پشت پرده بدهی 350 هزار دلاری به فیبا

سقوط بسکتبال در جام باشگاه‌های آسیا

بسکتبال باشگاه‌های آسیا در حالی به‌پایان رسید که پرونده بدهی مالی ایران در این رقابت‌ها همچنان باز است. فدراسیون بسکتبال به دلیل برگزاری رقابت‌های آسیا چلنج در تهران و حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر بسکتبال به فیبا آسیا بدهکار است.
کد خبر: ۱۰۷۸۳۹۴

مهران شاهین طبع سرمربی تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام در گفتوگویی درباره رفتار غیرمنتظره مسئولان فیبا آسیا و گروکشی آنها برای دریافت بدهی فدراسیون بسکتبال از یک تیم باشگاهی پیش از شروع رقابتهای جام باشگاههای آسیا در چین میگوید: به طور غیرمنتظرهای در جلسه هماهنگی قبل از جام باشگاه ها، با حملههای هاگوپ خاجیریان مدیر اجرایی فیبا آسیا روبهرو شدیم. حدود 350 هزار دلار از ما خواستند که در صورت پرداخت نشدن این مبلغ، کارت بازی برای تیم صادر نمیشد. وقتی از او پرسیدیم این مبلغ برای چیست؟ پاسخ داد برای حق پخش تلویزیونی و همچنین مبالغی که فدراسیون ایران به فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) بدهکار است. به او گفتیم که ما باشگاه هستیم و ارتباطی به فدراسیون بسکتبال ایران نداریم، اما پاسخ داد که شما از ایران آمدهاید و فدراسیون ایران این تیم را فرستاده است، بنابراین باید پول را پرداخت کنید.

بر اساس قانون فدراسیون جهانی بسکتبال ( فیبا) فدراسیونها بابت بازیکنان خارجی شاغل در لیگهای خود باید 300 دلار به این فدراسیون بپردازند که ظاهرا با وجود گذشت چهار ماه از لیگ برتر فصل گذشته این مبلغ به فیبا پرداخت نشده و این در حالی است که فدراسیون بسکتبال به ازای هر بازیکن خارجی در لیگ برتر 1000 دلار دریافت کرده است.

حال چرا این پولها توسط فیبا آسیا در جام باشگاههای آسیا آن هم از یک تیم باشگاهی مطالبه میشود، پرسشی است که فدراسیون بسکتبال باید شفافسازی کند.

صعود لبنانیها

عنوان چهارمی تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام سبب شد تا ایران از صدر جدول مدالی رقابتهای بسکتبال جام باشگاههای آسیا سقوط کند. در این جدول بسکتبال ایران با مجموع 8 مدال شامل 5 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز صدرنشین بود. چین با مجموع 9 مدال شامل 4 طلا، 4 نقره و یک برنز در رده دوم قرار داشت و لبنانیها نیز با مجموع 10 مدال شامل 4 طلا، 2 نقره و یک برنز در رده سوم ایستاده بود.

این در حالی است که با توجه به نتایج رقم خورده در بیست و ششمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاههای آسیا، بسکتبال ایران به دلیل ناکامی پتروشیمی بندرامام از صعود به فینال و کسب عنوان قهرمانی، صدر جدول توزیع مدالی را از دست داد. الریاضی لبنان در دیدار فینال برابر ژینجیانگ(کشگر) چین پیروز شد و عنوان قهرمانی رقابتها را از آن خود کرد.

لبنانیها صاحب پنجمین مدال طلا در بسکتبال باشگاهی آسیا شدند و از این حیث با ایران برابری کردند. تعداد مدال نقره بسکتبال باشگاهی دو کشور ایران و لبنان نیز در عدد دو مشابه است، اما لبنانیها به واسطه تعداد مدال برنز و مجموع مدال بیشتر در صدر قرار گرفتند تا ایران یک پله سقوط کند و در رده دوم قرار بگیرد.

برترینها

کمیته برگزارکننده این رقابتها، بازیکنان برتر را معرفی کرد. بر این اساس ارسلان کاظمی یکی از بازیکنانی بود که در جمع پنج بازیکن برتر قرار گرفت. کاظمی به عنوان یار کمکی، پتروشیمی بندرامام را در این رقابتها همراهی کرده بود.

داریوس آدامز از ژینجیانگ چین، کریس دانیلز و کوینسی دابی از الریاضی لبنان و جاستین کارتر از آستانا قزاقستان در فهرست برترینهای جام بیست و ششم قرار گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها