مهر ماه و یک چالش بزرگ میان خانواده‌ها و فرزندان

ایکس باکس و ps4 را در پستوی خانه نهان باید کرد

بازی برای تقویت ذهن و روان کودک همان‌قدر مهم است که غذا برای تقویت جسم او. اما نوع آن نیز بسیار مهم است و با توجه به رشد روزافزون کامپیوتر و اینترنت و... توجه و علاقه کودکان به انجام این‌گونه بازی‌ها باید دقت و توجه زیادی به چگونگی بازی آنها کرد؛ بخصوص با شروع سال تحصیلی یکی از چالش‌های خانواده‌ها با فرزندانشان مدیریت میزان ساعت بازی‌های ویدئویی و اینترنتی و تماشای تلویزیون و به‌طور کل سرگرمی است.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۶۷

در این خصوص با دکتر الهام ده‌یادگاری، فوق‌تخصص روان‌شناسی کودکان گفت‌وگو کرده‌ایم.

تاثیر منفی‌بازی‌های کامپیوتری روی درک درسی

در بعضی بازی‌های کامپیوتری هیچ‌گونه تحرکی وجود ندارد و کودک ساعت‌ها بدون هیچ‌گونه تحرکی به صفحه کامپیوتر خیره می‌شود. همین موضوع عواقب زیادی برای او به‌دنبال می‌آورد. به این ترتیب کودکان در طولانی مدت دچار مشکلاتی در ناحیه مچ،گردن و کمر می‌شوند و حتی در ناحیه ستون فقرات و استخوان‌بندی مشکلاتی برایشان به‌وجود می‌آید. سوزش و سفت شدن ماهیچه‌های گردن، کتف‌ها و مچ دست نیز از عوارض دیگر استفاده طولانی‌مدت از کامپیوتر است که همگی بر میزان درک و آموختن او در مدرسه تاثیر منفی می‌گذارد.

بازی و غفلت از مدرسه

بازی برای کودکان تنها راهی است که می‌توانند با دنیای بیرون و جهان اطراف ارتباط برقرار کنند. زمانی که هنوز بازی‌های کامپیوتری این‌قدر متنوع نبود لزوم توجه والدین به این‌گونه بازی‌ها تا این حد ضروری هم نمی‌نمود. ولی در حال حاضر با توجه به گسترده شدن دامنه استفاده از این‌گونه بازی‌ها والدین باید بیش از قبل به چگونگی استفاده از این بازی‌ها توجه داشته باشند.

به همین دلیل باید ابتدا آگاهی‌های خودشان را در این زمینه بالا ببرند و حتما از طرز کار با رایانه و تا حدودی نیز نحوه بازی و عملکرد آن آگاه باشند و هنگام انتخاب بازی‌های رایانه‌ای فرزندانشان نیز آنها را راهنمایی کنند.

ضمن این‌که مدت استفاده کودکان از این بازی‌ها با شروع سال تحصیلی به میزان قابل توجهی باید محدود شود و به گونه‌ای نباشد که باعث شود کودک از بقیه فعالیت‌های لازم مدرسه و همچنین بازی‌های پرتحرک دیگر غافل شود.

دور شدن از شور و شوق کودکانه

یکی از ویژگی‌های بازی‌های کامپیوتری این است که طوری کودکان را با خود همراه می‌کند که گذشت زمان را حس نمی‌کنند و گاهی ساعت‌های زیادی را بدون این‌که متوجه شوند به بازی می‌پردازند. همین موضوع باعث می‌شود آنها از دیگر فعالیت‌های پرتحرک باز بمانند؛ طوری که والدین فکر می‌کنند فرزندانشان به بازی‌های رایانه‌ای معتاد شده‌اند. حال آن‌که خود والدین هم در این زمینه مقصرند و نباید بگذارند آنها تا این حد بی‌تحرک و منزوی باشند.

برای این کار باید به فرزندانشان یاد بدهند که در هر کار حتی بازی مورد علاقه‌شان باید تعادل داشته باشند. در غیر این صورت ضررهای جسمی و روحی در انتظار آنها خواهد بود. فراموش نکنیم وقتی بچه‌ها بیش از اندازه به این بازی‌ها مشغول می‌شوند کم‌کم برای انجام کارهای پرتحرک دیگر ذوقی به خرج نمی‌دهند و تنبل و بی‌حوصله می‌شوند.

وظایف پدر و مادرها

نخستین کار برای این‌که بچه‌ها ساعات زیادی را صرف بازی‌های یکنواخت و کم جنب و جوشی مانند بازی‌های کامپیوتری نکنند این است که والدین وقت بیشتری با آنها بگذرانند، برای استفاده از کامپیوتر، تلویزیون و هرگونه فعالیت مشابه آن هم حتما ساعت خاص و محدودی را در نظر بگیرند و رایانه را هم از اتاق کودک خارج کنند.

هر چقدر انرژی بچه‌ها با استفاده از بازی‌های پرجنب و جوش خصوصا انجام حرکات ورزشی بیشتر صرف شود کمتر وقت و تمایل به انجام بازی رایانه‌ای خواهند داشت.

فراموش نکنیم اگر بچه‌ها به اندازه کافی برای بازی‌های کامپیوتری وقت بگذارند انجام این‌گونه بازی‌ها فوایدی هم دارد مثلا قدرت خلاقیت و تمرکز آنها را بالا می‌برد، باعث یادگیری مهارت‌های دیگر می‌شود، یادگیری را آسان‌تر و جالب‌تر می‌کند و باعث فعالیت بیشتر سلول‌های مغزی‌شان می‌شود.

در حالی که اگر والدین نتوانند در استفاده از زمان این‌گونه بازی‌ها مدیریت درستی داشته باشند حتی فرزندانشان با افت تحصیلی مواجه می‌شوند؛ یعنی مهم‌ترین چیزی که در این خصوص باید به آن توجه کرد استفاده درست و به اندازه از کامپیوتر و بازی‌های مربوط به آن است.

یکتا فراهانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها