جام‌جم گزارش می‌دهد:

حال و هوای بازار درآستانه محرم

تکایا و هیات‌های عزاداری حسینی در حالی مشغول تأمین مایحتاج خود برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم محرم امسال هستند که دستگاه‌های مسئول هم به دنبال تامین افزایش تقاضای خرید برای کالاهای اساسی در این ایام‌اند.
کد خبر: ۱۰۷۵۳۸۴

بررسی میدانی جام‌جم، از شرایط بازار و همچنین اظهارات مسئولان صنفی و دولتی نشان می‌دهد، ممکن است در برخی اقلام از جمله روغن نباتی شاهد نوسان قیمت باشیم، اما در کلان بازار آرامش خاصی حاکم خواهد بود چون تمهیدات صورت گرفته برای تأمین نیاز بازار، احتمال افزایش قیمت را از بین برده است.

محمد خداداد، یکی از فعالان بازار به جام‌جم گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته، تب هیجانی قیمت‌ها در بازار بخصوص اقلام پرمصرف دیده نمی‌شود.

وی افزود: اقلام پرمصرف محرم هرسال قند و شکر، لپه، لوبیا قرمز، برنج و روغن است که با توجه به شرایط فعلی بازار، در اغلب این کالاها شاهد تعادل قیمتی هستیم.

این فعال صنفی تاکید کرد: برنج وارداتی در بازار، حدود 5300 تومان فروش می‌رود و برنج پرمحصول ایرانی هم در محدوده قیمتی 8000 تومان عرضه می‌شود. بنابراین کمبود برنج و احتمال افزایش قیمت در بازار وجود ندارد. وی درباره قند و شکر گفت: این اقلام نیز با قیمت‌های مناسب بدون هرگونه کمبود در فروشگاه‌های عمده فروشی و خرده‌فروشی موجود است و عزاداران می‌توانند با اطمینان خاطر از ثبات قیمتی در زمان لازم خریدهایشان را انجام دهند و هیچ تنش قیمتی نه تنها در این دو قلم کالا، بلکه در دیگر اقلام به وجود نخواهد آمد.

تعیین مراکز عرضه مرغ و گوشت

اسماعیل جلوخانی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره تأمین گوشت مورد نیاز ایام محرم گفت: با توجه به افزایش تقاضا در ایام محرم و تأمین نیاز هیات‌های عزاداری امسال با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در سه نقطه تهران گوشت و مرغ مورد نیاز متقاضیان با قیمت‌های مصوب عرضه خواهد شد. جلوخانی افزود: متقاضیان و هیات‌های عزاداری برای استفاده از خدمات این مراکز لازم است به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه و معرفی‌نامه دریافت کنند تا با ارائه این معرفی نامه به یکی از مراکز تعیین شده هر اندازه که در آن معرفی نامه تعیین شده باشد، گوشت منجمد با قیمت مصوب تنظیم بازار در اختیارشان قرار گیرد.

این مقام مسئول درباره مراکز عرضه یاد‌شده گفت: با توجه به گستردگی کلانشهر تهران،‌ مراکز به این ترتیب انتخاب شده‌اند: سردخانه هشتم شهریور در غرب، منطقه شهرآرا و مجتمع تهرانپارس که هر سه نقطه با بنرهای مشخص به عنوان عامل فروش قابل شناسایی هستند و همه‌روزه از هشت صبح تا شش بعدازظهر خدمت ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به این که سایر استان‌ها نیز چنین سیاستی درپیش گرفته‌اند، افزود: قیمت هر کیلو مرغ منجمد 5700 تومان، گوشت ران گوساله منجمد 23 هزار و 400 تومان و سردست گوساله منجمد 22 هزار و 400 تومان تعیین شده که براساس معرفی‌نامه‌های صادر‌شده، محاسبه و تحویل داده خواهد شد.

جلوخانی از اعلام آمادگی این سازمان برای عرضه گوشت گرم گوسفندی به هیأت‌های مذهبی نیز خبر داد و گفت: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، گوشت لاشه گوسفندی تازه آسیای میانه کیلویی
31500 تومان و گوشت لاشه گوسفندی تازه استرالیا کیلویی 33 هزار تومان عرضه می‌شود.

ثبات قیمت مرغ

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره قیمت مرغ در ایام محرم به جام‌جم گفت: با توجه به افزایش عرضه گوشت مرغ در بازار و همچنین روند نزولی قیمت که از هفته گذشته آغاز شده است، احتمال افزایش قیمت در بازار محرم بسیار دور از ذهن است. به همین دلیل نوسان خاصی در این ایام تجربه نخواهد شد.

یوسف‌خانی افزود: امسال به دلیل افزایش قیمت گوشت، احتمال افزایش تقاضا برای گوشت مرغ ممکن است بالاتر از سال‌های گذشته باشد، اما دو عامل بسیار مهم در این زمینه باعث می‌شود کمبود نداشته باشیم که اولی، عرضه مستقیم گوشت به میزان مورد نیاز از سوی شرکت پشتیبانی و دیگری بحث عرضه بیش از حد مرغ در بازار است.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: نرخ هر کیلو مرغ زنده در مرغداری 4900 تومان، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه 6650 تومان، توزیع در واحدهای صنفی 6800 تومان و خرده فروشی 7500 تومان تعیین شده و نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر 6500 تومان و ران مرغ بدون کمر برابر با قیمت مرغ 7500تومان است.

انبارهای لبنی مملو از محصولات

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی با اشاره به افزایش حجم تقاضای برخی محصولات لبنی در ایام عزاداری سالار شهیدان به جام‌جم گفت: گروهی از عزاداران نذر دارند، در ایام عزاداری بخصوص تاسوعا و عاشورای حسینی شیر یا شیرکاکائو توزیع کنند. به همین دلیل، هرسال شاهد افزایش تقاضا برای محصولات لبنی هستیم.

باکری افزود: تولید‌کنندگان محصولات لبنی با درنظر گرفتن چنین شرایطی هرسال برای تأمین نیاز متقاضیان برنامه‌ریزی می‌کنند و به میزان کافی شیر و شیرکاکائو در اختیار آنها قرار می‌دهند که امسال نیز همین رویه ادامه خواهد داشت، با این تفاوت که روند افزایش تولید در این واحدها عاملی است که هم‌اکنون انبارها مملو از کالاست و هیچ نگرانی برای تأمین بازار نداریم.

این مقام صنفی معتقد است: وفور محصولات مختلف، عاملی است که قیمت‌ها هیچ تغییری نخواهد داشت چون عرضه همچنان از تقاضا بالاتر است و کمبودی در بازار دیده نشده است. دبیر انجمن صنایع لبنی تصریح کرد: امسال کارخانه‌های لبنی، آمادگی تأمین بازار در تمام روزها حتی عاشورای حسینی را در صورت وجود سفارش خواهند داشت، منوط بر این که شرکت‌های پخش فعال باشند و به توزیع محصولات اقدام کنند.

امسال کمبود گوشت نداریم

علی خندان، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران با تاکید براین که امسال هیچ کمبودی در عرضه گوشت و مرغ در بازار نیست، به جام‌جم گفت: با توجه به برخی نوسان‌های اخیر در قیمت گوشت مسئولان در امور پشتیبانی دام و دیگر سازمان‌های مربوطه برنامه منظم و دقیقی برای تأمین گوشت مورد نیاز ایام محرم برای عزاداران سالار شهیدان تدارک دیده‌اند. به همین دلیل امسال برآوردها بر این است که افزایش قیمت نخواهیم داشت و مشکلی در تأمین گوشت نداریم.

خندان افزود: براساس پتانسیل‌های موجود بازار ایران، مشکلی در زمینه تأمین گوشت گاو نیست و درباره دام نیمه سبک و سبک نیز تدابیر مناسبی از جمله واردات و ذخیره سازی صورت گرفته است، به صورتی که در عرضه گوشت با قیمت‌های مصوب، مراکزی هم تدارک دیده شده که نیاز عزاداران برای طبخ نذری تأمین شود.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی استان تهران درباره قیمت مصرف‌کننده انواع گوشت گفت: گوشت گرم گوسفندی آسیایی با قیمت 31 هزار تومان، گوشت گرم گوسفندی استرالیایی 22 هزار تومان، گوشت گوساله منجمد برزیلی ران یک دست 23 هزار و 500 تومان و سردست 22 هزار و 400 تومان به هرمیزان که لازم باشد، تأمین شده است. این مقام صنفی تاکید کرد: یکی از مراکز عرضه گوشت گوسفند وارداتی با قیمت‌های اعلام شده، دپوی گوشت علی‌آباد در استان تهران است و متقاضیان هر مقدار تقاضا داشته باشند، در اختیارشان قرار می‌گیرد، هرچند خریداران جزء نیز می‌توانند در سطح شهر از قصابی‌هایی که با بنرهای «محل عرضه گوشت گوسفندی وارداتی/ 33 هزار تومان» مشخص شده‌اند، گوشت وارداتی با قیمت مصوب تهیه کنند.

احتمال افزایش قیمت روغن

داریوش محمودی، عضو انجمن روغن نباتی با اشاره به احتمال افزایش قیمت روغن به جام‌جم گفت: کمبودی در بازار نیست و انواع روغن برای تأمین نیاز هیات‌های عزاداری موجود است. تنها تفاوتی که در این ایام خواهیم داشت، واقعی شدن قیمت روغن نباتی در صورت تأیید مسئولان خواهد بود.

محمودی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در صنعت درخواست افزایش قیمت را به مسئولان و مقامات تصمیم‌گیرنده داده بودیم که جلسات و برنامه‌ریزی آن تا هفته پیش ادامه داشت. بنابراین احتمالا اوایل مهرماه که امکان برگزاری جلسه نهایی با مسئولان ایجاد شود،‌ درباره اعمال افزایش قیمت، تصمیم‌گیری و نرخ‌های جدید اعلام خواهد شد. این مقام صنفی، میزان تغییر قیمت را اندک دانست و گفت: احتمال افزایش قیمت 6درصدی برای روغن مایع و 10 درصدی برای روغن جامد پیش‌بینی می‌شود، اما رقم نهایی افزایش قیمت منوط به تصمیم‌گیری در جلسه ستاد تنظیم بازار است. دبیر اسبق انجمن روغن‌نباتی تصریح کرد: قیمت مصوب هنوز تغییری نکرده و آنچه به عنوان قیمت مصرف‌کننده روی بسته‌بندی کارخانه‌ها درج شده، ملاک پرداخت مشتریان خواهد بود بنابراین در صورت هرگونه گران‌فروشی باید تخلف به اطلاع نهادهای بازرسی برای پیگیری اعلام شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها