت کرده و از مواضع جمهوری اسلامی ایران آگاه شدهاند.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما در بحث لبنان نیز تاکید داشتیم که سازمان ملل متحد باید به صورت فعالتر وارد عرصه شده و ابزار دست برخی از اشغالگران نشود و تحت تاثیر فشارهای خاص یا برخی از کشورها قرار نگیرد، ما این دیدگاه خود را انتقال داده و همچنین دیدگاههای خود را در مورد مسایل مختلف اعلام کردیم.

آفتاب آمد دلیل آفتاب

خبرنگار دیگری خطاب به سخنگوی دولت گفت: از یک طرف دولت تعرفههایی را برای کاغذ اعمال میکند از طرف دیگر شما نامهای را در ارتباط با مطبوعات مینویسید. از طرف دیگر وزارت ارشاد روزنامهها را مکلف میکند که آگهی تجاری بخش غیردولتی را به میزان آگهیهای بخش دولتی منتشر کند. از طرف دیگر آقای احمدینژاد میآید و از مطبوعات حمایت میکند.
الهام نیز با بیان این که "نتیجهگیری شما درست نیست، به دنبال چیز دیگری هستید ولی سوالهایتان با یکدیگر ربطی ندارد" گفت: دولت هیچگونه محدودیتی برای رسانهها ایجاد نکرده و اینکه شما اینگونه صریح سوالات خود را میپرسید دلیلی بر صحت این موضوع است. به قول معروف آفتاب آمد دلیل آفتاب.
سخنگوی دولت تاکید کرد: رسانهها در بیان مطالب خود آزاد هستند و با مشکلی مواجه نیستند. دولت به رسانهها هیچ چیزی را تحمیل نکرده و از ابزار خود نیز برای فشار به رسانهها استفاده نکرده است؛ چراکه معتقدیم فشار به مطبوعات باعث سانسور میشود. ما نامهای که در این ارتباط نوشتیم و دستگاه قضایی را داور قراردادیم ولی از ظرفیتهای خود استفاده نکرده و هیچ محدودیتی برای رسانهها ایجاد نکردیم. آنچه شما میگویید، درست نیست.
وی خاطرنشان کرد که ساماندهی بحث توزیع کاغذ در راستای حمایت از مطبوعات است.
الهام گفت: دولت نهم خاستگاه فرهنگی دارد، انقلاب ما نیز خاستگاه فرهنگی دارد. ما وقتی خود برای فرهنگ یارانه میپردازیم، چگونه میتوانیم آن را محدود کنیم. به نظر من تحلیل شما بر اساس اطلاعات نادرست است و درست نیست.

بین احمدینژاد و عنان بحثی در مورد هولوکاست مطرح نشد

در ادامه خبرنگار روزنامه کیهان گفت: آقای کوفی عنان در مصاحبهی خود با آقای متکی به صورت قاطع از موضوع هولوکاست حمایت کردند. آیا بهتر نیست که از آقای کوفی عنان دعوت شود در اجلاسی که قرار است در آینده در مورد هولوکاست در تهران برگزار شود، ادعاهای خود را مطرح کند و آیا در دیدار وی با رییس جمهور نیز مطالبی در مورد هولوکاست مطرح شد.
سخنگوی دولت با بیان این که " افراد در بیان اعتقادات و نظراتشان آزاد هستند و ما جلوی بیان نظرات را نگرفتهایم" افزود: رییسجمهور در مورد هولوکاست دارای دیدگاهی هستند و معتقدند که چرا این فرصت از افراد گرفته میشود که در مورد این موضوع فکر کنند.
رییسجمهور در مورد هولوکاست با آقای کوفی عنان صحبتی نکرده و این مورد مذاکره نبوده و ضرورتی نیز نداشته است. دعوت از آقای کوفی عنان برای شرکت در اجلاس هولوکاست مربوط به دولت نیست و این را بخش غیردولتی برعهده دارد و آن باید پیگیری کند.

مالکی به تهران میآید

در آخر جلسه خبرنگار دیگری نیز دستش را برای پرسیدن سوال بلند کرد که الهام به وی گفت شما نمایندهی کدام رسانه هستید. خبرنگار در جواب گفت: خبرگزاری فرانسه و ادامه داد: به هر حال در این جلسه به یک رسانهی خارجی نیز برای پرسیدن سوال وقت داده شد.
این خبرنگار پرسید: گفته میشود آقای مالکی (نخستوزیر عراق) قرار است به ایران بیاید و به همین بابت معاون ایشان نیز برای تهیهی مقدمات سفر به تهران آمدهاند و اینکه گفته میشد آقای احمدینژاد نیز قرار است به عراق برود. این سفر چه زمانی صورت میگیرد؛
این خبرنگار همچنین گفت: یک سوال دیگرم هم دارم. الهام به وی گفت: شما هم دو سوالی هستید. خبرنگار جواب داد: سوالم با توجه به پرسش خبرنگاران است. اینکه گفته میشود آقای لنکرانی وزیر بهداشت قرار بوده برای شرکت در اجلاسی به آمریکا برود ولی ویزا دریافت نکرده است. آیا شما این خبر را شما تایید میکنید؛
الهام در جواب گفت: ارتباط ما با عراق یک ارتباط دوستانه و برادرانه است و دارای علایق دیرینه هستیم. بارها مطرح کردهایم که اشغالگران باید عراق را ترک کنند و در حال حاضر بهانهای برای ادامه اشغال عراق وجود ندارد. دیگر صدامی در این کشور وجود ندارد. دولت در این کشور شکل گرفته و قانون اساسی نیز کامل شده است. توجیهی برای اشغالگری در عراق نیست. مردم عراق خواهان آرامش هستند.
وی گفت: کشور ایران و عراق بر اساس علاقهی خود با یکدیگر ارتباط دارند؛ چراکه معتقدند باید در منطقه صلح و آرامش ایجاد شود و در این ارتباط سفرهایی را نیز انجام میدهند. الهام اعلام کرد که قرار است که به زودی نخستوزیر عراق مالکی به تهران سفر کند و زمان دقیق آن اعلام خواهد شد.

سازمان ملل نقش جدیتری ایفا کند

وی همچنین در مورد برخورد آمریکا با مقامات ایرانی در ارتباط با ویزا دادن، گفت: آمریکا به هر نحوی سعی میکند که ایران را تحت فشار قرار دهد. معتقدیم که باید در ارتباط با سازمان ملل که در این کشور واقع شده است، فکر شود؛ یا سازمان ملل باید از آمریکا برود و در سرزمین دیگری قرار گیرد و یا اختیارات آمریکا در این رابطه محدود شود و سازمان ملل نقش جدیتری را ایفا کند.
سخنگوی دولت گفت: آمریکا از سازمان ملل به عنوان یک ابزار استفاده میکند. این نادرست است و باید سازمان ملل در این ارتباط راهکاری را ارایه کند.

مصوبات

سخنگوی دولت پیش از ظهر دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، پیش از پاسخگویی به پرسشهای آنها مصوبات هیات دولت را تشریح کرد.
غلامحسین الهام اعلام کرد: دولت در مصوبهای مابه التفاوت قیمت سیمان وارداتی نسبت به سیمان داخلی را از محل اعتبارات طرحهای در دست اجرا و مورد عمل، تامین کرد.
وی همچنین گفت: دولت تعدادی موافقتنامه اقتصادی بینالمللی تصویب کرده که امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و صربستان از جمله آنهاست و طبق قانون باید پس از امضا به صورت لایحه به مجلس برود.
براساس این موافقتنامه برای احیای روابط تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و صربستان، ترجیحات متقابل تعرفهای و تسهیل ورود و صدور کالا و تشویق و ترغیب تجار در القای گسترش صادرات اعمال خواهد شد.
سخنگوی دولت افزود: تصویب لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایهگذاری بین دولت ایران و افغانستان مصوبه دیگر هیات دولت است که این موافقتنامه امضا شده و برای تصویب به صورت لایحه به مجلس تقدیم میشود.
الهام ادامه داد: همینطور لایحه موافقتنامه بازرگانی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره تصویب شد که با یک مقدمه و 14 ماده و با تایید وزارت صنایع و امضای وزیر تجارت کره به صورت لایحه آماده شده است.
وی همچنین اعلام کرد: دولت در مصوبهای مابه التفاوت قیمت سیمان وارداتی نسبت به سیمان داخلی را از محل اعتبارات طرحهای در دست اجرا و مورد عمل را تامین کرده است.
وی افزود: وزارتخانههای نفت، راه، مسکن و نیرو قبلا موظف بودند کمبود سیمان مورد نیاز طرحهای عمرانی را وارد کنند، چون تفاوت قیمت بین هزینه سیمان وارداتی و داخلی وجود داشت، از این رو دولت تصویب کرد از محل اعتبارات طرحها این مابهالتفاوت پرداخت شود.
الهام همچنین خبر داد که اختصاص 100 میلیارد ریال از محل ردیف هزینههای پیش بینی نشده برای توسعه فعالیت های صدا و سیما از دیگر مصوبات هیات وزیران است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بررسی راهکارهای کمک به خانواده زندانیان نیازمند توسط یک کار گروه از هیات وزیران از دیگر مصوبات جلسه اخیر هیات دولت بود که همه طبق قانون برنامه و با توجه به سیاست دولت برای جلوگیری از آسیب وارد به خانوادهها ناشی از مشکلات زندان و محکومیتهای قضایی است، دولت یک طرح جامع را تکلیف کرد که ارائه شود که میتواند شامل کمکهای مناسب و مفید باشد.
وی افزود: البته دولت نوعا و در سفرهای استانی، مبلغی را برای رفع نیازهای محکومان مالی و دیه اختصاص میدهد که قرار شد به عنوان طرح فراگیر به دولت ارائه شود.
الهام معافیت مودیان مالیاتی و اصناف آسیب دیده در زلزله بم را از دیگر مصوبات جلسات دولت خواند و گفت: براساس این مصوبه که با تقاضای امور اقتصاد و وزارت کشور صورت گرفت با هدف تحرک اقتصادی و فعالیت اصناف در شهر بم که در سفر سال گذشته ریاست جمهوری مورد تاکید بود، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شد ضمن تعیین خسارت هر یک از مودیان مالیاتی ، نسبت به بررسی معافیت آنها تاسال 1386 اقدام کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها