در فرد مبتلا به آنژین صدری (درد قفسه سینه)، بر اثر تنگ شدن شریان‌های کرونر قلب، اکسیژن و مواد مغذی کافی به ماهیچه قلب نمی‌رسد و فرد احساس درد فشارنده در قفسه سینه می‌کند. اغلب این وضعیت با فعالیت‌های سنگین، شدید و با استراحت بهتر می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۷۳

از عوامل مستعدکننده ابتلا به آنژین صدری، رسوب ذرات چربی در دیواره عروقی قلب و سفت شدن رگ‌ها، وجود لخته‌های خون در حفرات قلب و کاهش حجم خون است. همچنین کم خونی، سیگار کشیدن، ورزش‌های سنگین، هوای سرد، پرکاری غده تیروئید، افزایش فشار خون و استرس احتمال بروز حمله آنژینی را افزایش می‌دهد.

حمله آنژینی با درد قلبی با شدت‌های مختلف و از احساس سوءهاضمه تا خفگی شدید یا احساس فشار در قفسه سینه همراه است. این درد معمولا از بالای ناف تا فک پایینی احساس می‌شود و گاهی به دست‌ها انتشار می‌یابد و ممکن است همراه با رنگ پریدگی، تعریق، گیجی یا احساس سبکی در سر و تهوع و استفراغ باشد. بیماران مبتلا به دیابت به علت اختلالات حسی ممکن است درد را احساس نکنند .

آنژین دو نوع پایدار و ناپایدار دارد که نوع پایدار آن با فعالیت بدنی یا استرس عاطفی به مدت 3 تا 5 دقیقه طول می‌کشد و با مصرف قرص نیتروگلیسیرین و استراحت بهبود می‌یابد. نوع ناپایدار آن ممکن است طی یک تحریک مختصر یا در زمان استراحت رخ دهد.

آنژین صدری علائمی همچون حمله یا سکته قلبی (انفارکتوس) دارد با این تفاوت که درد ناشی از آنژین صدری بندرت بیش از ده دقیقه طول می‌کشد و همیشه با نیتروگلیسیرین و استراحت برطرف می‌شود.

چه باید کرد‌؟

مبتلایان به آنژین باید قرص‌هایشان را همیشه همراه داشته باشند و قرص نیتروگلیسیرین (TNG) را سر ساعت مشخص مصرف کنند.

در صورت بروز درد قفسه سینه به حالت نیمه نشسته قرار بگیرید و یک قرص (TNG) مصرف کنید. اگر درد پس از گذشت پنج دقیقه ادامه داشت یک قرص دیگر مصرف کنید. این کار را می‌توانید تا سه مرتبه به فاصله هر پنج دقیقه تکرار کنید.

قرص نیترو گلیسیرین با گشاد کردن عروق کرونر قلب سبب افزایش خون‌رسانی و اکسیژن‌رسانی به قلب شده و این امر باعث افت فشار خون می‌شود و احتمال دارد فرد هنگام دراز کشیدن، ایستادن و نشستن دچار سرگیجه شود. پس به آهستگی تغییر وضعیت دهید و هرگز حرکت نکنید.

در صورتی که از داروهای رقیق‌کننده خون همچون آسپیرین و ... استفاده می‌کنید و دچار کبودی وسیع یا خونریزی از لثه، ادرار صورتی رنگ و هرگونه خونریزی بدون علت شدید به پزشک اطلاع دهید.

از انجام ورزش‌های سنگین و وزنه برداری بپرهیزید.

در بین فعالیت‌هایتان استراحت کنید و از هر اقدامی که موجب کوتاه شدن تنفس، تپش قلب، سرگیجه، خستگی، ضعف و سستی‌تان می‌شود، خودداری کنید.

در هوای خیلی سرد یا خیلی گرم قرار نگیرید .

پس از خوردن غذاهای سنگین، خستگی زیاد یا استرس حتی پس از گذشت یکی دو ساعت از انجام فعالیت‌های جنسی بپرهیزید و قبل از انجام مقاربت، دوش آب سرد و گرم نگیرید و در صورت نیاز پیش از انجام فعالیت جنسی یک قرص زیر زبانی مصرف کنید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها