حضرت آیتالله خامنهای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوشنبه همزمان با هفتهی دولت در دیدار رییسجمهور و اعضای هیات دولت ، ضمن اشاره به رویکردهای اصولگرایانه در کشور و تبیین شاخصهای اصولگرایی
کد خبر: ۱۰۷۹۵۴
، دوره کنونی را به لحاظ انطباق شعارها و اهداف دولت با مبانی انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره)، اعتماد مردم به دولت، و همچنین ابهت و عظمت کمسابقه بینالمللی ملت ایران و نظام اسلامی، دورهای استثنایی خواندند و تصریح کردند: دولت باید با حداکثر استفاده از این شرایط در جهت تحقق اهداف و شعارهای اعلام شده حرکت کند و وظیفهی همهی دلسوزان انقلاب و نظام اسلامی نیز کمک و یاری دولت است.
به گزارش ایسنا ، رهبر انقلاب اسلامی با تبریک سوم شعبان، سالروز میلاد حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و همچنین گرامیداشت یاد و خاطرهی شهیدان رجایی و باهنر، تلاش بیوقفه برای خدمت به مردم را از نکات برجستهی دولت نهم و بهویژه شخص رییسجمهور دانستند و در بیان شاخصهای اصولگرایی به عدالتگستری و عدالتخواهی اشاره کردند و افزودند: تحقق عدالت بسیار دشوار و نیازمند مقدمات فراوان است که از جمله آنها در نظر گرفتن عدالت جغرافیایی و طبقاتی، عدالت در مسائل اقتصادی و فرهنگی، عدالت در جایگزین شدن افراد و اعطای مسوولیتها و عدالت در قضاوتهاست.
ایشان با تأکید بر اینکه کشور در شرایط کنونی به دلیل شکاف طبقاتی به ارث رسیده از دوران سیاه رژیم گذشته، به عدالت اقتصادی بیش از دیگر موارد نیازمند است، خاطرنشان کرد: البته اجرای عدالت باید به صورت معقول و در چارچوب مورد نظر اسلام باشد.
حضرتآیتالله خامنهای انس با خدا و قرآن، فسادستیزی و سلامت اعتقادی و اخلاقی مسوولان، اعتزاز به اسلام و نهراسیدن از بیان صریح جهت گیریهای اسلامی، سادهزیستی و مردمگرایی، تواضع و گرفتار غرور نشدن، اجتناب از اسراف، خردگرایی و حکمت در تصمیمگیری وعمل، مسوولیتپذیری و پاسخگویی، و اهتمام به علم و پیشرفت علمی را از دیگر شاخصهای اصولگرایی بیان کردند و افزودند: سعه صدر و تحمل مخالف، اجتناب از هوای نفس شخصی و گروهی، شایستهسالاری، نظارت بر عملکرد زیرمجموعه، تلاش بی وقفه برای خدمت، قانونگرایی و شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال حق نیز از شاخصهای اصولگرایی محسوب میشوند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به گذشت یکسال از فعالیت دولت نهم و تاکید رییس جمهور برای ارزیابی عملکرد یکساله دولت افزودند: در این ارزیابی باید نقاط قوت و ضعف بدون تعصب و با استفاده از نظرات افراد دلسوز مورد داوری قرار گیرند و متناسب با عملکرد هر بخش اقدام شود.
ایشان با تأکید بر لزوم مشخص شدن اولویتهای کاری دولت و تمرکز بر آن اولویتها، سند چشمانداز بیستساله را سیاستهای مورد تایید خواندند و تصریح کردند: سیاستهای سند چشمانداز باید در جهتگیریها و برنامههای دولت لحاظ شود.
حضرت آیت الله خامنهای، با توصیه به همراه کردن سرعت در کارها با دقت و پرهیز از شتابزدگی و همچنین تدبیر و درایت در تصمیمگیریها، سفرهای استانی رییسجمهور و دولت را سفرهای پربرکت و امیدبخش برای مردم دانستند و تاکید کردند: باید با پیگیری و نظارت جدی تلاش شود تا وعدههایی که در این سفرها به مردم داده میشود، به مرحلهی عمل برسد.
ایشان با اشاره به محدودیت امکانات و منابع مالی کشور، در کنار مطالبات متراکم مردم، افزودند: در مواردی که امکان برآورده شدن خواستههای مردم نیست باید صادقانه به آنان گفته شود تا به توقعات مردم دامن زده نشود و با توجه به اعتماد مردم به دولت، قطعا مورد قبول آنان قرار خواهد گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی، با تاکید بر لزوم اهتمام به طرحها و اقدامات بلندمدت در کنار توجه به مشکلات و مسائل جاری و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان صادق و مومن در همهی کارها، تعامل و هماهنگی سه قوه را ضروری دانستند و افزودند: در تعامل قوا، ملاک، قانون اساسی و وظایف و اختیارات مشخص شده در این میثاق ملی است.
حضرت آیتالله خامنهای، تعامل با نخبگان همفکر و با اخلاص، استفاده از ظرفیت مدیریتی کشور و سالمسازی دستگاه عظیم اداری و دیوانی را از نکات ضروری برشمردند و تاکید کردند: با توجه به ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 به ویژه بندهای الف و ب، دولت باید تا آنجا که امکانپذیر است از تصدیگری خود به جز در وظایف حاکمیتی بکاهد و از ورود به تصدیگریهای جدید، پرهیز کند.
ایشان ارایهی مدل مشخص تمرکززدایی بر اساس آمایش سرزمین و خصوصیات قومی و اقلیمی، پیگیری جدی مبارزه با فساد و برخورد بیمحابا و همراه با تدبیر با تخلفات و فساد مالی، حفظ سرمایههای ملی به ویژه منابع طبیعی و پرهیز از سطحینگری و عوامگرایی در مسائل فرهنگی را از دیگر نکاتی دانستند که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، لازمه پیشرفت علمی را توجه بیش از پیش به بودجه تحقیقات و پژوهشهای علمی دانستند و تأکید کردند: باید میزان بودجه تحقیقاتی از تولید ناخالص ملی مطابق آنچه در برنامه چهارم لحاظ شده، رشد داشته باشد، ضمن آنکه راهاندازی بنیاد نخبگان و دفتر ارتباط علم و صنعت و همچنین تقویت صندوق حمایت از پژوهشگران باید با سرعت مورد اهتمام بیش از پیش قرار گیرند.
ایشان در خصوص عملکرد سیاست خارجی دولت، لزوم حفظ تحرک موجود در دیپلماسی کشور و هماهنگی فعالیتهای اقتصادی بینالمللی با دستگاه دیپلماسی را ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: این تحرک دیپلماسی باید همواره جهتدار، پخته و اثرگذار باشد.
حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به اقدامات خوب اقتصادی دولت از جمله، طرح واگذاری سهام عدالت، تسریع در اجرای طرحهای نیمهتمام، در نظر گرفتن عدالت در اعطای تسهیلات بانکی و تأسیس صندوق مهر امام رضا (ع) تأکید کردند: باید این اقدامات خوب با شکلی هنرمندانه و قابل فهم برای مردم تشریح شوند.
در این دیدار، آقای احمدینژاد، رییسجمهور با تبریک میلاد حضرت امام حسین (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهید رجایی و شهید باهنر به عنوان الگوهای مدیریت انقلابی و اسلامی، به جهتگیریهای دولت نهم به ویژه عدالتگستری اشاره کرد و افزود: طرح توزیع سهام عدالت، ساماندهی منابع بانکی، کاهش سود بانکی، شفافسازی اقدامات دولت، حمایت از سرمایهگذاری مردمی و مهار سرمایهگذاری دولتی، پیگیری واگذاری بخشهای دولتی بر اساس ابلاغیه سیاستهای کلی اصل 44، توزیع عادلانه منابع مالی برای همه نقاط کشور و حضور دولت در همه مناطق از اقداماتی بوده که در جهت تحقق شعار عدالتگستری دولت نهم، انجام گرفته است.
وی، تلاش برای برقراری رابطهی محبتآمیز میان مردم و دولت، پرهیز از ورود به دعواها و جنجالهای سیاسی، تلاش برای حفظ وحدت و یکپارچگی، تاکید بر خدمترسانی به مردم و تقویت روحیهی خودباوری و فضای ایمانی و آرمانی در کشور را از سیاستهای دولت در چارچوب مهرورزی برشمرد و گفت: دولت نهم در عرصه سیاست خارجی با پایبندی جدی به اصول نظام به دنبال حفظ عزت و اقتدار ملت ایران است.
آقای احمدینژاد، حمایت از فعالیتهای علمی و پیشرفت در عرصههای مختلف علم و فنآوری، تسریع در فعالیتهای عمرانی، اصلاح جهتگیریهای آموزشی، توجه به اشتغال، ازدواج و مسکن جوانان، تمرکززدایی از تهران، کاهش هزینههای غیرضرور، حمایت از تولیدات داخلی، حمایت از سرمایهگذاری خارجی و حمایت از صادرات غیرنفتی را از دیگر جهتگیریهای دولت برشمرد و افزود: دولت در یک سال گذشته ضمن تلاش برای کاهش تورم، در بخش مسکن روستایی و شهری نیز اقدامات خوبی را آغاز کرده است.
رییسجمهور همچنین از حمایتهای مقام معظم رهبری از دولت نهم قدردانی کرد.
در این دیدار، همچنین آقایان «دانشجعفری» وزیر امور اقتصادی و دارایی، «شیبانی» رییس کل بانک مرکزی، «میرکاظمی» وزیر بازرگانی، «سعیدیکیا» وزیر مسکن و شهرسازی، «زاهدی» وزیر علوم و فنآوری، «جهرمی» وزیر کار و امور اجتماعی و «طهماسبی» وزیر صنایع و معادن گزارشی از عملکرد دولت در بخشهای مختلف ارایه کردند.
در پایان این دیدار، رییسجمهور و اعضای هیات دولت، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آیتالله خامنهای اقامه کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها