بی‌اعتنایی به مهمان تازه‌وارد المپیک

فرصت‌سوزی در بسکتبال ادامه دارد

در ماه‌های اخیر برخی فرصت‌سوزی‌ها در فدراسیون بسکتبال شرایط تیم‌های ملی را برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی دشوار کرده است. علاوه بر آن، ضعف ارتباطات بین‌المللی سبب شده است نامه‌نگاری درخصوص سرمربی پیشین تیم ملی همچنان بی‌نتیجه بماند. تاکنون دو بار تیم‌های سه نفره ایران از سفر به تورنمنت‌های آسیایی بازماندند و یک بار بانوان بسکتبالیست ایران به علت حضور در تورنمنت سه نفره تا آستانه محرومیت پیش رفتند که همه این موارد از فقدان کمیته بین‌المللی یا بی‌اطلاعی فدراسیون از ارتباطات بین‌المللی بسکتبال خبر می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۱۳

همه آنها که همزمان با آمدن مسعود سلطانی‌فر شاهد جنجال سفر تیم بسکتبال سه نفره دختران به ترکمنستان بودند باخبر هستند محمود مشحون، رئیس فدراسیون بسکتبال ابتدا بنا بر آنچه ناهماهنگی در انجام سفر بانوان اعلام شده بود قصد داشت پای این بازیکنان را به کمیته انضباطی بکشد. در حالی که خیلی‌ها منتظر محرومیت بانوان از خروجی این نشست بودند، اما با اعلام حمایت وزیر ورزش و جوانان، تهدید بانوان بسکتبال توسط فدراسیون به فرصت تبدیل شد تا سلطانی‌فر با آمدنش به وزارت ورزش و جوانان موضوع مجوز فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) را برای بانوان محجبه با جدیت دنبال کند. با نامه‌نگاری سلطانی‌فر و پیگیری این موضوع از طریق فیبا، حمایت کاربران اینترنتی و کمپین‌های جهانی، بانوان محجبه بسکتبالیست بالاخره به حق خود در عرصه‌های بین‌المللی رسیدند و مجوز بسکتبال با حجاب صادر شد.

درک بائرمن سرمربی تیم ملی بسکتبال بعد از بازگشت به آلمان با ارسال پیامی همکاری خودش را با فدراسیون بسکتبال ایران قطع کرد. محمود مشحون ابتدا مقابل انتشار این خبر مقابل رسانه‌ها مقاومت کرد اما بعدا پذیرفت بائرمن رفت و گفت از او شکایت خواهد کرد. فدراسیون بسکتبال در زمان بستن قرارداد با بائرمن، بندی را پای قرارداد نوشت که به موجب آن سرمربی آلمانی برای ترک ایران مشکلی ندارد و می‌تواند یکطرفه قراردادش را فسخ کند.

این بند ماه‌هاست مورد بحث رسانه‌هاست اما مشحون زیر بار نمی‌رود. رئیس فدراسیون بسکتبال بار دیگر مدعی شد همه اقدامات لازم در مورد شکایت از بائرمن را انجام داده‌ است و اینک باید وجهی را به فدراسیون جهانی پرداخت کند. در حالی که مدت زیادی از رفتن درک بائرمن، سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال از ایران می‌گذرد اما هنوز تکلیف پرونده او و این که آیا حق با طرف ایرانی است یا سرمربی آلمانی طبق مفاد قراردادش عمل کرده، به صورت کامل مشخص نشده است. به این ترتیب یکی دیگر از مراودات بین‌المللی برای بسکتبال همچنان با ابهام روبه‌روست.

در رقابت‌های سه نفره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی ابتدا فهرست بازیکنان ایران اعلام شد اما مدتی بعد فدراسیون بسکتبال تصمیم به حذف این تیم از بازی‌های باکو گرفت.

با این اوصاف فدراسیون‌نشین‌ها ابتدا در مقابل انتقادات می‌گویند نام تیم ملی بسکتبال از قلم افتاده زیرا فدراسیون بسکتبال ایران مدت‌هاست آمادگی خود را برای این رقابت‌ها اعلام کرده است.

این ادعا با قرعه‌کشی بسکتبال بازی‌های کشورهای اسلامی و نبودن اثری از تیم ایران جای خود را به ادعایی تازه‌تر می‌دهد. با قطعی شدن لغو سفر تیم پسران به باکو، فدراسیون این بار اعلام می‌کند به دلیل همزمانی این رقابت‌ها با مرحله پایانی لیگ برتر بسکتبال، در بازی‌های باکو شرکت نمی‌کند تا فرصت خوب بین‌المللی برای بسکتبال سه نفره از بین برود.

فدراسیون بسکتبال اسامی مربی به اتفاق چهار بازیکن در قسمت مردان را به بازی‌های داخل سالن آسیا در ترکمنستان اعلام کرد اما به یکباره متوجه نام‌های تکراری در دو فهرست تیم ملی و پتروشیمی بندرامام برای جام باشگاه‌های آسیا شد. از آنجا که جابه‌جایی نفرات هم مقدور نبود برگزارکنندگان بازی‌ها نام تیم ایران را از جدول بازی‌های سه نفره بسکتبال حذف کردند.

فدراسیون نشین‌ها می‌گویند چون مسئولان مسابقه‌ها در ترکمنستان می‌دانستند ایران قهرمان می‌شود، علیه تیم کارشکنی کردند! و ادعاهای دیگر که بی‌شباهت به داستان‌های بسکتبال بانوان، رفتن بائرمن و غیبت تیم سه نفره ایران در بازی‌های باکو نیست. به این ترتیب باز هم شاهد از دست رفتن فرصت‌های بین‌المللی برای بسکتبال هستیم آن هم در بسکتبال سه نفره که این روزها در جهان به این بازی توجه خاصی می‌شود و مهمان تازه‌وارد المپیک 2020 توکیو است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها