با توجه به این‌که در فضای سیاسی بین‌المللی، چاره‌ای جز داشتن رسانه و رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران از این طریق نیست و فقط با زبان رسانه می‌توان پیام‌ها را به گوش جهانیان رساند، بر همین اساس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به راه‌اندازی شبکه‌های برون‌مرزی اقدام کرد تا پیام نظام و گفتمان انقلاب را به گوش جهانیان برساند. یکی از این شبکه‌های برون‌مرزی، پرس تی‌وی است که بیشترین مخاطبانش در کشورهای انگلیسی زبان و کشورهای غربی هستند.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۵۸

این شبکه تا به امروز توانسته موفق عمل کند و مخاطبان وسیعی را در فضای تک‌صدایی که در عرصه سیاسی بین‌المللی وجود دارد، جذب کند.

شبکه‌های پرس تی‌وی و هیسپان تی‌وی توانسته‌اند صدا و پیامی متفاوت را به گوش مخاطبان خود برسانند. بخشی از عملکرد این شبکه‌ها، رساندن صدای مظلومیت‌خواهی مردمان کشورهایی مانند یمن، بحرین، سوریه و میانمار به گوش جهانیان است. از آنجا که رسانه‌های مهم بین‌المللی عمدتا یک خط، نگاه و پیام واحد را دنبال می‌کنند و درصدد القای منویات خود به افکار عمومی هستند، شبکه‌ای مانند پرس تی‌وی توانسته تا حدودی این سلطه رسانه‌ای را برهم بزند و اثرات آنها را کمرنگ کند و پیام و نگاهی متفاوت از این مظلومیت را ارائه بدهد که البته با توجه به امکانات و حوزه نفوذ این شبکه بسیار خوب عمل کرده است.

با توجه به این‌که شبکه‌ پرس تی‌وی توسط برخی ماهواره‌های غربی با محدودیت روبه‌رو شده و اصولا آخرین راهکار مقابله با یک رسانه، محدود کردن آن است؛ همین موضوع، موفق بودن عملکرد این شبکه را نشان می‌دهد که در کمرنگ کردن و خنثی‌سازی سلطه رسانه‌های غربی موثر بوده است. با وجود شبکه‌های متعدد و متکثر و امکانات وسیعی که دارند و به نوعی امپراتور رسانه‌ای بزرگ در دنیا محسوب می‌شوند، نمی‌توان نقش شبکه‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی را نادیده گرفت و این شبکه‌ها بخصوص پرس تی‌وی توانسته‌اند حداقل پیامی متفاوت که طرفداران زیاد و مخاطبان خاص خود را دارند، مطرح کنند.

همچنین در زمره شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی، آی‌فیلم قرار دارد که درباره این شبکه و تولیدات آن در جهت شناساندن فرهنگ ایرانی اسلامی باید گفت با توجه به این‌که در ماهواره‌ها صدها شبکه نمایش فیلم و سریال به زبان‌های مختلف وجود دارد که آخرین محصولات هالیوود، بالیوود و سینمای غرب را به ملت‌های دنیا معرفی و سبک زندگی غربی را از طریق نمایش همین فیلم‌ها و سریال‌ها منتقل می‌کنند و قصد نوعی همسان‌سازی را دارند و همزمان همپوشانی فوق‌العاده‌ای دارند، آی‌فیلم در حد بضاعت و توانایی خود توانسته با فیلم و سریال‌های خوب ایرانی بویژه مجموعه‌های تاریخی مذهبی ای همچون مختارنامه، امام علی(ع)، ولایت عشق و... مفاخر فرهنگی و مذهبی و سبک زندگی ایرانی اسلامی را به مخاطبان غیرفارسی زبان خود معرفی کند. برای این‌که شبکه‌های برون‌مرزی پرس تی‌وی، هیسپان تی‌وی و آی‌فیلم موفق‌تر از شرایط کنونی باشند، باید تنوع بیشتر در برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهند و این نکته را هم توجه داشته باشیم که صدها شبکه در دنیا وجود دارند که از امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بسیار قوی‌ای برخوردارند و باید شبکه‌های برون‌مرزی ما تقویت و به امکانات مادی و نیروی انسانی مجهز شوند تا روزبه‌روز کارآمدتر و پربارتر عمل کنند و در فضای شلوغ رسانه‌ای که صدها رقیب قدرتمند حاضر و مشغول فعالیت‌ هستند، حرفی برای گفتن داشته باشند.

مهدی کیایی

مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها