گالری‌های تهران، میزبان 20 نمایشگاه جدید شدند

سلطه نقاشی و عکس بر هنرهای تجسمی

علاوه بر نمایشگاه‌هایی که از هفته‌های گذشته در گالری‌های تهران همچنان برپا هستند، 20 نمایشگاه دیگر از دیروز جمعه 21‌مهرماه، مهمان گالری‌های دیگری شده‌اند. این شب‌ها که تئاتر با رونقی کم‌سابقه، به 150 اجرا در هر شب رسیده و ناظران را به بررسی چند و چون این رونق واداشته و البته ما نیز در جام‌جم بزودی به فرصت‌ها و تهدیدهای این رونق خواهیم پرداخت، فرصت‌های گالری‌گردی نیز بسیار متعدد و متنوع شده است؛ این هفته شما می‌توانید در نزدیک به 50گالری، با توجه به علایق و سلایق‌تان، دست به انتخاب بزنید و پاییزِ پایتخت را با مجسمه، حجم، نقاشی، عکس و چیدمان سر کنید.
کد خبر: ۱۰۸۲۶۱۶

تهران، به رنگ هنرهای تجسمی

عصر دیروز، در 20 نقطه از پایتخت، نبض تهران، دست هنرمندان تجسمی بود؛ از انقلاب تا زعفرانیه، از الهیه تا اتوبان ستاری. طبق روال کار گالری‌ها، جمعه، روز اول برخی نمایشگاه‌ها بود و البته ادامه تعدادی از نمایشگاه‌های قبلی. این هفته شاهدیم که نمایشگاه‌ها هم به لحاظ شیوه ارائه، هم ژانر و هم درون‌مایه، مجهز به تنوعی هستند که کار مخاطب را برای انتخاب، از سویی دشوار و از طرفی آسان می‌کند. در این میان، هم با عکس‌های مذهبی و اجتماعی مواجه‌ایم، هم با نقاشی‌های آبستره و سوررئال و هم چیدمان‌هایی عامه‌پسند و حجم‌هایی با مخاطب خاص. بنابراین این هفته در تهران می‌شود دلی از عزای هنرهای تجسمی درآورد.

همراهی بزرگان با شاعر شیراز

مثل همیشه، نقاشی حرف اول را می‌زند و عکس، حجم و مجسمه رتبه‌های بعدی تعداد نمایشگاه‌های افتتاح‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. از این 20 نمایشگاه، 9نمایشگاه، مشخصا آثار نقاشی را به معرض نمایش گذاشته‌اند و 11 نمایشگاه دیگر، به دیگر هنرهای تجسمی پرداخته‌اند.

مهم‌ترین اتفاق مربوط به نقاشی در این هفته، در گالری «آشیان نقش و مهر» رخ داده است؛ جایی که چند اسم مطرح و سرشناس، برسازنده نمایشگاهی گروهی با عنوان «مهر حافظ» به مناسبت بزرگداشت حافظ شیرازی بوده‌اند. ایرج اسکندری، اکرم افضلی، بهزاد بزرگی، تاها بهبهانی، تارا بهبهانی، شیرین پیله‌وری، پرویز حیدرزاده، فاطمه چاووشی، محسن دایی نبی، کامبیز درم‌بخش، حبیب درخشانی، سیروس سلیمی، بهزاد شیشه‌گران، اسرافیل شیرچی، نسرین عتیقه‌چی، خلیل کویکی، حسین محجوبی، فرخ محجوبی، اهورا محمدی و حسین نوروزی هنرمندان این نمایشگاه هستند. این نمایشگاه تا 28 مهر پذیرای علاقه‌مندان به هنر خواهد بود.

نمایشگاه سپیده مدرسی با عنوان «ماه در رنگ افتاد» در گالری کبیری، نمایشگاه مرجان نعمتی با عنوان «یادآورها» در گالری گلستان، نمایشگاه ملیحه رستمی و هنگامه نجارباشی با عنوان «بر بال‌های اثیری» در نگارخانه شمیده، نمایشگاه فرزان سجادی با عنوان «پایرومینیا» در گالری شیرین، نمایشگاه نقاشی کمال‌الدین قطب در گالری بهنام دهش‌پور، نمایشگاه تارا احمدی، سارا شیرازی پیام و فاطمه حسین‌پور با عنوان «نقش‌های نامیرا» در گالری نقش جهان، نمایشگاه رضا سمیعی با عنوان «فواصل نامطبوع» در گالری سهراب، نمایشگاه آذر شریفی با عنوان «وارونگی» در گالری هپتا، نمایشگاه «پورتفولیو 02» با آثاری از بهنام صدیقی، شهریار توکلی، گوهر دشتی، مهرداد افسری، مهدی وثوق‌نیا و علی و رامیار در گالری محسن و نمایشگاه افسانه غفوری با عنوان «سیناپس» در گالری فردا، دیگر نمایشگاه‌های نقاشی این هفته هستند که از دیروز افتتاح شده‌اند و یک هفته تا ده روز در معرض نمایش خواهند بود.

یک تیر و دو نشان

اما جز نمایشگاه‌های نقاشی، دو نمایشگاه هم برگزار می‌شود که مربوط به نقاشی محض نیست و هنرمندان، نقاشی را با هنری دیگر تلفیق کرده‌اند؛ رخدادی بیناهنری که مدت‌هاست مورد علاقه هنرمندان هنرهای تجسمی است و البته علاقه‌مندانی هم بین گالری‌گردها دارد. حالا اگر از همین دسته اخیر هستید، این هفته سه نمایشگاه از این دست برای تماشاکردن دارید، اولی در گالری شکوه، دومی در گالری آیریک و دیگری در گالری خاک. بیتا محبی، نقاشی‌ها و مجسمه‌های خود را با عنوان «انعکاس» در گالری شکوه در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. تا 26 مهر فرصت دارید خودتان را به گالری شکوه در فرمانیه برسانید و این آثار را ببینید. نمایشگاه دوم، همراهی نقاش‌ها با تصویرسازهاست. این نمایشگاه گروهی نقاشی و تصویرسازی تا 27 مهر در گالری آیریک در اتوبان ستاری میزبان شما خواهد بود. اما علاوه بر این دو، می‌توانید به گالری خاک بروید و این‌بار تماشاگر نقاشی و طراحی با فرش باشید؛ نمایشگاه آثار میرمولا ثریا با عنوان «صوف» دیروز افتتاح شد که تا 8 آبان ادامه خواهد داشت.

تجمع عکاسان آیینی در خانه عکاسان

این هفته چهار نمایشگاه عکس شروع به کار کرده‌اند که مهم‌ترین آنها را خانه عکاسان جوان برگزار کرده است؛ نمایش 30 عکس از آثار عکاسان برجسته آیینی در قالب برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه «اشک‌واره» محتوای این نمایشگاه بزرگ است. در این دوره بالغ‌بر 30 عکس از مراسم‌های آیینی عاشورایی و مذهبی از 30 عکاس برجسته و بزرگ کشورمان به نمایش درآمده است. این عکس‌ها در ابعاد 70 در 50 و به‌صورت رنگی هستند که از مراسم‌های عاشورایی و آیینی سراسر کشور گرفته‌شده و فقط مختص تهران نیستند.

چهارمین نمایشگاه گروهی عکس «اشک واره»، دیروز افتتاح شد و تا 28 مهر همه‌روزه از ساعت 16 تا 19 با آثار عکاسان برجسته حوزه آیینی نظیر: محمد بهارناز، محمد فرنود، امیرعلی جوادیان، افشین بختیار، کاوه فرزانه، رسول اولیازاده و... میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

اما بجز این نمایشگاه بزرگ، فرزان شمس عکس‌های خود را با عنوان «در راه ماندگی» به کافه عکس آورده است که تا 4 آبان فرصت دارید به تماشای آنها بشتابید. فرهنگسرای اندیشه هم میزبان نمایشگاه عکس شادن عظیمی با عنوان «طبیعت بی‌جان‌های نقاشی در قاب عکاسی» خواهد شد. این نمایشگاه فردا شنبه 22 مهر آغاز به کاتر می‌کند و تا 28 مهر ادامه خواهد داشت.

اما این سه نمایشگاه تنها سهم عکس از هنرهای تجسمی در این هفته نیست چرا که گالری ایوان در نمایشگاه گروهی «نوزده پنج»، عکس هم گنجانده است. این نمایشگاه با آثار نقاشی، عکس، حجم و چیدمان دیروز آغاز به کار کرد و تا 5 آبان برپا خواهد بود.

هنرهای تجسمی منهای عکس و نقاشی

اما جز نقاشی و عکس، دیگر هنرهای تجسمی هم این هفته در تهران فرصت بروز و ظهور یافته‌اند، هر چند تعداد گالری‌هایی که به دیگر هنرها پرداخته باشند زیاد نیست. گالری کاوه آبرنگ‌های حجمی امیر حصاری را از دیروز به نمایش درآورده و گالری آب‌انبار نیز میزبان نمایشگاه طراحی و مجسمه‌های تیمور ناصری با عنوان «من هزارتویی ترک‌خرده دیدم» شده است.

تنها سهم گرافیک نیز از گالری‌های این هفته، مربوط به نمایشگاه گرافیک به انتخاب اشکان قازانچایی با عنوان «اعلانِ گفت‌وگو» است که تنها چهار روز وقت دارید به تماشایش بروید؛ این نمایشگاه در گالری شماره 2 فرهنگسرای نیاوران میزبان آثار طراحان گرافیکی مانند رضوان شوقی، مهدی اسدی‌تبار، الهام زکی‎زاده، گلناز گلچین ماسوله، وحید نظری، زهره شیروانی هرندی، بهداد شریفی، زهرا احمدی مستان‎آباد، فاطمه ناصح، زهرا پرتو، محمد متولی، زهرا سالمی‎نژاد، زاهده حسینی‌پور، میلاد جوادی، زاهره دنیا‎دیده، مهسا‎سادات میر‎حسینی، فرشته عابدی، امیر شاملی، سعیده شجاعی، ملیحه بحر‎گرد نیکو، اکبر قنبر‎زاده، عرفان غلامی، پرستو حیدری آزاد، منیره بحر‎گرد نیکو، فاطمه اسحاقی، معصومه نجفی، مریم نقوی نمینی، زهرا‎سادات حسینی و سیده فریده سجادی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها