در گفت‌وگوی 5 فعال دانشگاهی با جام جم مطرح شد

مطالبات دانشجویان از رئیس‌جمهور

حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز در حالی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها سخنرانی خواهد کرد که به‌نظر می‌رسد بسیاری از مطالبات دانشگاهیان از رئیس‌جمهور همچنان در انتظار توجه دولت دوازدهم است.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۶۲

در چهار سال گذشته رئیسجمهور به چند دانشگاه مختلف رفته و در جمع دانشجویان سخن گفته و سخنان آنها را نیز شنیده است و قرار است امروز نیز اولین سخنرانی خود را به عنوان رئیس دولت دوازدهم در دانشگاه تهران داشته باشد.

دانشگاه و دانشجویان در ایران از مهمترین و پویاترین نیروی پیشران توسعه بودهاند. بنابراین مطالبات و نیازهایی از دولت دارند. بر همین اساس، چند نفر از دبیران ادوار تشکلهای دانشجویی در گفتوگو با جامجم، به مهمترین مطالبات خود از دولت اشاره کردهاند.

تناقض گفتاری دولتها در ادعای آزاداندیشی

محمدمهدی تهرانی، رئیس پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس از جمله فعالان دانشجویی است که در گفتوگو با جامجم، با اشاره به وضعیت تریبونهای آزاداندیشی در دانشگاهها گفت: همه دولتها در دانشگاه مدعی آزاداندیشی هستند، اما در عمل روند صدور مجوزها دچار مشکل است و ما در این زمینه شاهد یک روند تثبیت شده نیستیم . وی با تاکید بر سلیقهای برخورد شدن با تریبونهای دانشجویی به بهانههایی چون مسائل امنیتی یادآور شد: ادعای آزاداندیشی در همه دولتها در عمل با تناقض گفتاری مواجه است. رئیس پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس گفت: بحث پشتوانه مالی تشکلها نیز نباید بهصورت سلیقهای صورت گیرد و باید شرایط مساوی برای همه تشکلها فراهم شود تا بستر مباحث آزاداندیشی بهصورت جدی و مساوی فراهم شود. وی درباره معرفی نشدن وزیر علوم دولت دوازدهم نیز افزود: وقتی وزیر مشخص نشده است طبعا مسئولان و روسای دانشگاهها نیز روند نظارتیشان با سرپرست خواهد بود که این شیرازه کار مدیریتی در دانشگاه را با مشکل مواجه خواهد کرد.

عدم تطابق فضای آموزشعالی با محیط بازار کار

محمدحسین قائدشرف، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت هم با اشاره به فراوانی مطالبات جنبش دانشجویی و خانواده دانشگاه گفت: بحث حوزه علم در دانشگاهها مبحث بسیار مهمی است که انتظار داریم شتاب رشد علمی کشور نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه شتاب بیشتری یابد چون این بخش برای خانواده دانشگاه خط قرمز محسوب میشود.

وی بحث دیگر مطالبات دانشجویی را عدم تطابق فضای آموزشعالی با محیط بازار کار عنوان کرد و افزود: جامعه دانشگاهی با بستر کار متناسب با رشته تحصیلی خود مواجه نیست و انتظار داریم رئیسجمهور و سایر دستگاههایی که تاثیرگذار در مسائل کشور هستند، بتوانند مدیریت درستی در این بخش اعمال کنند. محمدحسین قائدشرف با بیان اینکه هم اکنون شاهد فضای رخوت و افسردگی سیاسی در دانشگاه هستیم، اظهار کرد: گاهی دانشجویان از حالت پویا بیرون آمده و در برخی موارد تبدیل به پیادهنظام احزاب شدهاند که انتظار میرود نفس سیاسی دانشگاه خفه نشود. وی درخصوص تاخیر دولت در معرفی وزیر علوم نیز افزود: این تاخیر شاید روند عادی در بحث قانونی باشد اما این تاخیر برای دانشجویان این پیام را دارد که شاید فضای آموزشعالی برای دولت فعلی از درجه اهمیت برخوردار نیست وگرنه مثل سایر وزارتخانهها وزیر خود را داشت.

توجه جدی به رشد علمی کشور

دبیرکل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دولت، وزارت علوم همچنین وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توجه جدی به رشد علمی کشور داشته باشند که این توجه نیازمند تغییر نگاه است.

مجتبی ابراهیمی در گفتوگو با جامجم افزود: رشد علمی کشور دستوری و ساختاری نیست بلکه در این رابطه نیازمند تغییر نگاه هستیم، در دنیایی که علم و ارتباطات حرف اول را میزند فضای علمی کشور باید فضایی باشد که به سمت رشد و پیشرفت حرکت کند. این فعال سابق دانشجویی با اشاره به اینکه جریانهای دانشجویی باید به صورتهای مختلف خط امام(ره) و رهبری را گسترش دهند و تا آخر راه ایستادگی کرده، و حقوق خود را مطالبه کنند، تصریح کرد: ما به عنوان قشر دانشجو نباید از فضای سیاسی تاثیر بپذیریم. ابراهیمی گفت: تجربه 38 ساله انقلاب بارها ثابت کرده است که در هر مرحلهای جریان انقلابی و نگاه انقلابی بر جریان دانشجویی حاکم شده و موجب ایجاد پیشرفت علمی، سیاسی و شکلگیری فضای استکبارستیزی و وحدت شده است.

وی بر ضرورت تعامل دولت با جریان دانشجویی تاکید کرد و افزود: دولت باید با نگاه انقلابی موجبات پیشرفت همهجانبه کشور و سعادت و رفاه ملت را فراهم آورد.

لزوم بازگشت ثبات و آرامش به آموزشعالی

دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل نیز گفت: مهمترین مطالبه دانشجویان و جامعه دانشگاهی از دولت، بازگشت ثبات و آرامش به آموزشعالی کشور است.

محمدرضا گلرو مفرد در گفتوگو با جامجم، توضیح داد: مدت زیادی از موعد معرفی وزیر علوم میگذرد ، این وزارتخانه همچنان در بیثباتی مدیریتی و آشفتگی اوضاع بهسر میبرد. بنابراین معرفی هرچه سریعتر وزیر علوم، مهمترین مطالبه دانشجویان از دکتر روحانی است.

این فعال دانشجویی با اشاره به اینکه داشتن روحیه انقلابی در تمام امور از دیگر مطالبات ما از رئیسجمهور است، تصریح کرد: مسائل اصلی و روز کشور همچنین سیاست خارجه جای خود را دارند، اما آنچیزی که برای ما دانشجوها و بخصوص تشکلها بیشتر ملموس است، سیاستها و رفتارها در کف دانشگاه است. گلرو مفرد افزود: از دولت میخواهیم هم در وزارت علوم و هم در دانشگاههای سراسر کشور از نیروهای انقلابی استفاده کند. دبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با اشاره به اینکه وزیر علوم باید فردی توانمند، غیرسیاسی، دارای وجهه علمی مناسب و کارآمد باشد، تصریح کرد: وزارت علوم در دولت قبل کارنامه شایستهای چه در حوزه فرهنگی و چه در حوزه علمی نداشت به همین دلیل در این دوره شاهد کاهش رشد شتاب علمی هستیم. وی با اشاره به اینکه استکبار ستیزی برای ما یک راهبرد است و نه صرف یک شعار، گفت: هر جایی که به استکبار اعتماد کرده و معامله کردیم ضربه خوردیم که نمونه آن برجام است.

لزوم توجه بنیادین رئیس جمهور به نقش دانشگاه در مدیریت جامعه

رئیس بسیج اساتید دانشگاه تهران گفت: رئیس جمهور باید به صورت بنیادین به نقش دانشگاه در مدیریت جامعه و نقش آفرینی و تحول در جامعه توجه کند.

کیومرث یزدانپناه نیز در گفت و گو با فارس، گفت: رئیس جمهور در حالی قرار است امروز در دانشگاه تهران حضور پیدا کند که با گذشت چندین ماه از شکلگیری دولت دوازدهم وزارت علوم هنوز بدون وزیر است که این تاثیر بسیار منفی روی عملکرد دانشگاهها میگذارد.

وی ادامه داد: امروز حس خیلی بدی در میان دانشگاهیان حاکم است و آنها از اینکه با علمیترین وزارتخانه کشور سیاسیترین برخوردها صورت میگیرد، گلایه دارند.

یزدان پناه تاکید کرد: جای تعجب است و این سوال وجود دارد که آیا در بین 70 هزار عضو هیات علمی، یک نفر هم صلاحیت تصدی وزارت علوم را ندارد؟ این مسئله شاید مهمترین انتقادی باشد که دانشگاهیان از دولت دارند.

وی همچنین گفت: امروز اکثر دانشگاههای کشور با مشکلات شدید مالی روبهرو هستند، در منابع پژوهشی مشکلات فراوانی دارند، گرفتار مدرک فروشی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها