جایزه علوم اقتصادی نوبل دیروز به یک اقتصاددان آمریکایی به نام ریچارد اچ‌ تیلر از دانشگاه شیکاگو رسید.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۶۹

به گزارش فارس،‌ وی که در 12 سپتامبر 1945 در اورنج شرقی در ایالت نیوجرسی آمریکا متولد شده است، این جایزه را برای تحقیق و فعالیت بر روی «رفتارشناسی اقتصادی» برنده شد.

تیلر دکترای خود را در سال 1974 از دانشگاه روچستر در نیویورک دریافت کرده است. در دهه‌های اخیر، اقتصاد رفتاری جایگاه ویژه‌ای در تئوری‌های اقتصادی یافته است. بیش از هر دانشمند دیگری، این پیشرفت‌ها مدیون مطالعات تیلر بوده است.

تیلر یکی از پیشگامان بررسی رفتارها در علم اقتصاد به شمار می‌رود. او در مطالعات خود نشان داده است که افراد مطابق با تئوری‌های اقتصادی رفتار نمی‌کنند. به ادعای تیلر، مردم پول نقد خود را در «حساب‌های روانی» مجزایی همچون پول رهن، پول تعطیلات و پول بازنشستگی می‌گذارند. سرمایه‌گذاران نیز به اخبار غیرقابل پیش‌بینی توجه بیش از اندازه می‌کنند. مردم بسیار به عدالت اهمیت می‌دهند و مشتاقند برای مجازات افرادی که رفتاری ناعادلانه داشته‌اند هزینه بپردازند.

در این رابطه دولتمردان در سراسر دنیا با استفاده از یافته‌های تیلر به‌دنبال کاهش فقر، افزایش اشتغال و بهبود سلامت افراد جامعه هستند.

جایزه نوبل علوم اقتصادی از سال 1969 هر ساله توسط بانک سوئد و آکادمی علمی رویال سوئد به یاد آلفرد نوبل اعطا می‌شود.

سال گذشته جایزه نوبل اقتصادی به‌طور مشترک به اولیور هارت از دانشگاه هاروارد و بینت هولمستروم از دانشگاه ام.آی.تی به‌ دلیل تلاش‌هایشان برای تئوری قراردادها اعطا شد.

سال 2013 یکی از نامزدهای دریافت این جایزه، محمد هاشم پسران اقتصاددان ایرانی مقیم آمریکا بود. وی برای تحقیقات در «معیارهای اقتصادسنجی در سری زمانی» به عنوان یکی از نامزدهای دریافت این جایزه در سال جاری معرفی شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها