آشنایی با چند سایت و اپلیکیشن عاشورایی

عطر محـرم در فضای مجـازی

معاونت صدای رسانه ملی با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در حوزه رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید، اپلیکیشن (برنامه‌های کاربردی) را راه‌اندازی کرده است که از طریق تلفن همراه همه شبکه‌های رادیویی قابل دریافت است و مخاطبان می‌توانند از طریق سایت ایران صدا به نشانی iranseda.ir این اپلیکیشن را در تلفن همراه خود نصب کنند و با کمترین هزینه و بهترین کیفیت برنامه‌های متنوع شبکه‌های رادیویی را بشنوند.
کد خبر: ۸۷۲۳۵۹
رادیو با نرم‌افزارهای جدید با شما همراه می‌شود

به همین بهانه با مهدی شاملو، مدیر چند رسانه‌ای معاونت صدا به گفت‌وگو نشستیم.

برای شروع بگویید معاونت صدا با چه هدفی اپلیکیشن جدید را راه‌اندازی کرده و امکانات آن برای کاربران چیست؟

سازمان صدا و سیما در خصوص حضور در فضای مجازی عزمش را جزم کرده تا مخاطب بیشتری را جذب کند و بر همین مبنا معاونت صدای سازمان صدا و سیما با هدف پاسخ به نیاز مخاطبان در حوزه رسانه‌های نوین و فناوری‌های جدید، اپلیکیشن تلفن همراه خود را با عنوان ایران صدا راه‌اندازی کرده است. دسترسی به شبکه‌های رادیو بر بستر اینترنت در سراسر جهان، بهینه‌سازی نرم افزار در مصرف پایین باتری و ترافیک اینترنت مصرفی کاربران،‌ نمایش اطلاعات برنامه‌ها، جدول پخش و تصاویر استودیو، امکان استفاده در پس زمینه به منظور عدم اختلال در کاربری تلفن همراه مخاطبان هنگام شنیدن رادیو و امکان ماشین زمان برای از دست ندادن برنامه در زمان لزوم از ویژگی‌های اپلیکیشن رادیوست. با این اپلیکیشن رادیو همیشه و همه جا در دسترس مخاطب است.

برای دسترسی به این برنامه باید اینترنت تلفن همراه وصل باشد؟

نام رسانه‌های نوین به خاطر اینترنتی بودنشان است و این اپلیکیشن هم با اینترنت در دسترس است. با توجه به دغدغه روزانه مردم امکان دارد در خودرویشان نباشند یا دسترسی به دستگاه ست تاپ باکس یا رادیو نداشته باشند، از سوی دیگر فناوری تلفن‌های همراه جدید، گیرنده‌های FM وجود ندارد. آنهایی هم که این گیرنده‌ها را دارند، باید هندزفری داشته باشند. ضمن این‌که پوشش FM در همه جای ایران کامل نیست، به همین دلیل باید به سمت فضای نوین و مجازی برویم. از آنجا که مردم بسته‌های دیتا برای تلفن‌هایشان می‌خرند، به همین دلیل خیلی راحت می‌توانند به این اپلیکیشن دسترسی داشته باشند که با حجم پایین اینترنت هم قابل دریافت است. به عنوان نمونه برای یک ساعت شنیدن رادیو 18 مگابایت لازم است، در حالی که شبکه‌های اجتماعی ترافیک بیشتری دارند.

با توجه به این که سرعت اینترنت خوب نیست. البته گوشی‌های 4G‌ مشکل‌شان کمتر است، اما گوشی‌های 3G‌ برای دریافت اینترنت مشکل خواهند داشت، آیا برای سرعت بخشیدن به اینترنت برای دریافت این اپلیکیشن با مخابرات تعامل دارید؟

وقتی کاربران در محل کار یا محیط‌هایی که دسترسی به وای فای دارند، باشند، مشکلی نخواهند داشت. شاید افراد در حال حرکت که دسترسی به وای فای ندارند، مشکل داشته باشند. به ظاهر چند سالی کار دارد که پوشش تلفن‌های همراه به حدی برسد که مردم حداقل سرعت اینترنت را در اختیار داشته باشند، اما همان طور که تاکید کردم این اپلیکیشن به گونه‌ای راه‌اندازی شده که کمترین سرعت اینترنت را برای دریافت نیاز دارد. بنابراین می‌توانند بدون هیچ مشکلی و قطعی برنامه‌های رادیو را دریافت کنند. در حالی که با این حجم اینترنت نمی‌توان به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون دسترسی داشت، اما شبکه‌های رادیو قابل دریافت است.

یعنی کسانی که در مناطق دوردست هم زندگی می‌کنند، می‌توانند این اپلیکیشن را در اختیار داشته باشند؟

بله، هر جایی که اینترنت باشد، قابل دریافت است. راه اندازی اپلیکیشن رادیو با رادیو اربعین بود که مردم در عراق به رادیو دسترسی داشتند. این اپلیکیشن رادیو را جهانی کرده است. گرچه دو ماه از راه‌اندازی این اپلیکیشن می‌گذرد، اما ما مخاطبان زیادی بویژه از ساعت 24 تا 6 صبح داریم و فقط مخاطبان ما ایرانی نیستند، بلکه مخاطبان فارسی زبان از اقصی نقاط دنیا داریم که به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند هستند.

ولی زائران گلایه زیادی از نداشتن اینترنت و دریافت رادیو اربعین داشتند؟

رادیو اربعین، اولین تجربه ما بود. خدا کمک کرد که سازمان صدا و سیما یک کار بسیار موفق انجام بدهد. مشکل در عراق و ترافیک بیش از اندازه بود و ناتوانی اپراتورهای تلفن همراه در پاسخگویی به این میزان مخاطب بوده است، اما در بخش‌هایی که به وای‌فای دسترسی داشتند، خیلی خوب می‌توانستند رادیو اربعین را دریافت کنند. ان‌شاءالله سال آینده تمهیداتی برای این بخش خواهیم داشت. این اپلیکیشن رادیو را برون مرزی کرده است و بخش‌هایی از ایران که در حال حاضر FM را دریافت نمی‌کنند، می‌توانند از طریق این اپلیکیشن به برنامه‌های متنوع رادیو گوش بدهند.

آیا همه شبکه‌های رادیویی قابل دریافت است؟

بله، می‌توانند همه شبکه‌های رادیو را به فاصله چند ثانیه کوتاه از پخش دریافت کنند. این اپلیکیشن چند برتری دارد. مخاطب با کیفیت خوب دریافت خواهد کرد. در تلویزیون مخاطب از طریق زیرنویس یا EPG اطلاعات برنامه را در اختیار دارد، اما در FM نمی‌توان اطلاعات داد، ولی از طریق این اپلیکیشن مخاطب می‌تواند دقیق، به لحظه و تفکیک شده اطلاعات هر برنامه را دریافت کند، حتی امکان مکث (ماشین زمان) هم دارد. یعنی اگر مخاطب وسط برنامه برایش کاری پیش بیاید می‌تواند دکمه توقف را بزند و ماشین زمان صدای برنامه را به مدت نیم ساعت ذخیره می‌کند و بعد مخاطب می‌تواند صدای برنامه را از همانجا که متوقف کرده، گوش کند. استفاده از این اپلیکیشن به هیچ وجه اختلال در کار عادی تلفن همراه به وجود نمی‌آورد و مخاطب می‌تواند همزمان پیامک بدهد و اگر صدای دیگری پخش شود، در همان لحظه قطع کرد و بعد دوباره وصل شد.

برای دریافت این اپلیکیشن مخاطب باید به کجا مراجعه کند؟

مخاطبان می‌توانند از طریق سایت ایران صدا به نشانی iranseda.ir این اپلیکیشن را در تلفن همراه خود نصب کنند.

با توجه به این که مردم علاقه‌مند شنیدن برنامه‌های کوتاه و آیتم‌محور هستند، قرار نیست در آینده برنامه‌های کوتاه هم در این اپلیکیشن طراحی شود؟

در فاز دوم برنامه‌های مجزا و تفکیک شده در حوزه‌های متنوع خواهیم گذاشت که قبل از عید این فاز اجرایی می‌شود.

کتاب‌های صوتی هم خواهید گذاشت؟

بله، حتما این کار را انجام می‌دهیم. یکی ازمهم ترین بخش‌های فاز دو صوتی کردن محتواهایی است که قابلیت صوتی شدن دارد.

در حال حاضر آماری دارید که چه تعدادی این اپلیکیشن را نصب کرده‌اند؟

در حالی که کمتر از دو ماه از راه‌اندازی این اپلیکیشن نمی‌گذرد، اما بیش از 120 هزار نفر آن را نصب کرده‌اند. امیدوارم با این اقدام روز به روز به تعداد مخاطبان افزوده شود. ضمن این که در فاز سوم در تعامل بودن با مخاطبان را افزایش خواهیم داد.

فاطمه عودباشی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خادم
-
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
۰
۰
كاش میشد رادیو استانی را هم اضافه كنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها