خشونت‌ آمریکایی در قـاب رسانه‌های غربی

خشونت‌های اخیر در ایالات متحده، موجی منفی را در رسانه‌های این کشور به‌راه انداخته است.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۹۷

در ادامه، به برخی از برجسته‌ترین این گزارش‌ها اشاره خواهیم کرد.

فرماندار ایالت کنتیکت

فرماندار ایالت کنتیکت آمریکا که در سال 2012 شاهد تکان‌دهنده‌ترین تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک بود در واکنش به حادثه تیراندازی در لاس‌وگاس گفت، شرم بر آمریکایی‌ها که دیگر کشورها را به علت مشکلات داخلی تخطئه می‌کنند، اما خودشان از پس اصلاح قوانین کنترل سلاح برنمی‌آیند. دانی یل مالوی گفت: «هنوز در آمریکا بیش از 40 درصد سلاح‌ها بدون در نظر گرفتن سوءپیشینه افراد به فروش می‌رسد. هنوز هم ‌سلاح‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی به فراوانی عرضه می‌شود بدون این که پیشینه خریدار بررسی شود. هنوز هم در برخی ایالت‌ها نمایشگاه‌هایی برای فروش سلاح برگزار می‌شود و بدون در اختیار داشتن هیچ گونه اطلاعات پیش‌زمینه‌ای، سلاح به فروش می‌رسد. افرادی که بیمار هستند در آمریکا می‌توانند سلاح تهیه کنند و ما نمی‌توانیم قوانین را در سطحی ملی اصلاح کنیم. صادقانه بگویم به نظر می‌رسد افرادی که در مجالس سنا و نمایندگان نشسته‌اند از گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده با مردم می‌ترسند و جرات چنین کاری را ندارند. چنین جرایمی محدودیت ندارد و بزودی سراسر آمریکا را فرا می‌گیرد. سندی هوک، شهری زیبا بود و کسی فکر نمی‌کرد فردی بیمار چنین سلاح‌هایی را با خود به مدرسه ببرد و آن همه آدم را بکشد، اما ما داریم با چنین رویدادهایی برخورد می‌کنیم و تازه به خودمان آمده‌ایم و داریم ارزش‌های مشترکمان را یادآور می‌شویم.

رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا

چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات در سنای آمریکا در واکنش به تیراندازی لاس‌و‌گاس در توئیترش نوشت: کنگره باید قوانینی برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه تصویب کند.

سناتور کریس مورفی

مورفی در واکنش به تیراندازی مرگبار در شهر لاس‌وگاس در ایالت نوادای آمریکا در گفت‌وگویی با رویترز گفت: می‌خواهم همکارانم درد و رنجی را درک کنند که قربانیان خشونت‌های شایع (تیراندازی‌ها) متحمل می‌شوند، آن هم وقتی که چیزی جز سکوت در این نهاد (مجلس سنا) نمی‌بینند. درد و رنج عمیق و زخم‌ها گسترده است، اما این زخم‌ها وقتی بیشتر می‌شود که این نهاد در چهار سال و نیم گذشته مطلقا هیچ کاری نکرد تا از احتمال تکرار یک تیراندازی جمعی دیگر بکاهد! در واقع به این علت که ما کاری نکردیم، تیراندازی‌های جمعی در آمریکا همچنان ادامه دارد. سناتور کریس مورفی افزود: این کار به نوعی به یک همدستی نفرت‌آور تبدیل شده است. امیدوارم که در روزهای آینده ما یعنی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان بتوانیم دور هم جمع شویم و دست‌کم درباره برداشتن گام‌های بسیار کوچک به توافق برسیم و به مردم لاس‌وگاس، به مردم اورلاندو و به مردم و دوستانم در سندی هوک نشان دهیم که سکوت دیگر گزینه محسوب نمی‌شود.

سناتور ایالت ایلی‌نوی

دیک دوربن DICK DURBIN سناتور ایالت ایلی نوی به رویترز گفت: نمی‌توانیم اجازه بدهیم که این (تیراندازی‌ها) به هنجاری جدید در آمریکا تبدیل شود. نمی‌توانیم نادیده بگیریم که بیش از 30 هزار آمریکایی هر ساله به ضرب گلوله کشته می‌شوند و این امر تکرار می‌شود. نمی‌توانیم بنشینیم و کاری نکنیم در حالی که صدها آمریکایی فقط در یک شب تیر می‌خورند،آنها فقط بیرون رفته بودند تا در کنسرت شرکت کنند.

سناتور ایالت کانکتیکت

آن گونه که رویترز گزارش داده، سناتور ریچارد بلومنتهال RICHARD BLUMENTHAL سناتور ایالت کانکتیکت گفت: این‌که فقط به فکر قربانیان باشیم و دعا کنیم کافی نیست. نگرانی و تامل هم لازم است، اما همه اینها ناکافی هستند، چیزی که اکنون به آن نیاز داریم اقدام کردن است.من اصلا دچار توهم نیستم، ما باید واقع‌بین باشیم و بدانیم که دستور کار در ادامه چیست؟ ما باید دید روشنی داشته باشیم و واقع‌بین باشیم.

فرماندار سندی هوک

فرماندار سندی هوک در گفت‌وگو با سی‌.ان‌.ان ضمن تاکید بر این حقیقت که انجمن ملی تفنگداران بخش بزرگی از حزب جمهوریخواه را در اختیار دارد، افزود: بسیاری از جمهوریخواهان می‌دانند همراهی این انجمن با حزب متبوعشان کار درستی نیست، اما خودشان هم از این گروه هراس دارند. دموکرات‌های بسیاری هم هستند که از انجمن ملی تفنگداران می‌ترسند.

یک منتقد اجتماعی

گری پوداپ (Gary Pudup) یکی از مخالفان خشونت با سلاح در واکنش به سخنان ترامپ به آسوشیتدپرس گفت: «ترامپ باید از فرصت استفاده و به قوانین نگهداری و در اختیار داشتن سلاح گرم در آمریکا اشاره می‌کرد. پوداپ گفت: «چنین رویدادی تنها در آمریکا اتفاق می‌افتد. زیرا یک فرد می‌تواند این همه سلاح داشته باشد. چنین چیزی را تنها و مستقیم می‌توان به انجمن ملی تپانچه‌داران آمریکا نسبت داد. این انجمن پول هنگفتی وارد سیاست می‌کند و سخنان رئیس‌جمهور ما در واکنش به حادثه لاس‌وگاس بسیار ناامیدکننده است. او در سخنانش هیچ اشاره‌ای به سلاح گرم یا قوانین نگهداری و در اختیار داشتن سلاح و وجود نداشتن قوانین خوب در این زمینه نداشت. تنها چیزی که او از آن سخن گفت «شیطان» بود. بسیار ناامیدکننده است.»

یک کهنه‌سرباز آمریکایی

کهنه‌سرباز آمریکایی تیراندازی در لاس‌وگاس را تروریسم داخلی قلمداد کرد. مارک کلی از کهنه‌سربازان آمریکایی در واکنش به تیراندازی لاس‌وگاس ضمن تروریسم داخلی خواندن این حادثه به رویترز گفت: به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که بداند ما در حال حاضر با مشکل خشونت ناشی از حمل سلاح مواجه هستیم و برای رسیدن به راه‌حل همکاری کند.

گزارش نشریه پرتیراژ فورچون

نشریه فورچون در گزارشی نوشت: ارزش سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی در آمریکا پس از حادثه تیراندازی در لاس‌و‌گاس افزایش یافت. این یک روال عادی است که پس از وقوع تیراندازی در آمریکا، سهام شرکت‌های اسلحه‌سازی افزایش می‌یابد. دلیل این امر این است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند میزان خرید سلاح از سوی مردم به عنوان ابزاری برای دفاع از خود در پی وقوع رویدادهای وحشتناک افزایش می‌یابد. همچنین یکی از دلایل این افزایش می‌تواند نگرانی خریداران سلاح در این باره باشد که قانونگذاران ممکن است قوانینی تصویب کنند که خرید سلاح را دشوارتر کند.

آمریکای خطرناک ترامپ

ایندیپندنت طی گزارشی وضعیت وخیم آمریکای پس از ترامپ را تشریح می‌کند. طبق این گزارش، در حالی که اکثر قریب به اتفاق حملات تروریستی آمریکا توسط سفیدپوستان محلی و نژادپرست رخ داده است، دولت ترامپ هنوز انگشت اتهام را به سمت مسلمانان گرفته و قوانین ضدمهاجرتی آنها را دنبال می‌کند. طبق این گزارش، براساس مطالعات و تحقیقات اندیشکده آمریکای جدید (New America) طی سال‌های 2001 تا 2015 بیشتر کشتارها و حملات تروریستی سال‌های اخیر توسط سفیدپوستان راست‌گرای افراطی رخ داده است نه مسلمانان مهاجر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها