
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
نیازی به یادآوری نیست که آگاهی از دامنه و گستره رضایت یا نارضایتی شهروندان از عملکرد پلیس مستلزم رصد مستمر نظرات و دیدگاههای آنان و انجام زمینه یابیها و نظرسنجیهای مکرر است. به همین سبب، این سازمان نهتنها خود با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پیمایشی درون سازمانی به صورت متناوب مبادرت به رصد روشمند نظرات نمونههای معرف از شهروندان سراسر کشور میکند، بلکه از ظرفیت دیگر نهادها و سازمانها نیز برای دستیابی به دادههای متقن، پیرامون افکار عمومی بهره میگیرد. یکی از سازمانهایی که پیرامون موضوعات پدیدههای مختلف و نیز عملکرد نهادها و سازمانهای گوناگون به روشهای مختلف (از نظرسنجی تلفنی گرفته تا نظرسنجی با پیامک و نظرسنجی میدانی و...) مبادرت به نظرسنجی میکند «صدا و سیما» است. این سازمان در تاریخ 15مهر ماه جاری به مدت یک هفته از طریق برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» که از شبکه سه پخش میشود، از مخاطبان خود خواسته تا از طریق پیامک بگویند آیا از عملکرد نیروی انتظامی (بویژه در قلمروهای راهنمایی و رانندگی و انتظامی) راضیاند یا خیر.
براساس گزارش رسمی صدا و سیما حدود 709 هزار نفر در آن نظرسنجی پیامکی شرکت کرده بودند. تحلیل نظرات پاسخدهندگان نشان داده است که در مجموع حدود 74 درصد پاسخدهندگان از عملکرد پلیس راضی هستند. این داده کم و بیش شبیه یافتههای چند نهاد نظرسنجی دیگر است که در چند ماه اخیر اقدام به انجام چنین نظرسنجیهایی کردهاند و این به آن معناست که سهچهارم شهروندان ایران از عملکرد فرزندان خود در ناجا راضی و خرسندند.
اما، اگر چه در ادبیات نظرسنجی رضایت 74 درصدی از عملکرد برای مدیران و کارکنان یک سازمان دلگرمکننده و امیدبخش است، اما از نظر سازمانی همچون سازمان پلیس که متکفل ماموریتهای مهم و حساسی همچون ایجاد و تقویت نظم عمومی و امنیت اجتماعی است چنین درصدی «کف انتظار» است. از همین روی، تلاشمان بر آن است تا با مداقه و تامل در آرا و نظرات همه شهروندان، بویژه آن اقلیتی که عملکرد ما را چندان رضایت آمیز ارزیابی نکردهاند، برای از میان راندن عوامل ناخرسندساز (خواه در عملکرد یا نحوه و شیوه رفتار و تعامل) جهد و جد کنیم. از آن گذشته، همچون همیشه با بهره گرفتن از ساز و کارهایی نظیر «نشستهای هماندیشی»، «جلسات بحث و گفتوگو» و حتی «میزگردهای انتقادی» میکوشیم تا علل و عوامل افزایشدهنده رضایت شهروندان را شناسایی کنیم و با گام برداشتن در مدار نظرات نخبگان و شهروندان، رضایت، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی حداکثری را جلب کنیم.
دکتر سعید منتظر المهدی
معاون اجتماعی ناجا
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی عیدانه با نخستین مدالآور نقره زنان ایران در رقابتهای المپیک
رئیس سازمان اورژانس کشور از برنامههای امدادگران در تعطیلات عید میگوید
در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با دکتر محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد