تیم های قاره‌سیاه از ایران می‌ترسند

ششمین ملاقات کی‌روش با آفریقایی ها

اگر بازی تیم ملی ب ایران با مصر در سال 54 را جزو بازی‌های ملی ایران به حساب نیاوریم (ایران 3 بر یک برد)، نخستین بازی رسمی تیم ملی با یک تیم آفریقایی به سوپرجام آسیا ـ آفریقا در سال 1357 برمی‌گردد؛ دیداری که با برتری 3 بر صفر ایران به پایان رسید. آن روزها تیم ملی خود را برای حضور در جام جهانی 1978 آماده می‌کرد و با ترکیبی از نفرات ذخیره به مصاف نماینده آفریقا رفت. محمد مایلی‌کهن، پرویز مظلومی و محمد دادکان شاید سرشناس ترین بازیکنان آن تیم بودند. هشت سال بعد (1986) ایران با تیم اصلی‌اش به مصاف غنا رفت و در دیداری که جنبه تدارکاتی داشت، با گل‌های حمید علیدوستی و شاهرخ بیانی حریف آفریقایی را مغلوب کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۷۱۷

بعد از آن شاید مهم‌ترین دیدار تیم ملی مقابل یک تیم آفریقایی در سوپرجام آسیا ـ آفریقا بود؛ بازی رفت و برگشت با الجزایر. در تهران با دو گل صمد مرفاوی 2 بر یک بردیم، اما بازی برگشت را یک بر صفر باختیم تا با قانون گل زده در خانه حریف بازنده آن بازی باشیم.

ایران دو بار هم در جام‌های جهانی به مصاف آفریقایی‌ها رفت. اولی در جام جهانی 2006 با برانکو که مصاف ایران و آنگولا جنبه تشریفاتی داشت و هر دو تیم شانسی برای صعود از مرحله گروهی نداشتند. آن بازی یک بر یک مساوی شد. بازی دوم هم زمان کارلوس کی‌روش که ایران و نیجریه در نخستین بازی ازمرحله گروهی جام جهانی 2014 به مصاف هم رفتند و به تساوی بدون گل رضایت دادند. آن بازی تنها بازی بدون گل مصاف‌های ایران با تیم‌های آفریقایی بود و البته آخرین بازی ایران با یک تیم از آفریقا.

کی‌روش در این شش سالی که هدایت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده دارد، بیشتر از سایر سرمربیان ایرانی به بازی با تیم‌های آفریقایی علاقه نشان داده است. این مربی که اصالتا آفریقایی و زاده موزامبیک است، اولین حضور خود روی نیمکت تیم ملی ایران را در دیدار دوستانه با ماداگاسکار (جزیره‌ای در جنوب شرقی آفریقا) تجربه کرد؛ دیداری که با یک گل به سود ایران به پایان رسید. در این شش سال، تیم ملی با کی‌روش پنج بار با تیم‌های آفریقایی روبه‌رو شده که حاصلش یک پیروزی، سه تساوی و یک شکست بوده است. البته کفه ترازو در تقابل‌های کلی ایران با تیم‌های آفریقایی به سمت ما سنگینی می‌کند؛ ده پیروزی برای ایران، ده تساوی و تنها 6 شکست.

حالا در آستانه بازی امروز با توگو، تمام تقابل‌های قبلی ایران با تیم‌های آفریقایی را در زمان سرمربیگری کارلوس کی‌روش مرور می‌کنیم:

26 تیر 1390

ایران یک ـ ماداگاسکار صفر/ گل: سیدجلال حسینی (18)

بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی تهران

25 مرداد 1391

ایران 2 ـ تونس 2/ گل: محمدرضا خلعتبری، محمد قاضی

بازی دوستانه در مجارستان

14 اسفند 1392

ایران یک ـ گینه 2/ گل: رضا قوچان‌نژاد

بازی دوستانه در ورزشگاه آزادی تهران

9 خرداد 1393

ایران یک ـ آنگولا یک/ گل: کریم انصاری‌فرد

بازی دوستانه در اتریش

26 خرداد 1393

ایران صفر ـ نیجریه صفر

مرحله گروهی جام‌جهانی در برزیل

13 مهر 1396

ایران ـ توگو (دوستانه در ورزشگاه آزادی تهران)

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها