سخنگوی وزارت امور خارجه با رد گزارش جدید حقوق بشری «اسما‌جهانگیر»، گفت: این گزارش را به رسمیت نمی‌شناسیم و معتقدیم رویکردهای سیاسی و گزینشی به تضعیف جایگاه و شأن حقوق بشر در جهان می‌انجامد.
کد خبر: ۱۰۶۹۴۳۷

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی درباره انتشار گزارش جدید اسما جهانگیر، گزارشگر وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران که قرار است به نشست آتی کمیته سوم مجمع عمومی ارائه شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران عمیقا اعتقاد دارد گزارشی که توسط این گزارشگر ویژه تهیه شده است و ماموریت ایشان، بر پایه قطعنامه‌ای مبتنی بر اهداف و اغراض کاملا سیاسی و گزینشی برخی کشورهای مشخص و با اهداف معین است، لذا این گزارش را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را کاملا مردود و غیرقابل قبول می‌داند.

وی افزود: متاسفانه به‌رغم پاسخ‌های مکرر، مفصل و مستدل جمهوری اسلامی ایران به ادعاهای بی‌اساس مطرح شده، محتوای گزارش کماکان مبتنی بر مجموعه‌ای از اطلاعات نادرست و پیشداوری‌های ناصواب درخصوص وضعیت حقوق بشر ایران و با استفاده از منابع غیرمعتبر تهیه شده است که وجاهت و اعتبار گزارش را به صورت جدی خدشه‌دار می‌سازد. سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: به نظر می‌رسد متاسفانه گزارشگر ویژه چشم بر موارد متعددی از پیشرفت‌های حقوق‌بشری در ایران فرو بسته است و همچنان با به‌کارگیری عباراتی مبهم و با اظهار نگرانی‌های بلاوجه براساس اطلاعات غیرموثق، سعی کرده تصویری تاریک و یکسویه‌ای از وضعیت حقوق بشر در ایران ترسیم کند.

قاسمی تاکید کرد: معتقدیم بهره‌گیری از رویکردهای سیاسی، تکراری و گزینشی از سوی اندکی از کشورها در حوزه حقوق بشر، بخصوص در برهه‌ای که به‌صورت همزمان، جامعه جهانی شاهد نادیده انگاشتن موارد نقض فاحش حقوق بشر و فجایع انسانی توسط گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنها در کشورهایی مانند یمن، بحرین، میانمار و... است، حاصلی جز تضعیف جایگاه و شأن مقوله حقوق بشر در سطح جهان و رسوایی بیشتر مدعیان حقوق بشر در پی نخواهد داشت.

ویزای سفر به تهران و مجوز پرواز به هیات عربستانی داده شد

همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ویزا و مجوز پرواز هیات سعودی به تهران صادر شده است و احتمالا سعودی‌ها پس از ایام حج به ایران بیایند. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: هیات سعودی صرفا برای بازدید از ساختمان‌های دیپلماتیک می‌آید، زیرا پس از قطع روابط دو کشور، این ساختمان‌ها خالی بوده است. در عین حال ما هم از ساختمان‌های خود در عربستان بازدید خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این توافقی دوجانبه بوده که هیات‌های ایرانی و عربستانی برای بازدید از اماکن دیپلماتیک خود در ریاض و تهران به کشورهای مقابل سفر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه، تصریح کرد: ویزای طرف سعودی مدت‌هاست صادر شده، ولی بنا به دلایلی که مرتبط به خود آنهاست تاکنون نیامده‌اند و احتمالا سفر آنها‌ به بعد از ایام حج موکول شده است.

قاسمی خبر برخی رسانه‌ها را درباره غرامت، بی‌اساس و اشتباه خواند و تاکید کرد: این سفر ربطی به بحث غرامت ندارد و تاکنون در این خصوص صحبتی نشده است و چنین بحثی مطرح نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیات ایرانی دو هفته است که از طریق عمان ویزا گرفته و ما هم دو ماه پیش به هیات سعودی ویزا دادیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها