با اجرای طرح رجیستری، افرادی که از روز شنبه 29 مهرماه برای خرید گوشی تلفن همراه به بازار مراجعه می‌کنند، باید از ثبت آن در سامانه طراحی شده اطمینان یابند.
کد خبر: ۱۰۸۴۷۳۴

به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، براساس مدل‌هایی که بتدریج اعلام می‌شود، هر خریدار باید کد IMEI را که در داخل گوشی و پشت باتری آن قرار دارد با کد درج‌شده روی جعبه تطبیق داده و سپس اصالت آن را با سامانه مربوط تطبیق دهد. خریداران باید از اصالت کالا مطمئن شوند تا از خرید کالاهایی که در فهرست خاکستری قرار داشته یا فروش آنها ممنوع است، جلوگیری شود.

گوشی‌های تلفن همراهی که به صورت مسافری یا انفرادی وارد کشور می‌شوند یک‌ماه برای رجیستر شدن در سامانه مهلت دارند، اما افراد عادی که برای خرید کالا به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کنند باید از اصالت کالا مطمئن شده و اجازه ندهند حتی آن گوشی در فهرست خاکستری که یک ماه برای انطباق با شرایط جدید مهلت دارد، قرار گیرد.

اجرای گام به گام طرح رجیستری

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کردن طرح رجیستری از حدود دو سال پیش با دعوت از انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط و ارائه آموزش‌های لازم به آنها، یادآوری کرد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده از سوی اصناف، احتمال کمیابی گوشی تلفن همراه در بازار بود.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا دهقانی‌نیا در نشست خبری آغاز اجرای طرح ملی «ثبت گوشی در شبکه یا احراز اصالت تلفن همراه» موسوم به «رجیستری» توضیح داد: اگر همه تجهیزات مرتبط با این صنعت به یکباره زیر بار این طرح می‌رفتند، احتمال متأثر شدن افرادی که رزق و روزی‌شان از این طریق حاصل می‌شد، وجود داشت، اما با هماهنگی‌های به عمل آمده این طرح به صورت گام به گام اجرایی خواهد شد تا افراد و فعالان این صنف خود را با آن تطبیق دهند.

وی اظهار کرد: وقتی این طرح با همراهی فعالان این عرصه بویژه انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه و تبلت اجرایی شود، به هیچ عنوان نظم بازار به‌هم نخواهد خورد و مشکلی در عرضه و تقاضا پیش نمی‌آید.

این مقام مسئول با اشاره به طرحی مشابه در سال 85 که فقط براساس شناسه IMEI اجرایی شده بود، یادآوری کرد: این شناسه براحتی قابل جعل بود، اما در طرح رجیستری چند «کلید کد» وجود دارد که هریک از آنها برعهده دستگاهی خاص قرار داده شده که هرگونه جعل را بسیار دشوار می‌سازد.

مردم نگران گوشی‌های در دست خود نباشند

وی خاطرنشان کرد: مردم نگران گوشی‌های در دست خود نباشند، زیرا خدمات این گوشی‌ها به روال سابق دریافت خواهد شد.

دهقانی‌نیا هشدار داد: افراد به هیچ عنوان نباید هزینه‌ای بابت طرح رجیستری پرداخت کنند و اگر برخی هزینه‌ای بابت این موضوع مطالبه کردند، پرداخت نکنند.

وی تاکید کرد: گوشی‌های موجود در بازار حتی گوشی‌های قاچاق، پس از اجرای طرح رجیستری باید خود را با آن هماهنگ کنند.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاطرنشان کرد: این طرح به صورت گام به گام، مدل به مدل و برند به برند برای گوشی‌های مختلف اجرایی می‌شود تا کسی که در حلقه آخر قرار دارد، زیر پای قاچاقچی له نشود.

به گفته وی، وقتی افراد با طرح همراه شوند، فقط می‌توانند مدل‌هایی از تلفن همراه که مشمول طرح رجیستری می‌شود را به فروش برسانند.

گوشی‌های آیفون

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که گوشی‌های آیفون اَپل بدون نمایندگی رسمی از مبدأ تولید در ایران هستند، سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده با ورود به این موضوع، مجوزهای مربوط را به یک‌سری شرکت‌ها و واردکنندگان داد که بر همین اساس به عنوان واردکننده رسمی شناخته خواهند شد.

دهقانی‌نیا یادآور شد: اکنون بیش از 30شرکت، نمایندگی رسمی واردات تلفن همراه به کشور را برعهده دارند که اسامی آنها در سایت اطلاع‌رسانی مرکز اصناف ایران موجود است.

وی اظهار کرد: برند اپل نیز به دلیل تحریم‌ها، در ایران نمایندگی ندارد، اما به برخی شرکت‌ها که توانایی ارائه خدمات پس از فروش دارند، اجازه واردات این نوع از گوشی‌ها داده می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با اجرای طرح رجیستری، الگوی اقتصاد کشور درخصوص تلفن همراه در زمینه واردات، خرید، فروش و استفاده از آنها، همچنین واردات این کالاها به صورت مسافری دستخوش تحول و با شفاف شدن فرآیندها، سهم هرکس از تأمین بازار بروشنی مشخص خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها