آشنایی با چند سایت و اپلیکیشن عاشورایی

عطر محـرم در فضای مجـازی

عاشورا رخدادی کم‌نظیر در تاریخ بشریت است. قیام علیه ظالم و مظلومیت امام حسین (ع) و یارانش درسی بزرگ و فراموش نشدنی است که هر سال با آیین و رسومی خاص برگزار می‌شود. اما حال و هوای محرم به فضای مجازی نیز کشیده می‌شود، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های زیادی برای دسترسی راحت‌تر مردم به منابع دینی، دیدن زنده حرمین، خواندن زیارت عاشورا، شنیدن مداحی و… عرضه شده که با چند نمونه از این منابع آشنا می‌شوید.
کد خبر: ۱۰۷۷۲۶۶
عطر محـرم در فضای مجـازی

در ادامه با ما همراه باشید:

یک نرم‌افزار جامع

نسخه دوم اپلیکیشن «ماه عزا» سعی کرده همه خدماتی را که سایت‌ها و اپلیکیشن‌های دیگر به‌صورت جداگانه عرضه می‌کنند، یکجا جمع کند. هرچه برای بهره‌مندی بیشتر از این ماه لازم خواهید داشت در نرم‌افزار اندرویدی «ماه عزا2» پیدا می‌شود. از امکانات این نرم‌افزار 26 مگابایتی می‌توان به گنجینه‌ای بزرگ و کامل از مجموعه کتاب‌های عاشورا با 18 عنوان کتاب، مجموعه‌ای از مداحی‌های مختلف از شب‌های محرم و از مداحان معروف، مجموعه‌ای کامل از متن روضه‌های گوناگون برای مجالس و روضه‌های مختلف، زندگینامه‌ای بزرگ و کامل از یاران امام، پخش زنده حرمین امامین (امام حسین-حضرت ابوالفضل-کاظمین)، مجموعه‌ای کامل از تصاویر پس‌زمینه، مجموعه سه پک استیکر تلگرام و مجموعه‌ای بزرگ و کامل از پیامک‌های محرم اشاره کرد. این نسخه از گرافیک بالایی بهره برده و همین هم باعث شده حجم برنامه افزایش پیدا کند.

لینک دانلود: bit.ly/2xPDm71

بهترین سایت برای کودکان و نوجوانان

بیشتر مردم با سایت تبیان آشنا هستند؛ این سایت که یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های کشور است در ماه محرم با توجه به رسالت فرهنگی خود خدمات ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ عاشورایی ارائه می‌دهد. این خدمات را می‌توان در سه بخش اصلی خدمات محتوایی، خدمات در بسترهای کاربری بخصوص شبکه اجتماعی تبیان و خدمات مرتبط با کودکان و نوجوانان تقسیم‌بندی کرد.

محمدرضا سلطانی شیرازی، مدیر روابط عمومی موسسه تبیان با اشاره به این‌که وبسایت تبیان به آدرس tebyan.net همچون هر سال با ارائه محتوای فاخر در قالب‌های مختلفی همچون متن، صوت، فیلم، کتاب و... در راستای اشاعه فرهنگ عاشورا گام برخواهد داشت، می‌گوید: «امسال برای نخستین بار مجموعه 20 قسمتی برنامه ویدئویی تکیه با موضوع عاشورا، علل، عوامل و درس‌ها و همچنین کلیپ‌های زیبای شعرخوانی با حضور شاعران برجسته در قسمت فیلم سایت تبیان ارائه خواهد شد.»

به گفته سلطانی شیرازی اهم برنامه‌ها در بخش محتوای متنی سایت شامل پرونده ویژه روزشمار محرم با بیش از 50 عنوان مقاله، ویژه‌نامه‌های‌ موضوعی برای دهه اول ماه محرم، مقالات تاریخی، اجتماعی، حقوقی و سیاسی پیرامون وقایع و ایام محرم، مقالاتی پیرامون اثرات تربیتی محرم و نحوه علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به شرکت در مراسم عزاداری، نکات تغذیه‌ای و سلامتی لازم درخصوص تهیه وعده‌های نذری در این ماه، مصاحبه با چهره‌ها و شخصیت‌های دینی پیرامون شبهات و اتفاقات محرم، معرفی کتب جدید ضمن گفت‌و‌گو با نویسندگان و همچنین بررسی سینمای دینی و فیلم‌های مربوط به عاشورا می‌شود.

برگزاری دومین دوره مسابقه عکاسی «کربلا جاریست»، یکی از مهم‌ترین خدمات ارائه شده توسط شبکه اجتماعی تبیان است.

با توجه به تقارن آغاز سال تحصیلی جدید و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، بخش مرکز یادگیری موسسه تبیان نیز ویژه‌نامه «مهر محرم» را به منظور بررسی رویکرد تربیتی و آموزشی قیام عاشورا همزمان با بهار تعلیم و تربیت منتشر خواهد کرد.

سایت جامع محرم

یکی از سایت‌هایی که برای عاشقان حسینی و ترویج فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی راه‌اندازی شده، سایت جامع محرم به آدرس moharam.com است. علاوه بر اخبار، مطالب عمیق درباره موضوعاتی مانند ثمره نهضت کربلا، پیامد فرهنگ حسینی، اهمیت زیارت عاشورا و در سایت دیده می‌شود. قالب و طراحی سایت چشمنواز است و کاربران براحتی می‌توانند مطالب موردنظر خود را پیدا کنند.

در قسمت درباره ما سایت نوشته شده: «سایت جامع محرم به منظور ترویج فرهنگ عاشورایی و همچنین آشنایی بیش از پیش عموم با فرهنگ عاشورا، محرم و همچنین حادثه بزرگ عاشورا و ارائه اطلاعات به شیوه‌های مختلف در این حوزه راه‌اندازی شده و به‌روزرسانی می‌شود.» سایت قسمت‌های مختلفی از جمله سخنرانی، کتاب، مرثیه و عزاداری (شامل شعر محرم، نمایشنامه‌های رادیویی، دکلمه و نوای محرم)، نمایشنامه‌های رادیویی و دارد که علاقه‌مندان می‌توانند محتوای مورد نظر خود را در هر بخش پیدا کنند.

شب شعر عاشورا

یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها در حوزه ادبیات آیینی برگزاری شب شعر عاشوراست که به‌صورت خودجوش و مردمی هر سال در محرم برگزار می‌شود. با باز کردن اپلیکیشن، موسیقی‌های معروف عاشورایی به صدا در می‌آید که البته امکان قطع آن نیز وجود دارد. پس از ورود به صفحه اصلی می‌توانید دسته‌بندی موردنظر خود را شامل عاشورا، حضرت زینب(س)، حضرت عباس(ع) و… انتخاب کنید. با رفتن به هرکدام از دسته‌بندی‌های موردنظر شما، اشعار مرتبط به نمایش درمی‌آید و می‌توانید روی هر کدام ضربه بزنید تا متن کامل شعر موردنظر نمایش داده شود. در قسمت تنظیمات اپلیکیشن نیز امکان انتخاب فونت (تبسم، نازنین، نسخ، نستعلیق و ایران) و اندازه فونت وجود دارد. با زدن دکمه منو (سه خط موازی روی هم) در گوشه سمت راست برنامه می‌توانید به بخش ویدئو بروید و شعرخوانی شعرا از عاشورا را به روایت تصویر مشاهده کنید.

لینک دانلود: apple.co/2xP4Kly

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها