روسیه را باید حریفی خاص برای کارلوس کی‌روش دانست؛ تیمی که دیدار با آن برای مرد پرتغالی هم حکم نوستالژی دارد و هم آرزوی دیدار سه باره با آن در قالب جام‌جهانی!
کد خبر: ۱۰۸۱۴۵۰

از اولین باری که کارلوس کی‌روش فوتبال ایران را از نزدیک زیر نظر گرفت - 20 بهمن‌ماه 1389 در جایگاه ویژه تماشاگران دیدار دوستانه ایران و روسیه در ابوظبی- تا امروز که در کازان دو تیم برای دومین بار در یک دیدار تدارکاتی برابر هم صف‌آرایی می‌کنند، هفت سال می‌گذرد؛ هفت سال پرغرور برای فوتبال ایران در عصر کی‌روش. مرد پرتغالی اگر هفت سال پیش آمده بود که بنیان تازه‌ای در فوتبال ایران بگذارد، امروز نه‌تنها بنیان را گذاشته و نظم حرفه‌ای بایسته را بر تیم ملی حکمفرما کرده که به تبع خواسته‌های او تا حد زیادی فوتبال باشگاهی ایران نیز متحول شده است !

اگر هفت سال پیش کسی امید نداشت فوتبال ایران دوباره آقای آسیا شود، امروز این کورسوی امید به واقعیت تبدیل شده و مردان کی‌روش در سطح قاره کهن حریف می‌طلبند! مردان کی‌روش گرچه در میان اتفاقات فوتبالی نتوانستند در 2015 قهرمان شوند، اما سیر حرکتی ایران نه‌تنها بعد از آن ناکامی متوقف نشد که با شتاب بیشتری ادامه یافت و تیم ایران هم مقتدرانه صعود زودهنگام به جام‌جهانی را جشن گرفت و هم بدون هیچ‌گونه تعصبی در کنار ژاپن، امید اصلی قاره کهن برای درخشش در روسیه 2018 است.

ایران در 2014 برزیل نیز در میان شگفتی همگان آبرومند ظاهر شد، از همان شبی که علیرضا حقیقی اسیر نبوغ لیونل مسی شد تا همین الان دوستداران فوتبال برای آغاز روسیه 2018 روزشماری می‌کنند تا ایران به آنچه توانایی‌اش را دارد، یعنی صعود به دور حذفی جام‌جهانی، دست یابد.

نوستالژی و آرزوی کی‌روش

در راه رسیدن به این هدف و در حالی که تیم ملی مقتدرانه به جام‌جهانی راه یافته و کارلوس کی‌روش شش بازی دوستانه و چهار اردوی تدارکاتی برای حضور در جام‌جهانی در نظر گرفته است که امروز در کازان روسیه یکی از دیدارهای دوستانه و مهم تیم ملی ایران برگزار می‌شود؛ جدال با روسیه میزبان جام‌جهانی. حریفی از منطقه سرد و سفید قاره سبز با فوتبال قدرتی که سودای بزرگی در جام‌جهانی را در سر دارد.

هفت سال پیش در ابوظبی امارات تیم ملی ایران در حالی در دیدار دوستانه برابر روسیه با تک‌گل محمدرضا خلعتبری به برتری رسید که کارلوس کی‌روش 48 ساعت پیش از آن با فدراسیون فوتبال ایران وارد مذاکره رسمی شده بود، او که در آن دیدار به عنوان تماشاگر ویژه تیم ایران را زیر نظر گرفته بود شاید خودش نیز هرگز تصور نمی‌کرد، هفت سال بعد برابر همین حریف ایران را برای جام‌جهانی آماده کند. اما مرد پرتغالی که بر خلاف هفت سال پیش امروز گرد پیری به خوبی از سر و صورتش پیداست، امروز کمر همت بسته تا ایران در جام‌جهانی بدرخشد، او در دیداری که جنبه نوستالژی دارد شاید به این آرزو هم می‌اندیشد. همگروهی با روسیه به عنوان یکی از سرگروه‌های جام‌جهانی؛ که قطعا یکی از آسان‌ترین گروه‌های ممکن خواهد بود !

چرچسوف: ایرانی‌ها بهتر از کره‌ای‌ها هستند

الکساندر چرچسوف، سرمربی تیم ملی فوتبال روسیه در نشست خبری پیش از بازی تدارکاتی با ایران با ستایش تیم ملی کشورمان گفت: کره‌جنوبی یک تیم سرعتی است اما ایران هم یک رقیب سرعتی محسوب می‌شود. سرعت آنها همراه با ثبات تیمی است. چرچسوف ادامه داد: آنها (تیم ایران) به صورت سیستماتیک متحد هستند و اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد می‌دانیم چگونه برابر ایران بازی کنیم. همچنین می‌دانیم که تیم ملی ایران در سطح بالاتری از کره‌ای‌ها قرار دارد. بازیکنان ایران در نبردهای فردی بسیار قدرتمندتر از کره‌جنوبی هستند و حتی در رنکینگ فیفا بالاتر از ما (روسیه) قرار دارند.

تیم ملی فوتبال ایران در رنکینگ اخیر فیفا رتبه 25 را کسب کرد و روسیه جایگاه 64 را در اختیار دارد.

کی‌روش:‌ فقط با تیم‌های خوب بازی می‌کنیم!

تا همین چند سال قبل می‌گفتند کارلوس کی‌روش هراس دارد، تیم ملی مقابل تیم‌های بزرگ بازی کند. منتقدان تاکید می‌کردند، سرمربی تیم ملی به این دلیل نمی‌خواهد با تیم‌های بزرگ بازی کند که مبادا جایگاهش در رنکینگ فیفا به خطر بیفتد. حالا اما شرایط فرق می‌کند. کارلوس کی‌روش، دفعه قبلی هدفش حضور آبرومندانه تیم ملی در جام جهانی بود ولی این بار هدفش صعود به مرحله دوم جام جهانی است. او می‌داند،‌ برای رسیدن به چنین هدفی باید تیم ملی با تیم‌های بزرگ بازی کند و بتواند کسب تجربه کند. شنیده می‌شود، اخیرا وقتی دو حریف به کی‌روش برای بازی دوستانه معرفی شده‌اند، سرمربی تیم ملی مکثی کرده و سپس پاسخ داده است: نه این تیم‌ها کوچک هستند. من حریفان بزرگ می‌خواهم. دوست داریم با بزرگ‌ترین تیم‌ها بازی کنیم.

ترجیح من این است که با تیم‌های قدرتمند دیدار داشته باشیم. البته این مساله مستلزم آن است که فدراسیون فوتبال هم هزینه کند. به هر حال تیم‌های بزرگ برای رویارویی با تیم ملی ایران هزینه‌های نسبتا زیادی می‌خواهند و در حال حاضر فدراسیون چنین پول‌هایی ندارد.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها