بسیاری از خانم‌ها عادت دارند کارهای خانه را به تنهایی انجام ‌ دهند و وقتی تصمیم می‌گیرند به خانه سر و سامان بدهند، بی وقفه چنین کاری را انجام می‌‌دهند.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۷۵

علاوه بر این، پیاده‌ روی‌های طولانی برای خرید کردن و بلند کردن مقدار زیادی بار سنگین پس از خرید، کارهایی هستند که بسیاری از خانم‌ها انجام می‌دهند و توجه چندانی به آسیب‌های فیزیکی ناشی از این کارها ندارند. «علیرضا پاک‌قلب» فیزیوتراپیست و پژوهشگر، در رابطه با انجام چنین کارهایی نکات مهمی را به شما می‌گوید.

کار در منزل تعطیل است!

بسیاری از خانم‌ها عادت دارند هر چند وقت یک‌بار، خانه را به‌صورت اساسی تمیز کنند و ساعت‌های زیادی را به این امر اختصاص می‌دهند که انجام چنین کاری می‌تواند مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد. خانم‌هایی که پا به سن گذاشته‌اند و سن آنها بالای 60 سال است، به سبب ابتلا به پوکی استخوان، باید از فعالیت‌های سنگین در منزل بپرهیزند. همچنین آن دسته از افرادی که به تنگی کانال مهره و دیسک کمر یا گردن مبتلا هستند نیز باید از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در منزل، خودداری کنند. البته افراد مبتلا به آرتروز نیز در این گروه قرار می‌گیرند و باید به این مساله توجه کافی داشته باشند.

کفش‌هایتان یادتان نرود

افرادی که می‌خواهند کارهای سنگین در منزل انجام بدهند، حتما باید در حین انجام کار، کفش کتانی نرم سبک ساق‌دار به پا داشته باشند. اگر هم چنین کفشی نداشته باشند، باید از ساق بند استفاده کنند. استفاده از باندکشی در ناحیه مچ پا از پیچ‌خوردگی در زمان انجام کارهای منزل، می‌تواند پیشگیری کند. یکی دیگر از قسمت‌هایی که در زمان انجام کارهای سنگین می‌تواند آسیب ببیند، زانوهاست. به همین دلیل باید از زانوبندکشی نیز استفاده کرد، البته زانوبندکشی نباید زیاد سفت باشد. یکی دیگر از کارهایی که خانم‌ها باید در حین کارهای منزل انجام دهند، بستن یک شال یا کمربند مخصوص در ناحیه کمر است. اگر خانمی قصد جا به جایی وسایل بزرگ مانند یخچال، کمد و ... را دارد، نباید این کار را به تنهایی انجام بدهد و برای این منظور باید حتما از افراد دیگری نیز کمک بگیرد. به طور کلی، جا به جایی وسایل سنگین، اصول مخصوصی دارد و باید بدن را به چنین وسایلی نزدیک کرد و آنها را هل داد به این شکل که کمر، گردن و شانه به وسیله چسبیده باشد و پاها کمی با وسیله فاصله داشته باشند.

آمادگی قبل از توفان

برای انجام کارهای منزل، بدن باید آمادگی کافی داشته باشد. به همین دلیل افراد قبل از انجام هر کاری باید یک صبحانه کامل و مقوی میل کنند. انجام ورزش‌های ایزومتریک (عضله کار می‌کند ولی حرکتی در آن وجود ندارد)، برای افرادی که می‌خواهند منزل خود را سر و سامان بدهند، ضروری است. کارها را نباید به صورت طولانی‌مدت انجام داد و نباید بیش از 45 دقیقه تا یک‌ ساعت فعالیت بدنی سنگین داشت. همچنین بعد از انجام یک فعالیت سنگین، 10 تا 15 دقیقه استراحت، ضروری به نظر می‌رسد. همه کارهای منزل را نباید در یک روز انجام داد و تقسیم کارها در چند روز، یکی از نکات مهمی است که خانم‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند.

خرید، بدون آسیب

بسیاری از خانم‌ها عادت دارند برای خرید زمان زیادی را صرف کنند و به همین دلیل زیاد راه می‌روند. برای این‌که در زمان خرید بدن با آسیب یا مشکلی مواجه نشود، پوشیدن کفش نرم لژدار به خانم‌ها توصیه می‌شود علاوه بر این، بستن شال یا کمربند مخصوص در ناحیه کمر نیز می‌تواند مفید باشد. هنگام خرید، نباید وسایل با وزن زیاد را تا جای ممکن بلند کرد و باید از سبدهای چرخدار کمک گرفت. چنانچه افراد مجبور باشند کیسه‌های خرید را حمل کنند، برای این منظور باید کیسه‌ها را به گونه‌ای در دست خود بگیرند که وزن بار، بین دو دست آنها تقسیم شود. راه رفتن با وسایل سنگین خریداری شده بویژه در معابر سربالا یا سراشیب، نباید انجام شود چون انجام چنین کاری می‌تواند به کمر و زانوها فشار وارد کند. البته در شرایطی که اجبار برای انجام چنین کاری وجود داشته باشد، باید حتما به صورت مورب گام برداشت تا فشار کمتری به زانوها وارد شود. یکی دیگر از نکاتی که خانم‌ها باید به آن توجه کافی داشته باشند، حمل بار روی پله است. این کار تا جای ممکن نباید انجام شود ولی در صورت ضرورت، می‌توان رو به نرده‌ها ایستاد و به این شیوه پله‌ها را به آرامی بالا آمد. بالا و پایین رفتن از پله‌ها به این شکل، باعث حفظ تعادل و وارد شدن فشار کمتری به کمر و زانوها خواهد شد.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها