پشت پرده حمایت رژیم صهیونیستی از تجزیه عراق

برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، واکنش‌ها و مخالفت‌های گسترده‌ای را میان کشورها و نهاد‌های بین‌المللی ایجاد کرده است. در این میان رژیم صهیونیستی تشویق‌کننده برگزاری همه‌پرسی است. در این رابطه با سیدمهدی نبوی، پژوهشگر ارشد موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید:
کد خبر: ۱۰۷۴۴۴۵

همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق چه پیامدهایی برای عراق و منطقه به همراه خواهد داشت؟

به لحاظ ژئوپلیتیک، همه‌پرسی استقلال و به تبع آن، تشکیل احتمالی واحد سیاسی مستقل کردستان با موانع زیادی مواجه است. دسترسی نداشتن به آب‌های آزاد و وجود امتداد قومی در کشورهای مجاور که موجب بروز نگرانی‌های امنیتی برای همسایگان می‌شود، در کنار اختلاف اساسی با دولت مرکزی عراق بر سر کرکوک و البته حفظ تمامیت ارضی این کشور، می‌تواند موجب حصر ژئوپلیتیک اقلیم از طرف همسایگان و جنگ داخلی با دولت مرکزی شود. اگرچه دولت عراق با مشکلات زیادی مواجه است و درحال حاضر درگیر مبارزه با تروریسم است، اما پیروزی‌های پی‌درپی ارتش عراق با کمک حشد الشعبی علیه داعش و آزادسازی موصل و تلعفر، روحیه ارتش و نیروهای مردمی عراق را بالا برده است و دولت مرکزی عراق توان اقدام نظامی علیه اقدامات تجزیه‌طلبانه را دارد؛ هرچند نتیجه این امر به هر حال درگیری نظامی و جنگ داخلی خواهد بود که به لحاظ انسانی به نفع عراق و البته خود کردها نیست. در سطح منطقه‌ای نیز تبعات استقلال‌طلبی کردستان و تجزیه احتمالی عراق محدود به داخل این کشور نیست. این رفراندوم می‌تواند پله‌ای برای استقلال کردستان و آغازی برای بالکانیزه کردن و جدایی‌طلبی‌های دیگر در منطقه باهدف تضعیف قدرت دولت ـ ملت‌ها در غرب آسیا باشد که باید به آن توجه کرد. همچنین موجب تشدید رقابت‌ها و تحولات امنیتی درون منطقه می‌شود و آغازگر بحرانی جدید خواهد بود.

به‌رغم مخالفت کشورها و نهاد‌های مختلف بین‌المللی، رژیم صهیونیستی از برگزاری همه‌پرسی حمایت می‌کند. چه منافعی در پشت این حمایت نهفته است؟

مطمئنا رژیم صهیونیستی از تجزیه کشورها و تضعیف واحدهای سیاسی منطقه سود می‌برد. حیات این رژیم در ایجاد بحران‌های جدید در منطقه و صرف توجه و انرژی منطقه‌ای و جهانی برای بحران‌ها و در اولویت قرار نگرفتن مسأله فلسطین، ظلم آشکاری است که سال‌هاست این رژیم درخصوص فلسطین مرتکب می‌شود. حمایت اسرائیل از استقلال کردستان و تجزیه عراق نیز از همین جنس محسوب می‌شود. ایجاد اختلاف در میان کشورهای اسلامی و درگیر کردن عراق در جنگ داخلی و تضعیف این کشور به‌عنوان بخشی از محور مقاومت از اهداف این رژیم است. علاوه بر اینها، اخباری از روابط پشت پرده میان اقلیم و رژیم صهیونیستی به گوش می‌رسد. تجزیه عراق می‌تواند زمینه حضور اطلاعاتی و امنیتی این رژیم در کردستان را راحت‌تر فراهم کرده و پروژه ناامن‌سازی محیط امنیتی ایران را تقویت کند و تهدیدی برای امنیت ملی کشور ما باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها