بارزانی درخواست سازمان ملل را در رابطه با همه پرسی رد کرد

رای مثبت پارلمان کردستان عراق به جدایی

به‌رغم مخالفت‌های گسترده با برگزاری همه‌پرسی کردستان عراق، روز جمعه پارلمان اقلیم رای به برگزاری همه‌‌پرسی استقلال داد. پارلمان کردستان عراق بعد از دو سال تعطیلی، در اولین جلسه کاری خود به برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز تعیین شده یعنی 25 سپتامبر (سوم مهر) رای داد. دو فراکسیون تغییر و «جماعت اسلامی» که از مخالفان همه‌پرسی هستند، دراین جلسه حضور نداشتند . پارلمان کمیسیون انتخابات در اقلیم را مامور برگزاری همه‌پرسی در داخل مناطق و مناطق مورد مناقشه کرد.
کد خبر: ۱۰۷۳۶۲۷

با این حال به نظر می‌رسد رایزنی‌ها برای تعویق این همه پرسی همچنان در جریان باشد. برای مثال هوشیار زیباری یکی از اعضای شورای همه‌پرسی گفته است برای به تعویق افتادن همه‌پرسی باید سازمان ملل در لوای بند 7 شورای امنیت تضمین بدهد. وی می‌گوید: تاکنون چند بار درخواست به‌ تعویق انداختن رفراندوم به‌ دست مسئولان اقلیم رسیده‌ اما قبول نشده‌ است، چون جایگزین‌ها در حد انتظار کردها نیست. وی در پایان تاکید کرد رفراندوم در زمان خویش برگزار خواهد شد، اما پیشنهادهای طرف بین‌المللی با دقت بررسی و جواب هم داده‌ خواهد شد.

محمد حاجی‌محمود، دبیر حزب سوسیال اقلیم کردستان عراق نیز گفته است: برت مک گورک، نماینده آمریکا در ائتلاف ضدداعش و سفیران انگلیس و فرانسه و نماینده سازمان ملل پیشنهاد داده‌اند همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق برای دو سال به تاخیر بیفتد تا نشستی در سازمان ملل درباره پرونده عراق و همه‌پرسی استقلال برگزار شود و به این ترتیب این طرف‌ها بتوانند مشکل بین بغداد و اربیل را حل کنند. وی به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: برت مک‌گورک این پیشنهاد را بتازگی به بارزانی داده‌ و گفته‌اند در صورت مخالفتش اقلیم باید تبعات آن را بپذیرد.

تاکنون بسیاری از کشورهای جهان ازجمله ایران، سوریه، ترکیه، آلمان، اسپانیا، آمریکا و غیره خواستار انصراف رهبران کرد عراق از برگزاری این همه پرسی شده‌اند. نخست‌وزیران ترکیه و عراق در یک گفت‌وگوی تلفنی ضمن تاکید بر اشتباه بودن تصمیم برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گفتند باید از این اقدام صرف‌نظر کرد. بنیالی یلدریم در این مکالمه گفت: تصمیم برگزاری همه ‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق گامی سراسر اشتباه است و باید متوقف شود. پیشتر نیز رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با بیان سخنانی تهدیدآمیز علیه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان، برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق را اقدامی بسیار اشتباه خوانده بود .

کاخ سفید نیز جمعه‌شب یک بار دیگر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده بارها به رهبران دولت اقلیم کردستان گفته است همه‌پرسی تمرکزها را از تلاش‌ها برای شکست گروه داعش و نیز برقراری ثبات در مناطق آزاد‌شده، منحرف می‌کند.»

کاخ سفید می‌گوید برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه یک اقدام «تحریک‌آمیز و بی‌ثبات کننده» است و لذا از دولت اقلیم کردستان می‌خواهد این همه‌پرسی را لغو کند.

در مقابل این درخواست‌ها، رهبران کرد عراق همچنان روی برگزاری همه‌پرسی تاکید می‌کنند. مسعود بارزانی می‌گوید: «همه‌پرسی نمی‌تواند به تعویق بیفتد و با وجود درخواست‌ها در موعد مقرر برگزار می‌شود.» همه‌پرسی استقلال کردستان قرار است در چهار منطقه اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرکوک در شمال عراق برگزار شود و 5/5 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند. منطقه نفتی کرکوک با ترکیب جمعیت مختلط کردها، عرب‎ها و ترکمن‎ها، منطقه‌ای مورد مناقشه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها