امروز مصادف با سی‌امین سالگرد ترور ناجی العلی کارتونیست مشهور فلسطینی است. نام کامل وی ناجی عوض الادهی بود که سال 1938 در روستای شجره چشم به جهان گشود. ده ساله بود که ناچار شد زادگاه خود را ترک کند. او مانند بسیاری از آوار‌گان فلسطینی به اردوگاه عین‌الحلوه در لبنان پناه برد. العلی سال 1960 وارد دانشگاه لبنان شد و سال1963 به کویت عزیمت و با مجله الطلیعه الکویتیه در زمینه کاریکاتور همکاری ‌کرد. رفته‌رفته العلی راه هنری خود را در ترسیم کاریکاتورهای مخصوص با امضای «حنظله» پیدا کرد. این کارتون‌ها در روزنامه‌های آن روز عرب ازجمله السیاسیه کویت درخشید و شهرتی جهانی را برای او به ارمغان آورد.
کد خبر: ۱۰۶۷۴۷۷

حنظله (گیاهی تلخ؛ یا همان هندوانه ابوجهل) یک شخصیت کارتونی برساخته ناجی العلی است که می‌توان آن را نمادی از ملت فلسطین و رنج‌هایش دانست. او یک کودک ده ساله فلسطینی است که همواره پشت به بیننده، با دستان قلاب‌شده در پشت ترسیم می‌شود. کودکی که هیچ‌وقت بزرگ نمی‌شد. به گفته خالقش: «مگر کسی خارج از وطنش باشد، می‌تواند رشد کند؟». حنظله همیشه با پیراهنی ژنده و پابرهنه است و در آخرین کارهای العلی به صورت کودکی در حال پرتاب سنگ دیده می‌شد که به نوعی تائید و همراهی با انتفاضه سنگ بود.

العلی درباره این شخصیت می‌گوید: «حنظله امضای من است. هرکجا می‌روم یا در هر ملاقاتم همه از او می‌پرسند. اسم او حنظله است و به مردم قول داده جز حقیقت نبیند و نگوید. من او را به شکل کودک نازیبایی رسم کردم، موهایش شبیه جوجه‌تیغی است. حنظله چاق نیست، شاد نیست، آرام نیست و هرگز شباهتی به کودکان نازپرورده ندارد. او پابرهنه است، مانند تمامی کودکان مهاجر در اردوگاه‌ها. او برای من یک نشانه است که مرا از ارتکاب هر اشتباهی بازمی‌دارد.»

این کاریکاتوریست فلسطینی درآثارش علاوه بر اشغالگران صهیونیستی، سکوت جهان عرب را نیز بشدت مورد انتقاد قرار می‌داد. او با حمایت از روند مقاومت فلسطینی، سازشکاری سران عرب بخصوص بعد از کمپ دیوید را به باد تمسخر می‌گرفت. ناجی العلی سرانجام 30 آگوست 1987با شلیک مستقیم تیر به سرش هنگام رفتن به روزنامه به دست عوامل صهیونیستی ترور شد و پس از 38 روز بیهوشی بدرود حیات گفت. شش ماه پس از مرگش، اتحادیه بین‌المللی ناشران جایزه قلم طلایی آزادی را به وی اختصاص داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها