طرح تحول سلامت به عنوان بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت، توانسته تحول جدی در ساختار نظام سلامت ایجاد کند. این طرح با تمرکز بر کاهش پرداختی از جیب بیماران، موفق شد عمده بار هزینه‌های درمان در بخش دولتی را از دوش بیماران بردارد.
کد خبر: ۱۰۶۹۵۷۷

اگرچه رئیس‌جمهور اعلام کرده که این طرح کلان با قوت در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت، اما نیاز است در ادامه اجرای این طرح کلان ملی، مشکلات پیش‌روی آن هم برداشته شود.

یکی از عمده مشکلات این طرح، تخصیص نیافتن منابع مالی پایدار است. در حالی که براساس قانون، باید 10درصد درآمد هدفمندی یارانه ها، یک درصد ارزش افزوده کالاها و مالیات سیگار به حوزه سلامت تخصیص پیدا کند، اما تجربه چند سال گذشته نشان داده بسیاری از این منابع پایدار در مقام عمل به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا نکرده است.

تداوم این مشکلات مالی در چهار‌سال آینده هم می‌تواند اجرای طرح تحول سلامت را با چالش جدی مواجه کند؛ بنابراین ضرورت دارد دولت و مجلس با همکاری و هماهنگی با یکدیگر در مسیری گام بردارند که منابع مالی مورد نیاز برای ارتقای سلامت مردم تامین شود.

همچنین در ادامه اجرای طرح تحول سلامت، ضرورت دارد چالش‌های بیمه‌ای طرح تحول سلامت رفع شود. اگر هماهنگی و همبستگی لازم بین بیمه‌ها و وزارت بهداشت برقرار نباشد، نمی‌توان به حل مشکلات طرح تحول سلامت امیدوار بود. در حالی که هم اکنون بیمه‌های درمانی، بدهی هنگفتی به مراکز درمانی دارند، پرداخت بدهی بیمه‌ها هم ضرورتی انکارناپذیر برای تداوم طرح تحول سلامت است. اگر این پیش شرط‌های مالی اجرا نشود، قطعا طرح تحول سلامت با چالش‌هایی جدی روبه‌رو می‌شود که دامنه این مشکلات می‌تواند سلامت مردم را هم تحت‌تاثیر قرار دهد.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها