همزمان با افزایش تنفر جهانی از جنایات دولت میانمار و جدی‌تر شدن موضوع نسل‌کشی و پاکسازی شدن مسلمانان روهینگیا، در روزهای اخیر بحث ارجاع موضوع به دیوان کیفری بین‌المللی پررنگ‌تر شده است؛ این درحالی است که به علت عدم عضویت دولت میانمار در دیوان کیفری بین‌المللی، این دیوان صلاحیت حقوقی برای رسیدگی به جنایات دولت میانمار را که مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود ندارد.
کد خبر: ۱۰۷۴۱۷۲

در چنین وضعیتی شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان رکن اصلی سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی می‌تواند ورود کند و از دیوان بخواهد مقامات میانمار از جمله آنگ سان سوچی را به جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به پای میز محاکمه بکشاند. واقعیت این است که با وجود عمق جنایات نظامیان میانمار علیه مسلمانان بی‌پناه روهینگیا، سازمان همکاری اسلامی، واکنش‌ لازم را نداشته است، چنان‌که به‌رغم افشای جنایات به وقوع پیوسته علیه مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین از سوی رسانه‌ها و محکومیت آن از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، سران سازمان همکاری اسلامی در نشست آستانه صرفا به صدور بیانیه اکتفا کردند؛ درحالی که این سازمان می‌توانست با تصویب قطعنامه و تعیین کمیته‌ای ویژه، موضوع را در سطح بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد تا دولت میانمار، نه‌تنها از ادامه جنایات خود دست بکشد که به علت ارتکاب به نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت محاکمه شود.

با توجه به آغاز به کار هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به نظر می‌رسد ایران اسلامی همراه دیگر کشورهای اسلامی فعال می‌توانند از فرصت سخنرانی و دیدارهای دیپلماتیک در این نشست جهانی برای افزایش فشار به دولت میانمار بهره برند.

از آنجا که خانم آنگ سان سوچی به علت نگرانی از مؤاخذه شدن، از شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد منصرف شده است، جای آن دارد دولت‌های اسلامی و در سطحی وسیع‌تر، دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد ـ که در مجمع عمومی حضور دارند ـ از فرصت استفاده کرده با استناد به گزارش‌های عفو بین‌الملل و کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را در مجمع عمومی به تصویب برسانند که از شورای امنیت بخواهد دیوان کیفری بین‌المللی را برای رسیدگی به بحران نسل‌کشی مسلمانان میانمار وارد عمل کند. البته با توجه به فضای حاکم بر شورای امنیت، احتمال این که چین قطعنامه شورای امنیت را وتو کند، وجود دارد. هرچند وجود چنین مانعی از بار مسئولیت و پیگیری دولت‌های اسلامی نباید بکاهد، چراکه آنها باید به مسئولیت خود عمل کنند.

تردیدی نیست پیگیری جدی دولت‌های اسلامی در هفتادودومین نشست سالانه مجمع عمومی علیه دولت میانمار، عرصه را بیش از پیش بر قهرمان دروغین صلح نوبل، خانم سوچی تنگ خواهد کرد تا به خواست افکار عمومی احترام بگذارد و از ادامه جنایت علیه مسلمانان روهینگیا دست بکشد.

دکتر مراد عنادی

مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها