همیشه راه برایشان باز است و با کمترین فعالیت، درآمد هنگفتی به جیب می‌زنند. برخی‌ از آنها با سوءاستفاده از مسائل مذهبی و برخی دیگر با سوء استفاده از اختلافات خانوادگی جیب خود را پر کرده و فرد مراجعه‌کننده را دچار سردرگمی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۸۷۶۰

بسیاری از آنها به عنوان دعانویس و برخی به‌عنوان فالگیر و رمال از قشرهای مختلف برای حل مشکل پول می‌گیرند. افرادی که از آنها به‌عنوان رمال و دعانویس در جامعه یاد می‌شود، گاهی کار را به جایی می‌رسانند که اخباری در مورد تجاوز آنها به چند زن را می‌شنویم. مستند بیراهه در برنامه هفته گذشته خود به موضوع رمالی پرداخت.

ابتدای این برنامه از واکنش مردم نسبت به موضوع دعانویسی و رمالی پرسیده شد. پیرمرد مغازه‌داری گفت: همه اینها حقه بازی و کلاشی است. از هر کسی که به آنها مراجعه می‌کنند 20 تا 50 هزار تومان می‌گیرند و یک برگ کاغذ که معلوم نیست در آن چی نوشته شده تحویلشان می‌دهند. اینها همه حقه بازی است و متاسفانه مردم هم گول می‌خورند.

فرد دیگری که مدعی است به خاطر همین کار سه سال در زندان بوده، می‌گوید: فالگیری و رمالی یک نوع بازی شانسی است. دقت کرده‌اید هیچ‌وقت تیرتان در بازی تفنگ ساچمه‌ای به هدف نمی‌خورد اما باز هم تلاش می‌کنید، اینجا هم پول‌هایتان را برای هیچ می‌دهید. من خودم ور دست یک رمال بودم که بعد از مدتی اقدام به رمالی کردم و خیلی زود دستگیر شدم. قاضی مرا محکوم به سه سال حبس کرد. نمی‌شود یک زن پیش رمال برود و او نگوید که یک زن در زندگی شما هست که او عامل مشکلات شده است.

نسخه دروغین

در ادامه برنامه دختر مجردی با دوربین مخفی به یکی از رمال‌ها در مرکز شهر مراجعه می‌کند. بازیگر دوربین مخفی وقتی مقابل پیرمرد رمال می‌نشیند، سفره دلش را باز می‌کند. تازه ازدواج کرده ام و همسرم در ماه‌های اخیر اخلاقش تغییر کرده است، او شب‌ها دیر به خانه می‌آید نمی‌دانم چکار کنم راهی پیش رویم بگذارید.

مرد رمال که متوجه نمی‌شود که بازیگر دوربین مخفی مجرد است شروع به نوشتن اطلاعات دختر جوان و همسرش کرده و می‌گوید: ستاره شما و همسرت مقابل هم است و آنچه من می‌بینیم این است که با کوچک‌ترین بگومگو کارتان به دعوا می‌کشد. شما باید دو روز دیگر یک لباس کهنه از خودت و شوهرت بیاوری تا من رویش دعا بنویسم و آنها را در بیابان خاک کنی؛ تا مهر و محبت بین تو و شوهرت برقرار شود. حال پول این کار را که 200 هزار تومان می‌شود، پرداخت کن.

وردست بودم، خودم رمال شدم

در ادامه مرد دیگری که به جرم رمالی دستگیر شده، می‌گوید: من از کلاس پنجم دبستان به عنوان وردست یک پیرمرد 80 ساله رمال، کار می‌کردم. وقتی دیدم او فقط دعا می‌نویسید و بیخودی ورد می‌خواند، تصمیم گرفتم این‌کار را ادامه دهم. تا زمانی که دستگیر نشده بودم، درآمد خوبی داشتم و برای هر مراجعه‌کننده چند خط نوشته و شکل می‌کشیدم و به او می‌دادم تا مشکلش رفع شود.این متهم در مورد افرادی که به او مراجعه می‌کنند، می‌گوید: بیشتر برای پیدا کردن کار، دعوای خانوادگی و طلبکاری و بدهکاری می‌آیند. من یک توصیه به افرادی که پیش رمال و دعانویس می‌روند، دارم و آن این‌که هیچ وقت اینکار را نکنید چرا که رمالان برای رسیدن به پول شما را از زندگیتان دلسرد می‌کنند.

به جای روان‌شناس پیش رمال نرویم

دکتر اسلامی روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه در مورد موضوع رمالی و دعانویسی می‌گوید: پدیده رمالی یک ناهنجاری اجتماعی است. هنگامی که مشکلات و فقر سراغ افراد می‌آید برخی با نگاه روشنفکرانه به رمالی گرایش پیدا می‌کنند. متاسفانه گرایش افراد روشنفکر به این موضوعات بیشتر از سایر اقشار جامعه است.

وی ادامه داد: انسان همیشه به آینده‌نگری و پیش‌گویی علاقه داشته و امروزه با رمالی این موضوع را بروز داده و افراد به‌دنبال این پدیده می‌روند. حال این‌که اگر فرد دچار فقر، مشکلات اجتماعی و خانوادگی شود بیشتر به این سمت سوق پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که مردم برای حل مشکلاتشان به روان‌شناس‌ها مراجعه نمی‌کنند، تاکید کرد: در ایران به ازای هر 20هزار نفر جمعیت 18 روان‌شناس وجود دارد که مردم می‌توانند برای رفع مشکلات به آنها مراجعه کنند اما متاسفانه برخی مردم به جای مراجعه به اهل فن، به سمت رمالی و دعانویسی می‌روند.

به گفته این روان‌شناس، افرادی که به‌عنوان رمال فعالیت می‌کنند دارای توانایی زیادی در ارتباط‌گیری با مردم هستند و از سوی دیگر از باورهای دینی آنها سوءاستفاده می‌کنند و بعدها ضربات جبران‌ناپذیری به آنها می‌زنند.

ما گره از مشکلات مردم باز می‌کنیم

در برنامه بیراهه مرد جوانی که مدعی است از طریق فال‌بینی و دعا‌نویسی مشکلات مردم را حل می‌کند، روبه‌روی دوربین برنامه نشست و گفت: کار اصلی ما باز کردن گره از مشکلات مردم است. من بدبختی را تبدیل به خوشبختی می‌کنم و باعث می‌شوم مشکلاتشان حل شود.

این مرد ادامه داد: کار رفع مشکل مردم تخصص ماست اما متاسفانه در این سال‌ها کار ما مسخره بازی شده و هرکسی ادعا می‌کند می‌تواند رمالی و فالگیری کند. طرف الفبای این کار را نمی‌داند و وارد این حرفه شده و باعث می‌شود کار ما بدنام شود. شما اگر مریض می‌شوید به پزشک مراجعه می‌کنید، ما هم وقتی مشکلاتی در زندگیتان به‌وجود آید، آن را رفع می‌کنیم. این فالگیر ادامه داد: ممکن است فرد پیش یکی مثل من برود که ادعا می‌کند قدرت این کار را دارد اما نتواند گره کور یک زندگی را باز کرده و سرانجام آن را به جدایی بکشاند. نابلدی گاهی ضربه‌های بدی به افراد وارد می‌کند و انرژی منفی همیشه در آنها می‌ماند.

این فرد پس از این سخنان وقتی در برابر پرسش مجری مبنی بر شکایت یک مرد از او روبه‌رو شد، گفت: چندی قبل زنی به من مراجعه و مدعی شد با همسرش اختلاف دارد. بعد از مدتی متوجه شدم بهتر است این دو از هم جدا شوند چرا که انتهای این زندگی قتل یکی از آنهاست. به همین خاطر پیشنهادم را به آن خانم گفتم. او هم از همسرش طلاق گرفت و اکنون با من ازدواج کرده است. من در زندگی آنها می‌دیدم که رابطه این دو نفر سرانجامی ندارد.

این فالگیر شناخته شده در مورد مشتریانش گفت: هر کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد به همین خاطر چون افرادی هستند که انرژی من را در زندگی‌شان دیده‌اند، به من مراجعه می‌کنند. من از خواربار فروش، دکتر، مهندس و حتی پسر وزیر مشتری دارم و برای رفع مشکلشان نسخه پیچیده‌ام.

در میان ضبط برنامه، موبایل این رمال زنگ خورد و زن جوانی آن سوی خط برای رفع مشکل همسرش درخواست کمک داشت. این فرد به آن زن عصر فردا وقت داد و تاکید کرد به هیچ وجه نباید کسی از موضوع مطلع شود و او باید به تنهایی به دفتر او برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها