تودهنی تازه دستگاه قضایی آمریکا به مصوبه کاخ سفید

ممنوعیت مسافرتی ترامپ متوقف شد

یک قاضی فدرال هاوایی گفت: فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا که ورود اتباع هشت کشور را ممنوع می‌کند، برخلاف قوانین فدرال آمریکاست.
کد خبر: ۱۰۸۴۶۰۱

این هشت کشور شامل ایران، لیبی، سومالی، سوریه، کره‌شمالی، یمن، ونزوئلا و چاد است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، قاضی فدرال هاوایی روز سه‌شنبه به توقف «ممنوعیت مسافرت» که از سوی دولت این کشور اجرایی شده بود، رای داد.

این فرمان اجرایی که سومین نسخه طرح اولیه است و ماه گذشته از سوی دولت آمریکا رونمایی شد، ورود اتباع هشت کشور را به آمریکا ممنوع می‌کند. اما «دریک واتسون» قاضی فدرال هاوایی حکمی موقت برای توقف اجرایی این فرمان اجرایی داده است. وی در حکم خود، نوشته است که به نظر می‌رسد این طرح برخلاف قوانین مهاجرتی فدرال آمریکا باشد.

دونالد ترامپ که در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود ورود مسلمانان به آمریکا را ممنوع کند، تنها چند روز پس از ورود به کاخ سفید، با امضای یک فرمان مهاجرتی ورود اتباع شش کشور مسلمان یعنی سوریه، عراق، سودان، لیبی، سومالی و یمن را حداقل به مدت 90 روز ممنوع اعلام کرد. آن فرمان اندکی بعد از سوی قضات فدرال در چند ایالت تعلیق شد و کاخ سفید نسخه‌ای اصلاح‌شده از این فرمان را صادر کرد. نسخه دوم هم هرچند از سوی ایالات با مقاومت روبه‌رو شد، اما نهایتا با تائید دیوان عالی آمریکا اجرایی شد.

پایگاه بلومبرگ نوشته است که تقریبا می‌توان با قاطعیت حدس زد که کاخ سفید نسبت به تصمیم جدید قاضی هاوایی اعتراض و درخواست تجدید نظر خواهد کرد و ممکن است سرنوشت این فرمان هم در دیوان عالی مشخص شود.

جورج دبلیو بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از قرار دادن کره‌شمالی در فهرست ممنوعیت سفر به ایالات متحده از سوی دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت که این کار سبب دلسرد شدن مخالفان و فراریان از دولت پیونگ یانگ می‌شود.

در عین حال سازمان‌های دفاع از آزادی و مهاجران در آمریکا اعلام کردند که از قانون مهاجرتی ترامپ در دادگاه شکایت کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این شکایت که در دادگاه فدرال ایالت مریلند ثبت شد، توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا با همکاری بنیادهای دیگر انجام شد. به گفته این سازمان‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا به هدف قرار دادن تبعیض‌آمیز خود علیه مسلمانان در سومین و آخرین قانون مهاجرتی بحث برانگیز خود ادامه می‌دهد.

دموکرات‌های ارشد کنگره نیز بشدت با اصول و مبانی مهاجرتی دولت مخالفت کرده و هشدار دادند که این روش کمکی به مهاجران غیرقانونی که در کودکی وارد آمریکا می‌شوند، نخواهد کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره، چارلز شومر، رهبر اقلیت سنا و نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای مشترک درخصوص این موضوع اعلام کردند: دولت با ارائه فهرستی که به هیچ وجه مورد قبول مهاجران نیست، نمی‌تواند در مورد کمک یا توافق به آنها جدی باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها