آجیل و دانه‌ها با داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم، نیروگاه‌های کوچکی از مواد مغذی هستند. با این حال، حاوی اسید فیتیک و مقدار زیادی مهارکننده‌ آنزیم هستند که از جوانه‌زدن آنها تا زمانی که باران و نور خورشید مورد نیاز برای رشدشان را دریافت کنند، جلوگیری می‌کند. هضم این مواد شیمیایی طبیعی می‌تواند برای معده بسیار مشکل باشد. هرچند اسید فیتیک برای حفظ دانه‌ها مفید است، اما وقتی وارد بدن انسان می‌شود با برخی مواد معدنی موجود در دستگاه گوارش ترکیب شده ، بخوبی جذب روده کوچک نمی‌شود. ترکیب فیتیک اسید با مواد معدنی دستگاه گوارش می‌تواند به کمبود مواد معدنی بدن نیز منجرشود. اگر بعد از خوردن آجیل و دانه‌ها دچار مشکلات شکمی می‌شوید، مصرف آنها را کنار نگذارید.
کد خبر: ۱۰۷۷۳۷۱

چرا باید آجیل و دانه‌ها را خیس کنیم؟

در طبیعت، یک دانه برای رشد و جوانه زدن باید آب کافی مورد نیاز برای شسته شدن اسیدها و مهارکننده‌های آنزیم را دریافت کند. با خیس کردن آجیل و دانه‌ها قبل از خوردن آنها، ما از طبیعت تقلیدکرده، با خنثی‌کردن مواد سمی جلوگیری‌کننده از رشد دانه، زمینه را برای آزاد شدن آنزیم‌ها و خواص حیاتی آنها فراهم می‌کنیم. این آنزیم‌ها به نوبه خود، محتوای ویتامینی ـ بویژه ویتامین‌های گروه Bـ را در آجیل و دانه‌ها افزایش می‌دهند. خیس کردن دانه‌ها همچنین هضم آنها را برای معده بسیار آسان‌تر می‌کند و باعث می‌شود مواد مغذی آنها آسان‌تر جذب بدن شود.

آجیل را چگونه خیس کنیم؟

اصلی‌ترین روش برای خیس کردن دانه‌ها این است که یک تا دو قاشق چایخوری نمک دریایی را در آب تصفیه شده حل کنید و آن را روی آجیل و دانه‌ها بریزید تا اندازه‌ای که روی آنها را بپوشاند. آجیل خیس شده را برای مدت مشخص ـ که برای بیشتر دانه‌ها هشت تا 12 ساعت در طول شب است ـ در محل گرم قراردهید. پس از این مدت، آجیل را آبکشی و در دمای پایین یا در نور آفتاب خشک کنید. استفاده از نمک دریایی برای خیس کردن آجیل به غیرفعال شدن مهارکننده‌های آنزیم و همچنین خوش‌طعم شدن آجیل کمک می‌کند.
خشک کردن آجیل خیس شده به آرامی و در دمای پایین باعث می‌شود، آنزیم‌ها و مواد مغذی آجیل برای ماه‌ها حفظ شود و طعم و حالت تردی آنها از بین نرود.

منبع: smallfootprintfamily.com

مترجم: یاسمین مشرف

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها